15. آذر 1394 - 8:56   |   کد مطلب: 8275
زنان شهدای حرم، ایثارگری را به نحوی متفاوت به تصویر کشیده‌اند، زنانی که از عزیزان خود برای حفظ جان و خاک ملت مسلمان دیگری می گذرند و آنها را زمانی فدای حریم اهل بیت می‌کنند که دستگاه‌های کفر و ظلم به هر صورتی در صدد پایمال کردن خون و بزرگی عمل آنها هستند.
اگر همراهی زنان شهدا با مردانشان نبود، داستان مقاومت و ایثار متفاوت می‌شد

به گزارش شبنم ها به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، این روزها بار دیگر شهدا بر شانه‌های مردم شهرهای کشور اسلامی ما تشییع می‌شوند. شهدایی که نه در خاک وطن و نه تنها برای حفظ حریم و عزت ایران اسلامی بلکه برای حفظ اسلام و حرم ناموس دهر، زینب کبری سلام الله و حرم امام حسین (ع)، پرستو وار رخت سفر بر بسته و در سوریه و عراق به خیل شهدای کربلای زمان می‌پیوندند.

این شهدا برای مردم کشور ما نامی آشنا به اسم " شهدای حرم" دارند، شهدایی که به راستی از یاران امروزی امام حسین (علیه السلام) هستند و 1400 سال بعد از واقعه کربلا، هنوز خیمه‌داری بانوی دشت کربلا، زینب کبری (سلام الله علیها) را برعهده دارند.

شهدای حرم، به این سوال که اگر در کربلا بودید امام حسین (علیه‌السلام) را همراهی می‌کردید، پاسخی قاطع داده و با خون آن را امضا کردند. شهدایی که یکی تازه داماد بود، یکی تازه پدر و آن دیگر چشم به انتظار آمدن مسافری کوچک ... شهدایی که در آنها از سردار بزرگ اسلام تا بسیجی از پاسدار تا طلبه دیده می‌شود.

این جوانان، درس آموز مکتب حسینی و از سربازان علی خامنه‌‌ای هستند که ولایتمداری، عشق به اسلام و شهادت طلبی آنان را به این میدان می‌کشد، چند روز پیش بود که خبرنگاران خبرگزاری‌های معاند نظام با تهیه گزارشاتی از جوانان ما در سطح شهر مدعی شدند که سه  مقوله رقص و پارتی و دور دور از خواسته‌های جوانان ایران است، ادعایی که نمایندگان همین جوانان با برپایی بزرگترین گردهمایی مذهبی جهان اسلام و شرکت قریب 2 میلیون زائر ایران که اکثر آنان را مردان و دختران جوان تشکیل می‌دانند، خط بطلان کشیدند.

اما در کنار مردان ایران اسلامی در برپایی این حماسه حسینی در خاک سوریه و عراق، زنان ایرانی نیز نقش آفرینی بی‌نظیری دارند، حمایت و تشویق زنان از مردان برای مبارزه با کفر و ظلم اگر چه امری تاریخی است و شواهد زیادی برای آن وجود دارد اما این فقط زن ایرانی است که همسر، فرزند خود را برای مبارزه با ظلمی که گریبان ملت مظلوم دیگری را گرفته رهسپار میدان مبارزه می‌کند و در کنار او لحظه لحظه در تیر رس فشارهای روحی و روانی قرار می‌گیرد.

زنان شهدای حرم، ایثارگری را به نحوی متفاوت به تصویر کشیده‌اند، زنانی که از عزیزان خود برای حفظ جان و خاک ملت مسلمان دیگری می گذرند و آنها را زمانی فدای حریم اهل بیت می‌کنند که دستگاه‌های کفر و ظلم به هر صورتی در صدد پایمال کردن خون و بزرگی عمل آنها هستند.

شهدای حرم، امروز نه در شعار بلکه در عمل، ندای " هل من ناصرا ینصرنی"  امام حسین علیه السلام را  " لبیک "  گفتند و زنان و مادران آنها یاران زینب سلام الله هستند.

اگر همراهی زنان شهدا با مردانشان نبود، داستان مقاومت و ایثار متفاوت می‌شد

معصومه حاج حسینی، مسئول مرکز آینده پژوهی و مطالعات راهبردی تابان در خصوص نقش زنان در حماسه هایی همچون عاشورا گفت: خانواده از جایگاه بسیار مهمی در تمام عرصه‌ها برخوردار است و زمانی که اهل بیت علیهم السلام در کنار امام علیه السلام حرکت می‌کنند به معنی این است که جزء رهروان درجه اول برای ایشان هستند .

وی ادامه داد: همسران و دختران اهل بیت علیه السلام به نقشه راه، ماموریت و آرمان‌های ائمه علیه اسلام، آشنا بودند و دراین راه از ابزاهای زنانه همچون احساس در مسیر کمک و همراهی به آنان بهره می‌جستند وی در تشریح این صحبت خود گفت: خداوند احساس را در زن به ودیعه نهاده است و در نظام تربیتی زن چنانچه از احساس خود به طور صحیح استفاده کند اقدامات بسیار مهمی را به انجام رسانده است .

مسئول مرکز آینده پژوهی و مطالعات راهبردی تابان افزود: به طور مثال احساسات زنان در کربلا، مشوق همسر و فرزندان‌شان بود و آنان را به سوی مقصدی والا و حمایت از ولایت رهنمون کرد، در جایی دیگر همین زن با سوء استفاده از این ودیعه الهی نقشی منفی و مانعی بزرگ را در راه ائمه اطهار ایجاد کرد مثلا در خصوص زندگی امام حسن مجتبی (ع) همسر ایشان با سوء استفاده از ودیعه الهی موجب شهادت امام خود می شود و نقش منفی از حضور یک زن را دارد .

وی گفت: زنانی که در مکتب الهی راه درست تربیتی را طی کنند در ماموریت‌های پرخطر همواره پا به پای همسران و فرزندان خود هستند و در خصوص زندگی امام حسین (ع) همراهی خانواده خود ایشان اذهان سالم را متوجه می کند که مگر چه ماموریتی در راه است که امام با اهل بیت و خانواده خود راهی این سفر شده است و همین تأثیرگذاری حضور زنان در حماسه‌هایی بزرگ چون عاشوراست که این حادثه را در طول تاریخ زنده و پویا کرده است .

 مسئول مرکز آینده پژوهی و مطالعات راهبردی تابان گفت: صحنه‌های سراسر حکمت آموز در حماسه امام حسین (ع) وجود دارد که تبلور آن را در ادامه مسیر کاروان اسرا می‌توان دید که نشان می دهد زنان نه تنها همسر و مادر شهدا بوده اند بلکه اصل پیروی از ولایت را با فضاسازی برای ایثار همسران و پسران خود، به بهترین نحوه به انجام رسانیده اند .

حاج حسینی ادامه داد: این اصل نه برای واقعه عاشورا است بلکه  زنان با توجه به مسائل عقلانی و احساسی درست خود همواره در طول تاریخ از صدر اسلام تا کنون در کنار مردان خود در دفاع از اسلام نقش آفرینی کرده اند، چنانچه زنان صحابه پیامبر مشوق شوهران خود بودند و اکنون زنان شهدای ما در کنار همسران خود قرار دارند و اگر نبود این همراهی داستان زندگی مقاومت مردان متفاوت می‌شد.

مسئول مرکز آینده پژوهی و مطالعات راهبردی تابان خاطر نشان کرد: در روضه حضرت علی اصغر (ع) آمده است که وقتی امام به خیمه باز می‌گردد نه تنها مادر علی اصغر علیه السلام در محضر امام شیون نمی کند که ایشان شرمنده نشوند، بلکه از سلامت امام زمان خود جویا می‌شوند و این نشان دهنده آن است، زنانی که احساس و عقلانیت را در مسیر الهی مدیریت می‌کنند مظهر هدایت الهی در نظام آفرینش هستند و همواره انسان هایی تاریخ ساز بوده اند .

وی افزود: در زمان پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس نیز روحیه مردم اینچنین بود، مردها در صفوف اول حضور داشتند و اما این زنان بودند که موجب حضور مردان در صحنه می‌شدند.

حاج حسینی با بیان اینکه زن‌ها از جایگاه لطیفی برخوردارند و حضور زن در صحنه‌های مبارزه مردان را تهییج کرده و انگیزه آنان را برای مبارزه در هر صحنه ای بیشتر می‌کند، افزود: زنان با استفاده از این ویژگی خود می‌توانند به نقطه کمال انسانی نزدیک تر شده و با هدایت احساسی خانواده به تربیت اعضای خانواده بپردازد و به بزرگترین رسالت خود دست یابند .

انتهای پیام/

اگر همراهی زنان شهدا با مردانشان نبود، داستان مقاومت و ایثار متفاوت می‌شد

دیدگاه شما

آخرین اخبار