18. خرداد 1394 - 11:55   |   کد مطلب: 6144
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با بیان اینکه مهمترین عامل تولید، دانش، مهارت و فناوری است، گفت: آموزش فنی و حرفه‌ای با ایجاد مهارت در افراد نقش بسیار مؤثری در ایجاد بسترهای توسعه و ارتقای توانمندی‌ زنان و مشارکت در فعالیت‌ اقتصادی دارد.
ترویج کار شایسته عامل مولد کارآفرینی و سرمایه‌گذاری/ نقش آموزش فنی و حرفه‌ای در ارتقای توان‌مندی

به گزارش شبنم ها به نقل از فارس، شهین‌دخت مولاوردی امروز در چهارمین همایش بین‌المللی مهارت‌آموزی و اشتغال با اشاره به اینکه سند چشم‌انداز بیست ساله کشور در افق 1404 از دانش پیشرفته، توانا در تولید و فناوری، متکی بر سهم برتر، منابع انسانی برخوردار است، اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف، تغییر رویکرد از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش و اهمیت یافتن موضوع دستیابی به توسعه پایدار با سه محور نوآوری و کارآفرینی، فناوری و شایستگی است.

 

وی افزود: امروز فناوری با عنوان محور رشد و توسعه اقتصادی، ایجاد فناوری فناورانه و توسعه اقتصاد کشورها شناخته شده و در این میان بهبود شایستگی‌ها و ارتقاء توانمندی یادگیری‌ آنان از طریق یادگیری مادام‌العمر و همچنین گسترش آموزش‌ فنی و حرفه‌ای مهمترین ابزار سیاست نوآوری و فناوری است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با اشاره به نقش فناوری در رشد اقتصادی متوازن گفت: به اعتقاد صاحب‌نظران کسب مهارت با رویکرد فناورانه نقش اساسی در رشد اقتصادی متوازن، توسعه اشتغال پایدار و مولد، استفاده بهینه از فرصت‌ها، منابع ملی و منطقه‌ای، افزایش همبستگی اجتماعی و ملی در کسب و کار دارد.

مولاوردی ادامه داد: اهمیت مهارت به حدی است که سازمان بین‌المللی کار در کنار ترویج کار شایسته به عنوان یک عامل مولد ترویج کارآفرینی و سرمایه‌گذاری خصوصی، ترویج قابلیت استخدام از طریق افزایش دانش و مهارت، افزایش پایداری اجتماعی و زیست‌ محیطی آینده را از محورهای اساسی فعالیت خود قرار داده است.

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان مهمترین عامل تولید و ایجاد سرمایه با استفاده از دانش، مهارت و فناوری است، گفت:‌ امروزه قدرت اقتصادی و توان تولیدی سازمان‌های مدرن به جای دارایی‌های فیزیکی، مرهون توانمندی های فکری و خدماتی آنهاست و بانک اطلاعاتی استراتژیک سازمان در حافظه رایانه‌ها نیست، بلکه در مغز مدیران و کارکنان است.

وی افزود: برای استفاده از دانش سطوح بالایی از منابع انسانی ضروری است ایجاد منابع انسانی با دو فرایند متمایز یعنی توسعه مهارت‌ها و ایجاد قابلیت‌ها صورت می‌گیرد؛ در همین راستا آموزش فنی و حرفه‌ای با ایجاد مهارت در افراد به عنوان یکی از ابعاد توسعه شایستگی یعنی مهارت، دانش و نگرش نقش بسیار مؤثری در ایجاد بستر لازم برای توسعه و ارتقای توانمندی‌ زنان و مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی دارد.

مولاوردی همچنین در مورد لزوم سند راهبردی ملی توانمندسازی زنان از طریق آموزش‌های مهارتی گفت: هدفمندسازی اجرای مهارت‌ آموزشی ویژه زنان و ارتقای تأثیرگذاری در فرایند توسعه کشور، توسعه توانمندی زنان دانشجو، فارغ‌التحصیلان دانشگاه و شاغل، تقویت و توسعه مهارت‌های مورد نیاز مدیران اهمیت زیادی دارد.

وی درباره ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای در تحقق همکاری بین دستگاه‌ها گفت: توجه به تقویت آموزشی مهارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، توسعه ظرفیت‌های مربوط به مشاغل خرد و کسب و کارهای کوچک از جمله الزاماتی است که طی ده سال آینده ایران را به کشوری توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی و علمی تبدیل می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار