23. خرداد 1394 - 12:57   |   کد مطلب: 6203
نقش زن در نگاه مقام معظم رهبری
زنان در اصلاح جامعه نقش برجسته‌ای دارند
مقام معظم رهبری: ما که برای حقوق زنان یا برای فراهم کردن زمینه‌های تکامل و رفع ستم از زنان و درباره زن صحبت می‌کنیم هدف ما چیست؟ هدف از این تلاش‌ها، کل این نوشتنی‌هاو گفتنی‌ها و فعالیت‌های قانونی چیست؟ برای این‌که در جامعه زن به جایگاه حقیقی خود نایل بشود، ما چه شعارهایی را می‌خواهیم مطرح کنیم و از چه وسایلی می‌خواهیم استفاده کنیم؟کسانی که در خصوص مسأله زن تلاش می‌کنند، باید در این زمینه‌ها تلاش کنند.
زنان در اصلاح جامعه نقش برجسته‌ای دارند

به گزارش شبنم ها، مسائل پیرامون زن از زوایای گوناگون قابل تأمّل و بررسی است. این بررسی می‌تواند از نگاه عرفانی، اخلاقی، اجتماعی، خانوادگی، و روان شناختی باشد، لکن ارزیابی جامع زمانی است که همه ویژگی‌های انسانی او در نظر گرفته شود که نگاه قرآنی از چنین جامعیتی برخوردار است; و به طبع رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر اساس دیدگاه اسلام و قرآن در مورد زن نگاهی بسیار جامع دارند آن چه در نگاه مقام معظم رهبری در اهمیت و ارزش زن گفته می‏شود، سخنان حکیمانه ایشان در این باره دریایی بیکران است و در این مختصر نمی­گنجید و باید مکرر به آن‏ها مراجعه کرد، زیرا افکار و بیانات ایشان تصویری روشن برای زن مسلمان مؤمن و متعهد ایجاد می‏کند، و آن تصویر این است که زن اگر ارزش و منزلت خود را بشناسد، به گوهر وجودیِ خود دست خواهد یافت. زنان خبر در نظر دارد در چند بخش به بیانات رهبری در مورد زنان در تمام زمینه های خانوادگی، اجتماعی، سیاسی،اقتصادی و…بپردازد، باشد که بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب چراغ راه زنان در جامعه و خانواده باشد.

حضرت فاطمه زهرا(س) برترین نمونه مجسم برای زن مسلمان است

رهبر معظم انقلاب در وهله نخست زن مسلمان و انقلابی را به تبعیت از الگوی مجسم زنان مسلمان فرا خوانده و فرمودند: عمل به سیره بانوی بزرگ اسلام زهرای اطهر(س) وظیفه شیفتگان عصمت و طهارت است و زنان مسلمان باید خود را از دریای معرفت و کرامت حضرت فاطمه سلام الله علیها بهره‌مند سازد.پایبندی به اصالت‌ها و ارزشهای معنوی رسالت امروز زنان مسلمان است، باید زنان اندیشمند و آگاه ایران اسلامی راه و روش خود را ادامه دهند و ملت ایران امروز به برکت انقلاب قادر گشته است که نظرگاه جدیدی در باب زن و ارزشهای او ارائه کند، زن ایرانی می‌تواند مانند دخت نبی اکرم سلام الله علیها، بعنوان یک مبارز، یک سلحشور، یک مجاهد فی‌سبیل‌الله در صحنه جامعه ظاهر شود.

نقش زن در نگاه مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری نقش‏های متعددی را برای زنان مطرح کرده و معتقدند که اسلام با پرورش زنانی اینچنین می‏تواند ادعا کند که همه‏ ی ملت‏های مدعی، باید از او پیروی کنند. ایشان در این رابطه می‏فرمایند: «اسلام در مورد بینشی که نسبت به زنان و نقشی که بانوان در جامعه دارند اعم از نقش فردی، خانوادگی، سیاسی و اجتماعی می‏تواند ادعا کند که همه‏ ی ملت‏های مدعی باید از او پیروی نمایند. اگر قرار باشد که در این زمینه کشورهای غربی پشت میز محاکمه قرار بگیرند و پاسخ بدهند، بدون شک آبروی آن‏ها خواهد رفت.»

