2. مرداد 1399 - 9:07   |   کد مطلب: 5667
دختر و پسر معمولا براساس علاقه وعشقی پاک ، پیمان زناشویی می بندند و زندگی مشترک خود را از همدلی آغاز نموده و با همراهی و همکاری هم آنرا ادامه می دهند و به سوی اتحاد و یکرنگی گام بر می دارند.
 عشق,زندگی,خانواده,طلاق,ازدواج,موفقیت, زناشویی,دختر ,پسر,

در مفهوم خاص جامعه شناسی عشق به تمایل و کشش میان دو نفر اطلاق می‌شود که منبعث از سه ویژگی باشد که عبارتند از : صمیمیت، شور و هیجان و تعهد. در واقع جامعه شناسی «عشق» را نوعی ارتباط اجتماعی که هر سه ویژگی، به طور همزمان در آن حضور داشته باشد می‌داند.( موفقیت – ۱۳۸۱- شماره ۴۴).» اریک فروم می گوید:«اگر آدم واقعاً و صمیمانه کسی را دوست داشته باشد، حتماً همه ی مردم، دنیا و زندگی را دوست می دارد. اگر من بتوانم به کسی بگویم:«تو را دوست دارم.» باید توانایی این را هم داشته باشم که بگویم من در وجود تو همه کس را دوست دارم، با تو همه دنیا را دوست دارم، در تو حتی خودم را دوست دارم.روان شناسان عقیده دارند که عشق واکنشی آموختنی و احساسی فراگرفتنی است. یعنی هر آدمی عشق را با توجه به آموخته ها، باورها، شرایط ها و محدودیت هایش می شناسد و سپس تجربه می کند.اریک فروم همچنین دلسوزی، احساس مسئولیت، احترام و دانایی را از ویژگیهای افراد عاشق می داند.

 

دختر و پسر معمولا براساس علاقه وعشقی پاک ، پیمان زناشویی می بندند و زندگی مشترک خود را از همدلی آغاز نموده و با همراهی و همکاری هم آنرا ادامه می دهند و به سوی اتحاد و یکرنگی گام بر می دارند.دوران نامزدی از زمان عقد شروع وتا شروع زندگی زوجین، زیر یک سقف ادامه دارد. این دوران بهترین و شیرین ترین و سازنده ترین ایام زندگی هر زوجی است. در این دوران، دو طرف می‌توانند با روحیه‌ها، خصوصیت‌ها، اخلاق‌ها، نگرش‌ها، باورها و توقع‌های یکدیگر تا حدودی آشنایی پیدا کنند و در مواردی نیز به توافق برسند. تمامی صاحبنظران حوزه خانواده معتقدند: اگراز این دوران به روش درست استفاده شود تأثیر بسیار زیادی بررضایت زندگی زناشویی دارد. در این میان یکی از مهمترین عواملی که سعادت زندگی مشترک آنها را تضمین میکند و از دوران عقد پایه ریزی میشود ابراز و اظهار علاقه میان آنهاست. ابراز عشق در دوران نامزدی دارای ویژگی های خاصی می باشد که به برخی از آنها دراین مقاله اشاره خواهیم کرد :

 

در این دوران عشق و علاقه شدیدی بر روابط زوجین حاکم می باشد و شدت این عشق و علاقه به حدی است که هردو فقط خوبی های همدیگر را می بینند، تمایل زیادی دارند به اینکه رفتارشان مورد پسند طرف مقابل باشد و از آزرده خاطر کردن همدیگر به شدت اجتناب می کنند.

 

از دیگر ویژگی های آن دوران احساسات و عواطف بسیار قوی هستند و نامزدها تمایل دارند که شدیداً دل همدیگر را به دست آورند لذا برای افراد آگاه بهترین فرصت برای اصلاح رفتار نادرست است. بسیاری از افرادی که به هر دلیلی تحصیلات خود را ادامه نداده اند با درخواست نامزد خود تحصیلات را آغاز می کنند.بسیاری از افرادی که عادات زشت و ناپسند دارند عادات را به طور کامل ترک می نمایند.

 

همچنین یکی از مهمترین ویژگی این دوران آن است که معمولاً زن و شوهر بسیار امیدوارانه زندگی می کنند.در واقع امید و آرزو یکی از بهترین عوامل شادی بخش زندگی و ناامیدی یک از بزرگترین عوامل تلخ کننده ی زندگی انسان می باشد.معمولاً در زندگی نامزدها همیشه صحبت از وعده و وعید و امیدواری است و ناامیدی و اندوهگینی بسیار به ندرت به چشم می خورد. آنها بسیار بلند پروازانه فکر می کنند و هر دو در آرزوی سعادت و خوشبختی همدیگر هستند.

 

هدیه یکی از زیباترین نمادهای ابراز محبت بوده و نقش بسیار عجیبی در جذب دلها و افزایش محبت میان افراد دارد معمولا در دوران عقد هدیه دادن زیاد و بی مناسبت است .همچنین ابراز عواطف و احساسات کلامی و بیانی است مانند دوست دارم ، عشق منی و…

 

اما پس از ازدواج، همسران احساس می کنند وارد مرحله تکراری زندگی می‌شوند در مراحل اولیه ازدواج و دوران نامزدی، بسیار طبیعی است که زوجین نسبت به هم عشق و علاقه خاصی نشان دهند اما به تدریج روابط تا حدودی حالت یکنواختی و سادگی به خود می گیرند و دیگر این ابراز علاقه (حداقل به اندازه گذشته) وجود ندارد. نکته اساسی این است که بعد از ازدواج عشق از بین نمیرود بلکه تغییر حالت میدهد چرا که دامنه آن گسترده میشود و زوجین شیوه های دیگری برای ابراز عشق در پیش می گیرند .البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که ابراز عشق و علاقه در هر دوره و هر زمانی شکلی متفاوت خواهد داشت. به عنوان مثال ابراز عواطف در این دوران عملی وفتاری است مثل کمک کردن در امور منزل از سوی مرد ، تلاش برای رفاه وآرامش خانواده و… همچنین هدیه دادن که یکی از شیوهای نشان دادن عشق است مناسبتی میشود به عبارت دیگر به مناسبت تولد ،سالگرد ازدواج و…زن یا شوهر به همدیگر هدیه میدهند.

 

ولی همه ما باید تلاش کنیم و اجازه ندهیم که هیچ روزی بدون تحکیم و تقویت عشق و روابط ما بگذرد. با خود بگوییم و تکرار کنیم که ابراز علاقه و محبت نه تنها عملی خجالت‌آور نیست بلکه باعث دلگرمی و استحکام روابط می‌شود.با توجه به مطالب فوق به برخی ازراههای افزایش عشق و محبت بین زوجین می پردازیم :

 

محیط خانواده را با صفا کنیم؛ فضای عاطفی خانواده باید چنان مطلوب و دوست داشتنی باشد که همسرمان در آن احساس رضایت خاطر کند و از امنیت روانی برخوردار باشد.

 

یادآوری خاطرات شاد دوران زندگی: باید زوجین گاهی خاطرات خوبی که از دوران نامزدی و اوایل زندگی داشته اند را به همدیگر بگویند تا تازه بودن رابطه آنها را تداوم بخشد و تکرار آن جو خانواده را گرم کند.

 

قدرشناس باشیم؛ از همسرمان به خاطر انجام وظایف، مسوولیت‌ها و همکاری‌هایش قدردانی کنیم برای ابراز سپاسگزاری و تشکر به کلمه‌های خاصی نیازمند نیستیم. خوراکی های مورد علاقه او را تهیه کنید. شکلات یا هر خوراکی دیگری که او دوست دارد را بخرید و در کنار ظرف غذای او با یک جمله زیبا بسته بندی کنید. عکسهای عروسی تان را قاب کنید. پس از این که مدتی از ازدواجتان گذشت، عکسهای عروسی تان را مخفی نکنید. بلکه آنها را در قاب عکس بگذارید. این کار یادآوری خواهد کرد که چگونه در ابتدا عاشق هم شدید و چقدر این عشق افزایش یافته است.

 

اگر در ابراز عشق و علاقه خود خلاق باشید و همواره راه‌های جدیدی برای نشان دادن عشق خود انتخاب کنید، اطمینان داشته باشید که روابط شما همیشه رو به رشد و رویش خواهد بود. این رفتار، علاوه بر ایجاد رضایت در همسر و شریک زندگی‌تان، زندگی‌ای سرشار از عشق، محبت، صمیمیت و آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد.

سیده درّه مدنی

منبع: مهر خانه

تصاویر تکمیلی: 
 عشق,زندگی,خانواده,طلاق,ازدواج,موفقیت, زناشویی,دختر ,پسر,

دیدگاه شما

آخرین اخبار