18. مهر 1398 - 12:16   |   کد مطلب: 6732
شیرمادر به دلیل داشتن اسیدهای چرب بلند زنجيره غير اشباع مانند امگا 3 ، در تکامل سیستم عصبی بینایی وافزایش بهره هوشی شیرخواران و مهارت های تکاملی آنان موثر است و حتی در سنین بزرگسالی نیز این اثرات مشاهده می شود .
شیر مادر مغذی ترین غذا برای هر نوزادی است

 به گزارش شبنم ها، پس ازتاکید بر مراقبیت های دوران قبل و حین بارداری نوبت به توجه و مراقبت های نوازاد  پس از تولد می رسد.

نوزاد پس از تولد نیازمند مراقبت های وپژه ای می باشد که شاید مهمترین این مراقبت ها، اهمیت تغذیه ای  باشد  در این میان شیرمادر مقوی‌ترین نوع تغذیه برای نوزاد انسان است که البته استثناهایی نیز در این بین  وجود دارند که گاهی سلامت طفل و سینه مادر را به خطرمی‌اندازند بنابراین از مکمل های غذایی برای نوزاد استفاده می شود و این استثناها مربوط به زمانی است که مادر دارای بیماری و یا مشکلات خاصی  باشد.

 تمام کارشناسان بهداشت و تغذیه معتقدند که شیر مادر مغذی ترین غذا برای هر نوزادی است، اما در مورد این چه مدت زمانی این نوع تغذیه می‌تواند مفید باشد و یا مضر اختلاف نظرهایی وجود دارد.

در خصوص تغذيه نوزاد با شير مادر که در قرآن کريم و احاديث هم توصيه شده است به گونه اي روز افزون مورد تأييد و تأکيد تمام مجامع علمي معتبر دنيا است .

خداود در سوره ۲ آیه ۲۳۳ می‌گوید: «مادران، فرزندان خود را دو سال تمام شیر دهند، [این حکم] برای کسی است که بخواهد دوران شیرخوارگی را تکمیل کند.

 همچنین از پیامبرگرامی اسلام(ص) گفته بود: «برای طفل شیرخوار، هیچ شیری مبارک‌تر از شیر مادرش نیست.

پزشکان و متخصصان در خصوص  تغذیه نوزاد با شیر مادرتأکید می‌کنند. واین الگوی غذایی را  تا شش ماهگی و بعد از آن شیردهی به همراه غذاهای دیگر را برای حداقل یک‌سال و تا دو سال و بیشتر پیشنهاد می‌کنند.

سیده لیلا صالح زاده کار شناس مامایی در خصوص تغذیه با شیر ماد گفت: شير مادر بهترين هديه به نوزاد  و موهبتي است الهي که جلوه ای است از پیوستگی مادر و کودک که  مي تواند از زمان تولد تا پايان زندگي ، ضامن تندرستي و شکوفايي فرزند باشد.

این ماده غذایی به عنوان غذايي کامل و منحصر به فرد براي رفع نياز هاي شش ماه اول زندگي کافي است و تمام نیاز های غذایی و حتی آب بدن نوزاد را تامین کند  و پس از شش ما هگی  شیر مادر به همراه غذا های کمکی می تواند در رشد کودک موثر باشد.

این کارشناس مامایی  تصریح کرد: کودکاني که با شير مادر تغذيه مي شوند از رشد و تکامل مطلوب تري برخوردار بوده و سالم تر و با هوش ترند.

وی افزود:کودکانی که در بدو از تولد با شیر مادر تغذیه می شوند علاوه بر تأمين بهتر رشد جسمی از ارتباط عاطفي بین مادر و کودک برخوردار خواهند بود همچنین این الگوی تغذیه ای سبب افزایش رشد ذهنی و ضريب هوشي خواهد شد.

صالح زاده  ادامه داد: با بیان اینکه نوزاد آغوز را که از آن به عنوان مایع طلایی یا هدیه زندگی یاد می‌شود به‌عنوان اولین تغذیه دریافت می کند، گفت: آغوز علاوه بر اینکه به‌عنوان اولین واکسیناسیون نوزاد عمل می کند، او را در برابر بسیاری از عفونت‌ها حفاظت می‌نماید و به تنظیم سیستم ایمنی در حال تکامل بدن نوزاد کمک می کند.اما در گذشته به دلیل باورهای غلط از غنی ترین منبع تغذیه کودک که همان آغوز است اجتناب می شد .

صالح زاده گفت: از آن جا که شیرمادر هدیه اي ماندگار است که فوايد آن  تا آخر عمر همراه کودک خواهد بود  مسلما" هدیه ای ارزنده تر از شیرمادر وجود ندارد و به طور قطع مادران ارجمند از اهداء آن  به کودک خود دریغ نخواهند کرد.

این کار شناس مامایی  ادامه داد: بر خلاف تصور اشتباه برخی افراد  شیردهی باعث بهتر شدن سلامتی مادر و بازگشت مادر به وزن ایده آل و مانع از مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف، کاهش هزینه مراقبت‌های پزشکی و هزینه‌های شیردهی می‌شود شیردهی‌های مصنوعی با مرگ نوزادان توسط اسهال در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه همراه است.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار