3. دى 1394 - 20:36   |   کد مطلب: 8520
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان از بهره‌برداری 90 درصدی پروژه‌های بلوک زایمانی در همدان تا سال 95 خبر داد.

به گزارش شبنم ها به نقل از فارس، محمدرضا عبادیان ظهر امروز در همایش فرهنگ‌سازی زایمان طبیعی به اهمیت ترویج زایمان طبیعی از دو منظر پرداخت و اظهار کرد: زایمان طبیعی روش اصلی، نیاز جامعه و نجات‌بخش سلامت جنین و مادر است که بحث فنی کار در این خصوص بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت مسائل پشتیبانی و حاکمیتی در زایمان طبیعی، خاطرنشان کرد: یکی از نشانگرهای بهداشتی و شاخص رشد و ارتقای بهداشت انجام زایمان طبیعی بوده و به لحاظ فیزیکی، روحی و روانی این نکته بسیار حائز اهمیت است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سال‌ها این دو شاخص وجود نداشت و به آن توجه نمی‌شد، گفت: برای تدبیر دولت فعلی، ترویج زایمان طبیعی مورد توجه جدی قرار گرفته و امکانات لازم به منظور افزایش این طرح فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارهای گزارش شده فراوانی زایمان طبیعی از متوسط به بالا بوده و در کشور نیز نتوانسته‌ایم این آمار را بالا ببریم، افزود: نمی‌توان با هیچ موضوع علمی برخورد چکشی و عجولانه داشت، همچنین موضوع زایمان طبیعی و سزارین تبدیل به مسئله فرهنگی شده که باید به مرور پیش رفت.

عبادیان با بیان اینکه باید شرایط و امکانات لازم در افزایش زایمان طبیعی فراهم شود، گفت: به منظور موفقیت در این طرح، از سال گذشته وزارت بهداشت اعتباری را برای افزایش بلوک زایمانی اختصاص داده است.

وی با اشاره به فراهم کردن فضای فیزیکی از ابتدای سال در استان، افزود: پروژه‌های بلوک زایمانی در استان آغاز شده است و هم‌اکنون در اواسط کار قرار گرفته‌ایم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه پروژه‌های بهداشت و درمان قابل پیش‌بینی است چراکه برخی از اعتبارات فراهم شده و اقدامات در حال انجام است، تصریح کرد: تا سال 95 بیش از 90 درصد اقدامات انجام شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه همه بیمارستان‌ها متخصص زنان و زایمان و بیهوشی دارند، گفت: ما به دنبال زایمان طبیعی به روش فیزیولوژیک هستیم و باید در این راستا تلاش بسیار کرد.

عبادیان از برگزاری جلسات آموزشی زایمان طبیعی با گروه‌های بیهوشی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: باید اقدامات صورت گرفته بتواند ضریب اطمینان را در مادران بالا ببرد تا بتوانیم به هدف مورد نظر برسیم.

وی با اهمیت به مشارکت بخش محیطی در رسیدن به اهداف مورد نظر افزود: در حوزه درمان اهتمام ویژه به حوزه مامایی شده و کارشناسان جدید در این رشته به کار گرفته شده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه ما موظف به فراهم کردن شرایط و امکانات و نیز انجام وظایف هستیم، گفت: برخی از استان‌ها اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده‌اند و به دلیل نبود فرصت آزمون و خطا می‌توان از تجربیات آنها استفاده کرد.

وی با اشاره به برپایی غرفه‌های آموزشی ترویج زایمان طبیعی، ادامه داد: این اقدام بسیار خوب و اثرگذار است که امیدواریم برگزاری چنین همایش‌هایی سنگ‌بنای اقدامات آینده باشد.

عبادیان با توصیه به همدلی و همزبانی در میان عوامل دانشگاهی افزود: امکانات در حوزه‌های مختلف دانشگاه فراوان است که باید از آن استفاده کرد.

وی با اهمیت به اقدامات NGO در خصوص فرهنگ‌سازی زایمان طبیعی، افزود: درب‌های دانشگاه برای فعالیت این افراد باز است و تا زمانی که من انجام وظیفه می‌کنم جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت.

انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

آخرین اخبار