ایشان در مورد پیشرفت علمی زنان نظرات روشن و قابل تاملی دارند و همانطور که نظر رهبری بر پیشرفت زنان است بر بقای خانواده سالم نیز تاکید دارند و می فرمایند: «زن در محیط اسلامى رشد علمى می­کند، رشد شخصیتى می­کند، رشد اخلاقى می­کند، رشد سیاسى می­کند، در اساسى‌ترین مسائل اجتماعى در صفوف مقدم قرار می­گیرد، در عین حال زن باقى می­ماند. زن بودن، براى زن یک نقطه‌ى امتیاز است، یک نقطه‌ى افتخار است. این افتخارى نیست براى زن که او را از محیط زنانه، از خصوصیات زنانه، از اخلاق زنانه دور کنیم. خانه‌دارى را، فرزنددارى را، شوهردارى را ننگ او به حساب بیاوریم. فرهنگ غربى خانواده را متلاشى کرد. امروز یکى از مشکلات بزرگ دنیاى غرب، متلاشى شدن خانواده‌هاست، افزایش فرزندان بى ­هویت است. اینها گریبان غرب را خواهد گرفت. حوادث اجتماعى به مرور پیش مى‌آید. غرب از همین نقطه سخت‌ترین ضربه‌ها را خواهد خورد و این تمدن مادى پر زرق و برق از همین نقطه فرو خواهد ریخت.»

ایشان در اهمیت مبنا بودن خانواده و جایگاه زن در این کانون گرم می‏ فرمایند: «مسأله‌ى مادرى، مسأله‌ى همسرى، مسأله‌ى خانه و خانواده، مسائل بسیار اساسى و حیاتى است. در همه‌ى طرح­هایى که ما داریم، بایستى «خانواده» مبنا باشد. یعنى شما اگر بزرگ­ترین متخصص پزشکى یا هر رشته‌ى دیگرى بشوید، چنانچه زن خانه نباشید، این براى شما یک نقص است.

مسأله اصلی زن این نیست که آیا شغلی دارد یا نه

مقام معظم رهبری با بینشی مهربانانه همواره از حقوق زنان در جامعه و خانواده دفاع نموده و با اشاره به ایجاد آرامش برای زنان می فرمایند: بعضی خیال می‌کنند زن کمبودش این است که مشاغل بزرگ و سروصدا دار ندارد؛ مشکل زن این نیست. حتی آن زنی که شغل بزرگی هم دارد، همان زن هم به محیط امنی در خانواده، به یک شوهرمهربان با محبت، به یک تکیه‌گاه مطمئن عاطفی و روحی، که شوهر و مرد اوست احتیاج دارد. طبیعت و نیاز عاطفی و روحی زن این است؛ باید این نیاز برآورده بشود. مسأله شغل هم مسأله دیگر است؛ البته مسأله درجه اولی هم نیست. اگرچه اسلام مانع مشاغل و مسؤلیت‌های زنان نیست مگردر یک موارد استثنایی که بعضی مورد اتفاق بین فقها است، بعضی هم مختلف فیه است که در این زمینه‌ها هم البته باید کار بشود؛ لیکن مسأله اصلی زن این نیست که آیا شغلی دارد یا نه. مسأله اصلی زن، آن مسأله اساسی است که امروز در غرب متأسفانه از بین رفته است، و آن همان احساس آرامش و احساس امنیت و احساس امکان بروز استعداد و مورد ستم قرار نگرفتن در جامعه و در خانواده و در خانه شوهر و در خانه پدر و امثال این‌هاست.

 زنان در اصلاح جامعه نقش بسیار برجسته‌ای دارند

مقام معظم رهبری زن را محصور به خانواده نمی دانند و به ارزشی که انقلاب اسلامی به زنان ایرانی داده ارج مینهند و بر این عقیده هستند که: انقلاب یک سدّی را شکست و یک مسیر جدیدی را برای زنان بازکرده و زنهای مسلمان را آن چنان ارزش بخشید که هیچگاه زنان ایرانی در طول تاریخ خود،اینقدر موقعیت و ارزش نداشتند، زن بایستی در میدان تلاش و جهاد عمومی و فعالیت‌های مشروع همگانی و در صحنه مبارزه با دشمن و در زمینه‌های سازندگی به اشکال گوناگون و در طیف وسیع شرکت و حضور داشته باشد، باید زنان اندیشمند و آگاه ایران اسلامی،راه روشن خود را ادامه دهند و گام‌ها را متین و محکم بردارند، زن اسلامی زنی است که راه را درست می‌رود،هدف را درست تشخیص می‌دهد و در این راه حاضر به فداکاری است و چنین زنی عظمت می‌آفریند،همچنان که زنان ایران عظمت آفریدند.

از نظر رهبری فکر رشد زنان از لحاظ معنوی و اخلاقی بایستی یک فکر رایج در میان خود زنان باشد. خود بانوان باید بیشتر به این مسأله بیندیشند. خود آنها به معارف، به معلومات، به مطالعه، به مسائل اساسی زندگی روکنند. همان تربیت غلط غربی موجب شد که در دوران حکومت طاغوت دراین کشور، زنان به آرایش، تجملات، زینت‌های بی‌خودی، تبرج و خودنمایی تمایل پیدا کنند، که این هم از نشانه‌های مردسالاری است.

یکی از دغدغه‌ها و نگرانیهای بنده این است که خانمها در محیطهای دادگاهی و محیطهای قضائی، از نظر مالی توانایی دفاع از خودشان را درست نداشته باشند

مقام معظم رهبری در دیداری که در اردی بهشت ماه ۹۲ با جمعی از بانوان فرهیخته‌ی حوزوی و دانشگاهی داشتند دغدغه ها و نگرانیهای خود را در مورد مسائل زنان اینگونه بیان نمودند: باید برجلوگیری از ضعف و ستم‌زدگی زن در سطوح مختلف تأمّل و تدبّر کرد، ما زنانی داریم که ضعیفند و محرومند، زنانی داریم که ستم‌زده و مظلومند؛ باید جلوی این مظلومیّتها را گرفت. قوانین مهمّی لازم است که باید وجود داشته باشد، آداب و سننی لازم است وجود داشته باشد که زن در سطوح مختلفِ من جمله معاشرتی، جنسی، خانوادگی، فرهنگی و فکری دچار ستم‌زدگی نباشد. یعنی از مسائل کاملاً شخصی و خصوصی، مسائل جنسی احتمال و امکان ستم‌زدگی زن و مظلومیّت زن وجود دارد، تا مسائل عمومی تر مثل مسائل معاشرتی، مسائل خانوادگی؛ که در مورد مسائل خانوادگی کتک زدن زن در داخل خانه است که در محیط اسلامی چنین چیزی اصلاً نبایستی تصور بشود؛ ولی متأسفانه هست که برخی از این دعاوی به دادگاهها کشیده می شود که مسئله‌ی حمایت مالی و حقوقی از زنان محروم یا مظلوم که یکی از دغدغه‌ها و از نگرانیهای بنده است که خانمها در محیطهای دادگاهی و محیطهای قضائی، توانایی دفاع از خودشان را درست نداشته باشند؛ نه پول داشته باشند که بتوانند وکیل درست‌وحسابی بگیرند، نه خودشان بتوانند از خودشان دفاع کنند و مظلوم واقع بشوند؛ این از جمله‌ی چیزهایی است که مهم است، باید دنبال بشود.

 

پ.ن:

بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه، به تاریخ ۱/۳/۱۳۹۰٫
بیانات در دیدار اعضاى شوراى فرهنگى، اجتماعى زنان، به تاریخ ۴/۱۰/۱۳۷۰٫
بیانات در سومین نشست اندیشه‌هاى راهبردى‌، به تاریخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۰٫
دیدار با اقشار مختلف مردم، به تاریخ ۲۵/۳/۱۳۸۴٫
بیانات در اجتماع زنان خوزستان، به تاریخ۲۰/۱۲/۱۳۷۵٫
بیانات در دیدار جمع کثیرى از بانوان‌ به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س)، به تاریخ۳۰/۶/۱۳۷۹٫
بیانات در مراسم سالگرد امام خمینیرحمۀالله، به تاریخ ۱۴/۳/۱۳۷۶٫

انتهای پیام/

منبع: زنان خبر

دیدگاه شما

آخرین اخبار