16. اسفند 1398 - 7:42   |   کد مطلب: 6576
یک کارشناس مسائل خانواده گفت: نخستین گام برای کم کردن تنش و اختلاف بین زوج، تلاش برای شناخت متقابل از مشکلات است و برای رسیدن به این شناخت باید مهارت‌های بیان احساس و خوب گوش دادن را در خود تقویت کنند.
خوب گوش‌دادن، نخستین گام برای رفع تنش و اختلاف بین زن و شوهر/ زن و شوهر در رفع مشکلات صبور باشند

به گزارش شبنم ها، میترا خسروبیک کارشناس مسائل اجتماعی و خانواده، با اشاره به اینکه همه افراد در زندگی خود با مشکلات کوچک و بزرگ رو به رو می‌شوند، اما ضروری است نحوه حل صحیح مسائل و مشکلات را بیاموزند تا از به وجود آمدن مشکلات بیشتر پیش گیری شود، گفت: در واقع آموزش‌های لازم برای توان‌مند سازی دختر و پسر قبل از ازدواج در چگونگی برخورد با مسائل و حتی نحوه حل آن بسیار مهم است.

وی افزود: پیشگیری از به وجود آمدن اختلاف بین دو جنس متفاوت که به عنوان زن و شوهر در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، امکان پذیر نیست، هنگامی که دو نفر به عنوان زن و شوهر با یکدیگر زندگی می کنند، بین آنها تعارض به وجود می‌آید در تعامل‌های زن و شوهر، مواقعی هست که اختلاف‌هایی بوجود می‌آید یا نیازهایی برآورده نمی‌شوند و در نتیجه آنها نسبت به هم احساس خشم، ناکامی و نارضایتی می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان از ایجاد تعارض در زندگی فرار کرد، گفت: دختر و پسر قبل از ازدواج باید برای آن آماده شوند و این نیاز به آموزش و کسب مهارت دارد.

این کارشناس مسائل خانواده نخستین گام برای کم کردن تنش و اختلاف بین زوج را تلاش برای شناخت متقابل از مشکلات دانست و اظهار کرد: برای رسیدن به این شناخت باید مهارت های بیان احساس و خوب گوش دادن را در خود تقویت کنند.

خسروبیک یکی از مهم ترین راهکارهای ایجاد تعامل و تفاهم و همچنین شناخت متقابل را مهارت گوش دادن به یکدیگر دانست و افزود: متأسفانه زمانه طوری پیش می‌رود که با وجود مشغله های کاری و همچنین جایگزین شدن شبکه های اجتماعی به جای تعاملات رو در رو، میزان ارتباط کلامی بین زوج کم رنگ شده و همین امر مسبب بسیاری از مشکلات می شود.

وی ادامه داد: برای کسب مهارت خوب گوش دادن ابتدا باید به طرف مقابل اجازه داد تا تمام صحبت های خود را کرده و در حین این گفت وگو شوهر یا همسر که مخاطب قرار دارد ارتباط چشمی با طرف مقابل خود برقرار کند و همزمان سعی کند که به صورت هدفمند به حرف ها و خواسته های همسرش گوش داده و معنای کلمات و اصطلاحات شریک عاطفی خود را دریابد .

این کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه اگر در طول مدت صحبت یکی از زوج، همسرش فقط او را نگاه کند و هیچ بازتعریف و برداشتی از صحبت های او نداشته باشد در واقع بدون اینکه زمانی را به همسرش داده باشد فقط کنار او نشسته بیش از بیش باعث آزازش خواهد بود و حتی ممکن است با شنیدن بخشی از کلام همسر برداشت اشتباه کرده و به نتیجه نادرستی دست یابد.

وی در ادامه گفت: یکی از نکات بسیار ظریفی که زوج برای حل مسائل خود باید به آن توجه داشته باشند انتخاب مکان و زمان درست برای صحبت کردن است، هر زمان و مکانی مناسب طرح موضوعات اختلاف برانگیز نیست مخصوصا درست زمانی که مرد خسته از سر کار آمده و یا اینکه زن بعد از یک مهمانی طولانی خسته از پذیرایی نیازمند آرامش است؛ همچنین ایجاد شرایط بحث و گفت وگو بعد از گذراندن ساعاتی شاد و فرح بخش که مکدر کننده خوشی هاست نیز جایز نیست.

خسروبیک با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های زنان بازخوانی خاطرات تلخ گذشته و زنده کردن آن است گفت: این حرکت بانوان اکثرا باعث بالاگرفتن بیشتر اختلافات می‌شود در حالی که مردان این ویژگی را نداشته و بعد از حل و اتمام یک مسئله آن را بازخوانی نمی کنند.

وی ادامه داد: کسب مهارتی که به بانوان بیاموزد در هر گفت وگو به حل یک مسئله بپردازند و همچنین در حل آن مسئله خاطرات گذشته را زنده نکنند یکی دیگر از شرایط مهم شناخت متقابل و حل مسائل است.

این کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه مشکلات و اختلافات به سرعتی که به وجود می‌آیند قابل حل نیستند گفت: باید برای حل یک مسئله از زمان مطرح کردن تا رسیدن به راه حل، صبوری به خرج داد چرا که باید راه های مختلف را شناخت و با خلاقیت و تفکر بهترین راه را انتخاب کرد.

وی گفت: گاهی پیش می‌آید که راه حل پیشنهاد شده و یا اجرا شده نتیجه بخش نیست از این رو باید با ارزش‌یابی و حتی اصلاح راه حل به نتیجه مطلوب رسید.

وی در پایان با بیان اینکه مهارت‌های حل مسائل به ویژه مسائل زندگی مشترک خود یک روش درمانی محسوب می‌شود، افزود: روند آموزش های قبل از ازدواج باید طوری مدون شود که قبل از تشکیل زندگی زوج به بخشی از این مهارت‌ها دست یافته باشد و در واقع از مرحله درمان مسائل خانوادگی به مرحله پیشگیری از بروز آنها برسد.

انتهای پیام / 

منبع: طنین یاس

دیدگاه شما

آخرین اخبار