4. شهريور 1399 - 20:34   |   کد مطلب: 9544
عوامل گوناگونی که احتمال ابتلا به سرطان پستان را در زنان بیشتر می‌کند، در این مطلب به بررسی برخی از این عوامل می پردازیم.
عوامل افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنان

ه گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس  عوامل گوناگونی که احتمال ابتلا به سرطان پستان را در زنان بیشتر می‌کند، عبارتنداز: بالا بودن سن خانم‌ها در زایمان اول، شروع قاعدگی قبل از دوازده سالگی، یائسگی بعد از 55 سالگی، هرمون درمانی در دوران یائسگی، خانم هایی که هرگز بچه‌دار نشده‌اند.

همچنین لازم است بدانیم حاملگی ناموفق با سقط جنین از عوامل سرطان پستان نیست.

ظهور توده در پستان

ظهور توده در پستان بارزترین نشانه سرطان است. قرمز و ضخیم شدن پوست پستان هم مهم است. زیرا ممکن است نشانگر شکل نادر، اما تهاجمی از سرطان به نام « سرطان التهابی پستان» باشد. اگر پستان جوش بزند و این جوش تا چند هفته باقی ماند، باید به پزشک مراجعه کنید تا جوش را بررسی کند.

ماموگرافی از سینه

ماموگرافی( عکس برداری از پستان با اشعه ایکس ) بهترین ابزار پزشکان برای تشخیص زود هنگام سرطان پستان است. به بانوان بالای چهل سال توصیه می کنیم حداقل هر یکی دو سال یک بار ماموگرافی را انجام دهند. بانوانی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. بهتر است درباره انجام ماموگرافی پیش از چهل سالگی و تعداد دفعات آن با پزشک خود مشورت کنند.

 

خانم ها سینه هایشان را ماهیانه معاینه کنند

برای بررسی تغییرات در پستان ها لازم است خانم ها پستانشان را ماهیانه معاینه کنند. با بالا رفتن سن، عادت ماهیانه، حاملگی، یائسگی یا استفاده از قرص ضد حاملگی یا سایر هرمون ها ممکن است تغییراتی در پستان ها به وجود آید. البته توجه داشته باشید که احساس کمی برآمدگی، غیر هموار بودن یا تورم و حساسیت به لمس، درست پیش از شروع و در طول عادت ماهیانه طبیعی است.

عمل جراحی سرطان پستان

در عمل جراحی سرطان پستان، غدد لنفاوی زیر بغل نیز برداشته شود، زیرا اغلب بعد از عمل، گردش جریان لنف در دست همان سمت، کند شده و باعث تجمع مایع در دست می‌شود. این تورم « لنف ادم» نام دارد، لنف دام بلافاصله پس از عمل جراحی یا ماه ها و سال ها بعد از آن اتفاق می افتد.

نکاتی که در رابطه با سرطان پستان باید بدانیم

لازم است بدانیم، خانمی که در یک پستان سرطان داشته، خطر بیشتری برای سرطان پستان دیگر، او را تهدید می کند؛ وجود سابقه سرطان در خواهر و مادر، به ویژه قبل از چهل سالگی، خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد؛ احتمال به سرطان پستان در خانم هایی که بعد از یائسگی مبتلا به چاقی هستند، بالاتر است.

مراقبت هایی که خانم های مبتلا به سرطان سینه باید انجام دهند

خانم هایی که سرطان پستان دارند باید خیلی از خودشان مراقبت کنند، مراقبت( یعنی داشتن تغذیه خوب و فعالیت بدنی تا حدامکان، ورزش) تهوع و درد را کاهش می‌دهد و روند درمان را سریع تر می‌کند. ورزش هایی مانند پیاده روی، یوگا و شنا بسیار مفید است و اضطراب را هم کاهش می‌دهد.

خانم های که جراحی پستان انجام دادند لازم است بدانند...

لازم است بدانیم اگر در طول جراحی برداشت توده از پستان، رشته های عصبی قطع یا دچار آسیب شود، احتمال دارد در قفسه سینه، زیربغل، شانه و روی بازو احساس کرختی و سوزش کنید، این احساس معمولا طی چند هفته و یا چند ماه پس از جراحی از بین می‌رود اما در برخی از زنان این احساس کرختی باقی می‌ماند.

ادامه دارد...

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار