18. اسفند 1394 - 9:47   |   کد مطلب: 9692
امیرحسین شفیعی نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «کسی فشنگ ها را نمی شمارد» با اشاره به اجرا اثر در پارک دانشجو عنوان کرد این اثر خشونت علیه زنان در جوامع عربی را به چالش می‌کشد.
 نمایی از خشونت علیه زنان در عربستان+تصاوير

به گزارش شبنم ها به نقل از مهر ، امیرحسین شفیعی نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «کسی فشنگ ها را نمی شمارد ۲» درباره آماده سازی این اثر نمایشی گفت: آخرین مراحل تمرین این نمایش در فضای باز و در محوطه بنیاد روایت در حال انجام است. دکور نمایش آماده شده و گروه طی یکی دو روز گذشته مشغول تمرین با دکور نمایش هستند. این اثر نمایشی قرار است پنجشنبه ۸ بهمن ماه یک اجرای آزمایشی داشته باشد و جمعه و شنبه نیز اجرای اصلی خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: این نمایش خیابانی در محوطه باز تئاتر شهر اجرا نمی شود بلکه در پارک دانشجو اجرا خواهد شد. معتقدم که هر فضایی مناسب اجرای تئاتر خیابانی نیست و کارگردان باید قبل از اجرا و در زمان نوشته شدن طرح به فکر مکان اجرای نمایشش باشد. همین برنامه ریزی را ما در اجرای گذشته مان در نمایش «دریادلان» انجام دادیم که در حوض پارک دانشجو اجرا شد.

 

شفیعی درباره استفاده از دکور در این نمایش خیابانی توضیح داد: این نمایش کاری از گروه «کارگاه تئاتر ایران» است و در راستای کارهای قبلی این گروه قرار دارد. من در اجرای نمایش های خیابانی تلاش می کنم از تمام عناصری که در تئاتر صحنه ای مورد استفاده قرار می گیرند، بهره ببرم. معتقدم می توان از عناصری مثل دکور، لباس، نور و ... در نمایش های خیابانی نیز استفاده کرد و در این نوع نمایش به جزئیاتی که در نمایش های صحنه ای مورد توجه قرار می گیرد، نیز توجه داشت.

این کارگردان نمایش های خیابانی درباره مضمون نمایش توضیح داد: موضوع نمایش برای مخاطبانی که در وسط میدان جنگ قرار دارند و هر روز در کشورهای اطرافشان شاهد خشونت و قتل هستند، مضمونی دور از ذهن ندارد. این نمایش خشونت های جهان معاصر را به مخاطب گوشزد می کند و تماشاگران بیشتر از قصه با تصاویری که بازیگران می سازند روبرو هستند. به این ترتیب که مخاطبان می توانند قصه خودشان را جای تصاویری که می بینند، بگذارند.

کارگردان «دریادلان» متذکر شد: در این نمایش به خشونتی که علیه زنان در جامعه کشورهای عربی خصوصا عربستان جریان دارد، پرداخته می شود. نقشی که از زنان در این جوامع دارند و حقی که از آنان گرفته می شود نیز مورد توجه قرار گرفته است. نمایش از زمان زنده به گور شدن دختران در صدر اسلام آغاز و کم کم به خشونت های گروه داعش می رسد. چهار عنصر آب، باد، خاک و آتش نیز در اجرای «کسی فشنگ ها را نمی شمارد ۲» مورد استفاده قرار گرفته اند.

وی درباره قسمت اول این نمایش بیان کرد: «کسی فشنگ ها را نمی شمارد ۱» را حدود ۵ سال قبل در جشنواره تئاتر فجر و در پارکینگ تالار وحدت اجرا کردم که آن نمایش به خشونتی که برخی فیلم های آمریکایی ترویج می کنند و تاثیر مخربی که این فیلم ها و بازی های کامپیوتری خشونت آمیز بر نوجوانان می گذارند، می پرداخت. در قسمت دوم این نمایش خشونت از زاویه دیگری مورد توجه قرار می گیرد.

 

شفیعی درباره پرداخت کمک هزینه های اندک به تئاتر خیابانی گفت: متاسفانه تئاتر خیابانی زیاد جدی گرفته نمی شود و فکر می کنند که این نوع تئاتر، تئاتری کم هزینه است در حالی که متریال گران قیمتی برای برخی از اجراهای محیطی هزینه می شود. بنابراین نباید مدیران ما فکر کنند چون این نمایش های در محیطی بیرونی اجرا می شوند، کم هزینه هستند. باید بگویم نمایش ما یکی از پرهزینه ترین آثار جشنواره تئاتر فجر است اما سهم ما از بودجه میلیاردی تئاتر فجر بسیار اندک بوده است.

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: این بی توجهی ها عادلانه نیست درحالیکه به دلیل محدود بودن ظرفیت سالن های نمایش مخاطبان زیادی ترجیح می دهند به دیدن نمایش های خیابانی بنشینند. با توجه به این برخوردهای ناعادلانه بیشتر هنرمندان آثار خیابانی ترجیح می دهند کارشان را با امکانات محدود و یکی دو بازیگر اجرا کنند.

 نمایی از خشونت علیه زنان در عربستان+تصاوير

دیدگاه شما

آخرین اخبار