28. ارديبهشت 1399 - 13:03   |   کد مطلب: 10769
سرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع در زنان است این بیماری در مراحل ابتدایی هیچ علامتی ندارد. یکی از اولین علائمی که ظاهر می شود خونریزی است. خونریزی ممکن است بعد از رابطه جنسی، بین دوره های قاعدگی و یا بعد از یائسگی ایجاد شود. در خصوص علایم و نشانه های این سرطان شایع با یک جراح و متخصص زنان و زایمان گفت و گویی انجام داده ایم .

به گزارش شبنم ها به نقل از جام جم آنلاین :‌ دکتر فرناز مشیری جراح و متخصص زنان و زایمان در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد : سرطان دهانه رحم ،سرطانی است که امروزه بسیار در سراسر دنیا شایع شده است و در کشور ما آمار بالایی دارد .فاکتور های مختلفی از قبیل سن، جنس، نژاد ، ویروس ها و... در آن دخیل هستند .ویروس HPV (ویروس زگیل تناسلی ) شایع ترین علل بروز سرطان دهانه رحم است .

وی در خصوص علایم این بیماری گفت :سرطان دهانه رحم تا وقتی که سرطان کامل پیشرفت نکند هیچ علامتی ندارد ، تشخیص به موقع و درست این بیماری بسیار مهم است . زخمی که به درمان جواب نمی دهد ، سوزش ، ترشح دائم ، لکه بینی بعد از نزدیکی و درد در هنگام مقاربت همه این عوامل از نشانه های این سرطان شایع است .

مشیری افزود : افرادی که حتی یکی از این نشانه ها را داشته باشد سریعا به متخصص مراجعه کند تا پزشک مربوطه اقدامات جدی را برای او انجام دهد . بیماران از خود درمانی پرهیز کنند چرا که اگر این بیماری سریع تشخیص و درمان شود تبدیل به سرطان دهانه رحم نمی شود .

این جراح و متخصص زنان و زایمان در رابطه با پیشگیری از سرطان دهانه رحم اظهار کرد :تست پاپ اسمیر بهترین راه برای پیدا کردن تغییرات سلولی در دهانه رحم که می تواند منجر به بروز سرطان دهانه رحم شوند، است. معمولا انجام آزمایش پاپ اسمیر به صورت منظم می تواند سلول های غیر طبیعی را قبل از سرطانی شدن تشخیص بدهد. اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر شما حاکی از وجود سلول های غیر طبیعی بود، حتما پیگیر ادامه مراحل درمانی شوید و با پزشک تان مشورت کنید. این کار می تواند به پیشگیری از بروز سرطان دهانه رحم کمک کند.

اگر سن شما کمتر از 26 سال است می توانید واکسن HPV دریافت کنید، که این واکسن می تواند شما را در مقابل ابتلا به هر دو نوع HPV که می توانند منجر به سرطان دهانه رحم شوند محافظت کند.ویروسی که باعث بروز سرطان دهانه رحم می شود از طریق تماس جنسی منتقل می شود. بهترین راه برای مقابله با انتقال و ابتلا به این ویروس داشتن رابطه جنسی امن و حفظ نکات بهداشتی و ایمنی در هنگام برقراری رابطه جنسی است.

غالبا در درمان این سرطان، رحم و گاهی تخمدان های بیمار برداشته می شوند این عمل هنگامی صورت می گیرد که سرطان پیشرفت کرده و زود تشخیص داده نمی شود بنابراین نمی توانید در آینده حامله شوند. با این حال، اگر این سرطان خیلی زود درمان شود نیازی به برداشت رحم نیست و خانم ها می توانند باردار شوند .

وی در پایان بیان کرد: زنان سیگاری ، زنانی که تعداد بچه‌های زیادی دارند ، زنانی که از قرص‌های ضد بارداری برای مدت طولانی استفاده می‌کنند و زنانی به HIV مبتلا بوده یا دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند احتمال بالایی را برای ابتلا به این بیماری دارند .

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار