25. مهر 1394 - 11:16   |   کد مطلب: 7646
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان ازفراخوان اولویت های پژوهشی؛ تعیین 130 محور پژوهشی برای انجام مطالعات آموزشی و اجتماعی توسط پژوهشگران در همدان خبر داد.
فراخوان اولویت های پژوهشی؛ تعیین 130 محور پژوهشی برای انجام مطالعات آموزشی و اجتماعی توسط پژوهشگران

به گزارش شبنم ها، علی رضامهرابی اعلام کرد با توجه به آمار رو به رشد فارغ التحصیلان دانشگاهی و شواهد مستند حاکی از عدم موفقیت ایشان در اشتغال مؤثر و پایدار، اولویت های پژوهشی در قالب "طرح ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با رویکرد رفع نیاز بازار کار کشور به نیروی متخصص" و در 130 محور مرتبط توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، به منظور مشارکت اساتید دانشگاه، دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، فارغ التحصیلان و فعالان حوزه پژوهش ابلاغ گردیده است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان گفت: از دیدگاه مثبت ارتباط بین آموزش و اشتغال هنگامی پدیدار می شود که ساختار اقتصادی کشور توان جذب نیروی انسانی ماهر و متخصص را در زمینه های کوتاه، میان و بلند مدت فراهم آورد که نیازمند سرمایه گذاری در نیروی انسانی است و در ایجاد مهارت ها، تخصص، خلاقیت یا سرمایه گذاری در جهت افزایش توانایی های فردی و سلامت فیزیکی طبقه بندی می شود اما آن چه ارتباط میان سرمایه گذاری در نیروی انسانی و رشد و توسعه اقتصادی را برقرار می نماید ایجاد اشتغال مناسب و متناسب با نیروی انسانی است.

مهرابی افزود : در سال های اخیر نرخ رشد دانش آموختگان دانشگاهی افزایش چشمگیری داشته است و کمبود مهارت های کافی برای استخدام پذیری و کارآفرینی مهم ترین چالش فارغ التحصیلان دانشگاهی است. به همین علت و با توجه به تاکیدات ریاست محترم جمهور بر اهمیت  موضوع اشتغال دانش آموختگان در برنامه ششم توسعه به عنوان موضوعی خاص، و با توجه به اینکه افزایش مستمر نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی، حاصل عوامل مختلفی در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در سطح ملی و بین المللی است ، موضوع بنا به دستور وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در تاریخ 3/9/93 در "شورای عالی اشتغال" مطرح و کلیات آن به عنوان یک طرح ملی تصویب شده است.

وی ادامه داد: با توجه به این نکته که فقدان مهارت ، یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر افزایش نرخ دانش آموختگان دانشگاهی بیکار بوده و سازمان آموزش فنی و حرفه ای در راستای اجرای ماموریت سازمان متبوع خود به عنوان متولی اصلی آموزش های مهارتی غیر رسمی دارای تجارب و سوابق مرتبط و مفیدی می باشد، ۱۴ کمیته تخصصی در این سازمان تشکیل و طرح مذکور به عنوان یکی از مهم ترین محورهای سند تحول مهارت در دستور کار آن قرار گرفته است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان گفت : طی تشکیل جلسات کارشناسی با حضور صاحب نظران و کارشناسان ، اهمیت و طرح مسئله تبیین و  آسیب ها، چالش ها  و فرصت ها و مشکلات موجود در مسیر اجرای طرح شناسایی شد. نتیجه هم اندیشی کمیته های 14 گانه فوق، تدوین 130 محور پژوهشی بوده است که در صورت اجرا و انجام توسط پژوهشگران فصل جدیدی در حوزه ادبیات این موضوع و طرح مسئله مذکور پدید آمده  و ابعاد و زوایای مختلف آن به عنوان یکی از محورهای اصلی دولت در برنامه ششم توسعه شناسایی خواهد شد. امری که مسلما مورد توجه برنامه ریزان در موضوع اشتغال و به خصوص اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها قرار خواهد گرفت.

علیرضا مهرابی در پایان خاطر نشان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای با هدف استفاده از ظرفیت متخصصان کلیه بخش های اقتصادی و آموزشی کشور و بهره برداری از توانمندی ظرفیت مراکز پژوهشی استان ها ، از کلیه پژوهشگران ، محققان ، اساتید دانشگاه ، دانشجویان و فارغ التحصیلان و صاحب نظران حوزه مهارت آموزی در آن مجموعه برای انجام پژوهش های مستقل و یا مورد تصویب دستگاه های اجرایی و مراکز علمی و پژوهشی و نیز پایان‌نامه‌های دانشجویی،دعوت به عمل آورده است تا در صورت تمایل نسبت به ارائه مقالات و طرح های پژوهشی خود پیرامون 130محور مذکور اقدام نمایند.

قابل ذکر است علاقمندان می توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت این اداره کل و یا نشانی همدان،انتهای بلوار جانبازان، 18متری سلحشور، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان، طبقه همکف،واحد پژوهش مراجعه و یا با شماره تلفن 34222035 تماس حاصل فرمایند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار