14. بهمن 1395 - 9:13   |   کد مطلب: 15112
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: امروز زنان ما به برکت انقلاب اسلامی برای حضور در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارای امنیت شغلی و روانی هستند که ما این را مدیون انقلاب اسلامی و نگاه بلند حضرت امام راحل و رهبر معظم انقلاب هستیم.
زنان,امنیت شغلی و روانی,استخدام رنان,فائزه عظیم‌زاده اردبیلی,زن در انقلاب اسلامی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : فائزه عظیم‌زاده اردبیلی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) واحد خواهران، 23سال عضور شورای بسیج زنان، عضو بسیج حقوق‌دانان و استادان کشور، همکاری با شورای عالی بسج زنان، عضو هیأت مدیره انجمن علمی فقه و حقوق خانواده ایران هستند.

ایشان تنها خانمی هستند که بعد از انقلاب اسلامی در حوزه علوم اسلامی نشان ملی نقطه پژوهشی را دریافت کردند، بیش از 9 مرتبه پژوهشگر نمونه کشوری شدند، بیش از 90 مقاله و 18 جلد کتاب از آثار ایشان است، که در بیش از 28 کنفرانس بین‌المللی خارج از کشور ارائه مقاله داشتند، ایشان به مدت 23سال است در عرصه حقوق زنان، کودک و خانواده انجام فعالیت داشتند.

                                                                                            

عظیم‌زاده اردبیلی درباره هویت بخشی انقلاب به زنان از نظر دینی،  گفت: یکی از تحولات بزرگ انقلاب اسلامی بعد از پیروزی هویت‌بخشی به جایگاه و منزلت زن مسلمان در ایران اسلامی بود.

وی افزود: شاید سرحلقه اصلی این مسأله وجود حضرت امام راحل و افرادی بود که به هویت زن در عرصه‌های اجتماعی قائل بودند و آن را باور داشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: پیش از انقلاب اسلامی تنها 13درصد از زنان ما وارد دانشگاه‌ها  شده و سپس مشاغل علمی را احراز می کردند اما امروز بالغ بر 60 درصد  از دختران ما وارد عرصه علمی دانشگاه‌ها شده و در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند.

عظیم‌زاده بیان داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی سد ورود بانوان به عرصه‌های علمی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شکسته شده و زنان ایران اسلامی توانستند دوشادوش مردان در انواع پیشرفت‌ها حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: امروز زنان دانشمند ما در عرصه‌های مختلف بین‌المللی جایگاه و موقعیت‌های بسیار بالایی را کسب می‌کنند، دختران جوان ما در المپیادهای مختلف علمی ریاضی، کامپیوتر، شیمی و ... می‌درخشند و همین طور در عرصه های مختلف ورزشی و فرهنگی، این نشانگر آن است که انقلاب زنان را به یک بلوغ فکری و فرهنگی رسانده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه زن باید هویت خود را دریافته و به یک خود باوری برسد، گفت: اگر زن مسلمان به این نقطه برسد می‌تواند با حفظ و رعایت مرزهای عفاف و تقوا در جامعه حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه حضور بانوان با وجود عفاف و حجاب در عرصه اجتماع از دستاوردهای مثبت انقلاب اسلامی بود، عنوان کرد: واقعیت امر این است که دشمن قسم خورده جمهوری اسلامی ساکت ننشسته و برای مخدوش کردن حضور همه جانبه بانوان در عرصه‌های مختلف یا آسیب رساندن به آنها از روش‌های مختلف استفاده می‌کند.

عظیم زاده افزود: یکی از روش‌های دشمن رسوخ و نفوذ در لایه‌های فرهنگی جامعه از طریق رسانه، ماهواره و شبکه‌های اجتماعی است که به عنوان مثال اشتغال و ادامه تحصیل را به عنوان یک اصل اولیه در ذهن زنان ایرانی جایگزین کند.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از دختران و زنان ایرانی جوان تحت همین نفوذ، وقتی دوره تحصیلات دبیرستانی آنها تمام می‌شود نخستین آرزو و آمالشان ورود به دانشگاه و سپس شاغل شدن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: حضور بانوان و شاغل شدن آنها بد نیست اما اولویت زندگی‌ آنها نیست، نباید نسبت به این موضوع نگاه افراطی یا تفریطی داشت چرا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب و حضرت امام راحل رسالت مادری و همسری اصلی‌ترین جایگاه یک زن را تشکیل می‌دهد.

عظیم‌زاده بیان داشت: تربیت نسل آینده معنوی و بصیر با سلامت روان در گرو داشتن مادری فهیم و آگاه است اما نباید حضور در جامعه دو رسالت همسری و مادری را تحت شعاع قرار دهد طوری که از مرزهای افراط عبور کرده‌ و به نوعی مخل بسیاری از اهداف نظام مقدس  جمهوری اسلامی شود.

وی افزود:  بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب، مراجع، علما، بسیاری از اندیشمندان و متفکران حضور زن در عرصه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی لازم و اجتناب‌ناپذیر است چرا که آنان نیمی از آحاد جامعه هستند اما باید دو اصل و رسالت همسری و مادری در اولویت قرار دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: باید زنان و دختران ما در مقاطع تحصیلی‌شان آموزش ببینند چراکه آنان تربیت‌کننده نسل آینده بوده و نقش کلیدی دارند، بنابراین نباید صرفا به اصالت یا منافع فردی خود فکر کنند.

عظیم‌زاده گفت: زنان در جایگاه مادر نقش کلیدی و اساسی دارد بنابراین باید حضور آنان در عرصه‌های مختلف همراه با رعایت شئون اخلاقی، عفاف و تقوا باشد.

وی افزود: یکی از برکات انقلاب اسلامی این است که زنان با امنیت جنسی و روانی در محیط‌های شغلی کار می‌کنند امروز آمار جهانی نشان می‌دهد بسیاری از بانوان شاغل در کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و آسیایی مورد تعرض جنسی یا آزار و اذیت روانی همکاران مرد خود قرار می‌گیرند در حالیکه زنان و دختران ایرانی در جمهوری اسلامی با رعایت شئون خود می‌توانند مفتخرانه و بدون هیچ تعرضی در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بیان داشت: امروز بسیاری از مدیران قابل، ارشد و متفکر در مشاغل و سازمان‌های مختلف از زنان هستند، اما با این وجود باید همه زنان و دختران ما به این خود باوری برسند که می‌توانند زن موفق، همسری نمونه و مادری فداکار باشند.

عظیم‌زاده افزود:  باید عدالت جنسیتی را در عرصه‌های مختلف شغلی ایجاد کنیم که زنان ما همچون  مردان از کار، سابقه، حقوق و مزایای واحدی برخوردار شوند.

وی ادامه داد: همچنین باید دختران و زنان ما در مقام عمل خود مرزهای عفاف و حجاب را در محیط‌های شغلی رعایت کنند تا به امنیت روانی و جنسی برسند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اخیرا در همایشی بین‌المللی درباره جایگاه زنان اندیشمند ایران و عرب حضور داشتم، زنانی که از ممالک مختلف عربی نظیر لبنان، تونس، عمارات، عمان، سوریه، عراق و کشورهای دیگر تشریف آورده بودند همگی اذعان داشتند امروز زن ایرانی به قله‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی نائل شده و با امنیت کار می‌کند، آنها از ما راهکار می‌خواستند که چگونه عمل کنند تا به این جایگاه برسند.

عظیم‌زاده ابراز کرد: امروز ما زنان به برکت جمهوری اسلامی امنیت شغلی و روانی داریم در حالیکه بسیاری از کشورهای مسلمان حتی در کشورهایی که سازه‌های اسلامی دارند نتوانستند امنیت روانی و جنسیتی زنان را تأمین کنند ما این را مدیون انقلاب اسلامی و نگاه بلند حضرت امام راحل و رهبر معظم انقلاب هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زن عفیف، کاردان، متخصص و متعهد می‌تواند در عرصه‌های مختلف به قله‌های رفعت دست یابد به شرظ اینکه خود باور کند که می‌تواند بهترین، عفیف‌ترین و موفق‌ترین باشد.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار