27. آذر 1398 - 23:19   |   کد مطلب: 6899
خانم «علا مورابیت»، پزشک کانادایی و لیبیایی‌تبار، فعال اجتماعی و مدافع حقوق زنان مسلمان، در مقاله‌ای که به تازگی در روزنامه «هافینگتون پست» درج شده به اظهارنظر درباره وضعیت زنان در لیبی و مبارزه برای مطالبه حقوق شرعی آنان پس از سرنگونی دیکتاتوری معمر قذافی پرداخته است.
نگاه اسلام به زنان از منظر بانوی مسلمان کانادایی

به گزارش شبنم ها به نقل از جام نیوز،  خانم «علا مورابیت»، پزشک کانادایی و لیبیایی‌تبار، فعال اجتماعی و مدافع حقوق زنان مسلمان، در مقاله‌ای که به تازگی در روزنامه «هافینگتون پست» درج شده به اظهارنظر درباره وضعیت زنان در لیبی و مبارزه برای مطالبه حقوق شرعی آنان پس از سرنگونی دیکتاتوری معمر قذافی پرداخته است.  

«علا مورابیت» ۱۵ ساله بود که به همراه خانواده خود از کانادا به لیبی مهاجرت کرد. این مهاجرت برای او یک شوک فرهنگی بود. در کانادا والدینش بین او و برادرانش یکسان رفتار می‌کردند، اما در لیبی وضعیت این گونه نبود چرا که جامعه و فرهنگ این کشور ممنوعیت‌های بسیاری را برای زنان و دختران اعمال می‌کرد.

در پی این نابرابری علا تصمیم به مطالعه قرآن کریم و تاریخ اسلام گرفت، اما پس از تحقیق و جستجو دریافت که در اسلام و قرآن چندین مثال‌ از زنان برجسته و توانمند آورده شده که به رهبری و نوآوری دست زده و از این روی مورد ستایش و تمجید واقع شده‌اند.

به گفته وی کسانی که با استناد به دین به توجیه تبعیض و نابرابری علیه زنان مبادرت کرده‌اند، در واقع به عرف و نرم قومی ـ فرهنگی متوسل شده‌اند و نه مصادیق دینی و الهی مندرج در قرآن کریم. در اغلب موارد پیشینه این گونه سنت‌های قومی – فرهنگی نیز به پیش از ظهور اسلام برمی‌گردد.

هنگامی که در سال ۲۰۱۱  در لیبی انقلابی رخ داد، زنانی مانند «مورابیت» در خط نخست تظاهرات بودند. اما در پی وقوع جنگ داخلی و پس از آن که دولت جدید بر سر کار آمد، او و دیگر زنان خواهان برابری دریافتند که نمی‌توانند نقش‌های اجتماعی در جامعه ایفا کنند و راه برای شکوفایی آن‌ها مسدود است.

وی برداشت‌های نادرست از دین را در عقب نگه داشتن زنان از مسیر رشد و پیشرفت در جامعه موثر می‌داند، اما با این وجود معتقد است که تنها راه احقاق حقوق انسانی و شرعی زنان در لیبی پس از دوران دیکتاتوری، حضور زنان در اجتماع و سیاست به منظورمشارکت در پایان دادن به مناقشات و تثبیت فرآیند صلح و امنیت از طریق اجرای تعالیم اسلام و احکام شریعت است.

مورابیت می‌گوید: عدم برابری جنسیتی و نادیده گرفته شدن حقوق مشروع زنان در لیبی من را بر آن وا داشت تا سازمانی با عنوان «صدای زنان لیبی» تأسیس کنم، سازمانی که با الهام از آیات قرآن و احادیث و به چالش کشیدن نابرابری‌های اجتماعی و فرهنگی اعمال‌شده علیه زنان، تلاش می‌کند زمینه را برای حضور و مشارکت سالم زنان در امور جامعه فراهم کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار