14. ارديبهشت 1394 - 22:39   |   کد مطلب: 5794
عضو گروه تفحص سیره شهدای قم گفت: دختری بدحجاب به راهیان نور آمده بود، چیزی درباره آرایش و حجابش به او نگفتیم تا وقتی که راوی از مظلومیت شهدا برایشان گفت. آن خانم روی خاک شلمچه افتاد و داد می زد و دستش را بلند کرده بود و می گفت تورا به خدا به من چادر بدهید من اغفال شده بودم و با خاک های شلمچه آرایش خود را پاک کرد.
دختر,شهید,چادر ,شلمچه

به گزارش شبنم ها به نقل از شاخه طوبی، حجت الاسلام والمسلمین جواد قرائی، عضو گروه تفحص سیره شهدای حوزه علمیه قم   با اشاره به بیاناتی از مقام معظم رهبری درباره اینکه "زنده نگه داشتن یاد شهدا، کمتر از شهادتت نیست"، گفت: باید یاد شهدا را در هر زمینه ای از جمله تئاتر، شعر، داستان و... زنده نگه داشت و به نسل جوان آن را انتقال داد.

وی افزود: روایتگری و انتقال مفاهیم برای جوانان باعث می شود آنها را در فضای شهید و شهادت نگه داشت و این  خود خیلی ارزشمند است.

قرائی با بیان اینکه روایان روضه خوان کربلا هستند، اظهار کرد: از حادثه کربلا هزارو 300سال می گذرد و راویان کربلا باعث شدند که فرهنگ عاشورا نسل به نسل انتقال پیدا کند.

این راوی سیره شهدا خاطرنشان کرد: فرهنگ عاشورا را باید بدون تحریف و بدون اضافه کردن کلمات و با یک هنر خاصی باید به نسل جوان منتقل کرد.

امروز دنیا از فرهنگ شهدا الگو می‌گیرد

عضو گروه تفحص سیره شهدای قم با اشاره به اینکه باید راوی در جامعه پرورانده شود، گفت: جوانان آن زمان ها را درک نکرده اند با این کار باید یاد و خاطره شهدا را زنده نگه داشت.

وی افزود: روایت‌گری هنر است و نیاز به تزیین دارد، روایت‌گر باید خود فکر کند و کارش را با سلیقه تنظیم کند.

به گفته این مسئول، امروز همگان در سراسر دنیا از فرهنگ شهید و شهادت الگو می گیرند.

قرائی درخصوص بازخورد روایتگری در نسل جوان گفت: بازخورد روایتگری در رجوع افراد مذهبی نیست بلکه در آن دختر بی حجاب و یا پسری که پوشش درست ندارد وقتی به راهیان نور می آید با چشمانی اشک بار به ما رجوع می کند و می گوید تا به حال غافل بودم.

وی تصریح کرد:  امروز با زنده نگه داشتن ياد و خاطره شهدا بايد نسل جوان امروز را با نسل دوران دفاع مقدس آَشنا کرد، در يکي از شهرها وقتي از شهدا صحبت مي کردم جوانان اشک مي ريختند، اين نشان مي دهد که جوانان مستعد هستند و به اين فرهنگ علاقه دارند.

روایت دختری که در خاک شلمچه چادری شد

عضو گروه تفحص سیره شهدای قم با بیان خاطره ای از روایتگری در راهیان نور گفت: قیل از اینکه به مقر خرمشهر برسیم دختران دانشجو آمده بودند؛ در آنجا دختری بدحجاب بود. یکی آمد و گفت:حاجی این دختر با حجاب بد آمده است این چه وضعی است جلوی او را بگیرید اینجا را آلوده می کنند نگذارید اینجا را آلوده کنند.
وی ادامه داد:  من به آن جوان که از وضعیت دختر بی حجاب گلایه داشت، گفتم: شما میزبان هستید یا شهدا، ما میهمان هستیم وقتی شهدا ما را دعوت کرده به مهمان چه ارتباطی دارد که طرف این وضعیتی آمده است، حق ندارید چیزی بگویید شهدا دعوت کرده اند و خود شهدا می دانند که چکار باید کنند.
این راوی سیره شهدا افزود: ما چیزی درباره آرایش و حجاب به آن دختر چیزی نگفتیم تا وقتی که راوی از مطلومیت شهدا برایشان گفت. آن خانم روی خاک شلمچه افتاد و داد می زد و دستش را بلند کرده بود و می گفت تورا به خدا به من چادر بدهید من اغفال شده بودم و با خاک های شلمچه آرایش خود را پاک کرد.

مشکل ملت های بزرگ بی بصیرتی است

قرائی با اشاره به بیاناتی از رهبر معظم انقلاب درباره بصیرت گفت: مشکل ملت های بزرگ بی بصیرتی است اگر بصیرت جوانان و ملت را بالا ببریم، خودشان خود را مسئول می دانند.

وی تصریح کرد: نمی توانیم که وارد خانه ها شویم و ماهواره و واتس آپ را از آنها بگیریم بلکه باید ما آنها را با فرهنگ دینی و ملی آشنا کنیم.

این روای خاطرنشان کرد: باید به جوانان بفهمانیم که آنان آینده سازان کشور هستند و آینده کشور به دستان آنها رغم می خورد.

عضو گروه تفحص سیره شهدای قم با بیان اینکه  مهمترین پیام شهدا که همواره در وصیت نامه هایشان سفارش شده، تبعیت جامعه اسلامی از فرامین ولایت فقیه است، گفت: امروز جامعه نیازمند نفس مسیحانه ای دارد که این نفس از طرف رهبری است که باید مطیع ایشان باشیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار