17. فروردين 1396 - 14:08   |   کد مطلب: 16110
در راستای حفظ و نگهداری محیط زیست:
طبیعت ؛ مادر سخاوتمند بشر
گاهی یادمان می رود طبیعت سطل زباله نیست, و نمی تواند بطری ها و پلاستیک های ما از روی زمین جمع اوری کند تا این محیط برای دیگر افراد نیز به همان اندازه جذابیت داشته باشد

به گزارش شبنم ها،

طبیعت مادر سخاوتمند و زیبایی است اما انسانها گاه تیشه بر می دارند و بر ریشه ان فرود می آورند. 
همه ما دوست داریم در دل سرسبزی و طراوت طبیعت  چادر بزنیم و از  زیبایی خدا دادی آن بهره مند شویم اما گاهی یادمان می رود طبیعت سطل زباله نیست, و نمی تواند بطری ها  و پلاستیک های ما از روی زمین جمع اوری کند تا این محیط برای دیگر افراد نیز به همان اندازه جذابیت داشته  باشد و در پی رها کردن زباله در طبیعت این فرهنگ را گسترش می دهیم و افرادی که پس از ما آنجا اتراق می کنند نیز زباله های خود را در طبیعت رها سازند .

در این میان عده ای از دوستداران محیط زیست برای نجات طبیعت تلاش می کنند. در این خصوص گفتگویی با مصطفی موسیوند سر گروه رفتگران طبیعت یکی از سمن  های فعال همدان در ارتباط با حفاظت از محیط زیست انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
ایده شکل گیری رفتگران طبیعت چگونه بوجود آمد وگسترش پیدا کرد ؟
ایده شکل گیری گروه رفتگران طبیعت از شخصی به نام کاظم نجاریان بود  بدین نحو که وی پس از ارسال تصاویر مربوط به پاکسازی خود از محیط زیست با استقبال بسیاری مواجه شد بدین سبب ایشان تصمیم گرفت گروه پاکسازی محیط زیست را برنامه ریزی کند.
 در همین راستا در خرداد سال 1391 اولین برنامه پاکسازی رفتگران طبیعت ایجاد شد  و چنان احساس نیازی در بستر جامعه وجود داشت که در عرض مدت کوتاهی در اکثر استان ها گروه رفتگران طبیعت شکل گرفت  در شهر همدان نیز بلافاصله بعد تهران در تابستان 1391 این برنامه اجرایی شد .

افراد گروه شما درچه مناطقی اقدام به پاکسازی طبیعت می کنند و آیا گامی هم در ایجاد فرهنگ سازی برداشته شده است یا خیر؟
سر گروه رفتگران طبیعت اظهار کرد :اصول برنامه رفتگران طبیعت بر این مبنا قرار گرفته است که بدور از هر گونه شعاری در عمل احترام به محیط زیست را به اجرا در آورند. پاکسازی عموما در مناطقی انجام می شود که هیچ متولی خاصی برای پاکسازی ندارند. فعالان رفتگران طبیعت در این مناطق   اقدام به پاکسازی می کنند. ما باید یاد بگیریم اگر بطری بر روی زمین افتاده است  اگر خم نشویم ان را برداریم شخص دیگری آن را بر نخواهد داشت. این حرکت نه تنها باری از دوش طبیعت بر می دارد بلکه مردم فهیم همدان نیز با دیدن این فعالیت تاثیر می پذیرند 
وی افزود: در موارد بسیاری تاثیر این عمل تاحدی بوده است که  کسانی که قبل از شروع برنامه در اطراف خود زباله می ریختند  با دیدن اقدام ما نه تنها زباله های  خود را جمع اوری کرده اند  بلکه در پاکسازی منطقه نیز به ما کمک کرده اند و از کار خود اظهار ندامت نموده اند و قول داده اند آنها نیز دوستدار طبیعت باشند .

گروه شما برای حفاظت از محیط زیست علاوه بر پاکسازی چه اقدامات دیگری انجام داده است ؟
مصطفی موسیوند اذعان کرد :گروه ما در فعالیت های همچون درخت کاری ,حفاظت از حیوانات ,فرهنگ سازی در مصرف آب و صرفه جویی آب , فرهنگ سازی برای تفکیک زباله و......گامهای جدی برداشته است .

درارتباط با تفکیک زباله گروه شما چه اقداماتی انجام داده است ؟
این دوستدار طبیعت تصریح کرد :تفکیک زباله  متوجه کردن مردم برای جداسازی زباله تر و خشک است ثروتی که با دفن آن آسیب جدی بر طبیعت وارد می شود. تفکیک زباله می تواند زمینه ساز بسیاری از مشاغل و حفظ سرمایه ملی شود. آموزش مهمترین رکن در این مبحث است.
 رفتگران طبیعت برای تفکیک زباله نیز کار گروه ویژه ای با محوریت فعالیت عملی تدارک دیده اند. یکی از اقدامات ما جمع اوری درب بطری های یکبار مصرف است که درآمد حاصل از آن صرف هزینه خرید ویلچر برای نیازمندان می شود. در این بخش نیز مردم وقتی متوجه می شوند با درب بطری که بخش ناچیزی از زباله های خشک را تشکیل می دهد این چنین می تواند گره ای از مشکلات یک شهروند باز کند قطعا مردم با استباط این موضوع  به تفکیک زباله های خشک  ترغیب می شوند .تفکیک زباله  نه تنها گامی موثر در حفظ محیط زیست و ارتقای فرهنگ باز یافت است بلکه تا حد کمی ازشدت رنج وسختی معلولیت و عدم توانایی خرید ویلچر برای نیازمندان نیز می کاهد  .
وی افزود :البته در ارتباط با تفکیک زباله در بخش آموزش نیز فعالیت های مختلفی داشته ایم که از طریق انتشار مقاله ,گزارش های تصویری ,گزارش های تصویری و......در روزنامه ها وصداوسیما بخش مجازی  در آموزش چهره به چهره در مهد های کودک ,مدارس ,اموزشگاه های عالی نیز فعالیت داشته است .

آیا در این اقدامات داوطبانه و خیرخواهانه ارگان های دولتی در ارتباط تفکیک زباله با شما همکاری داشته اند؟ 
مصطفی موسیوند سرگروه رفتگران طبیعت اظهار کرد : گروههای مردم نهاد هرگز به ارگان های دولتی تکیه نکرده اند سعی بر آن شده است که خلأهای موجود در سیستم های اداری توسط ما برای داشتن شهری پاک و سالم پر شود اما در بعضی موارد رفع مشکل نیاز به همکاری با نهاد ها وقسمت های مرتبط دارد، مانند جمع آوری پس مانده های روستایی.  در این بخش لازم به ذکر است که صدها روستا وجود دارد که از سیستم جمع آوری زباله بی بهره هستند.
وی افزود: حداقل کاری که نسبت به این روستا ها می توان انجام داد اختصاص مکانی مناسب برای دفع زباله است به نحوی که به محیط زیست آسیب نرساند. البته انجام این کار نیاز به همکاری نهادهای دولتی دارد که خوشبختانه برخورد نهادهای دولتی (مدیریت پسماند ,شورای شهر ,استانداری ,محیط زیست و......) با رفتگران طبیعت با احترام بوده است. با این وجود تاکنون رفتگران طبیعت هیچ گونه کمکی از هیچ یک از نهادهای دولتی طلب نکرده است تنها به نیرو و توان مردمی اتکا کرده است .
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که مخرب طبیعت نباشیم برای دوستدار طبیعت بودن هیچ هزینه ای لازم نیست و کافیست هریک از ما درون خود فرهنگ احترام به محیط زیست و طبیعت را نهادینه کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار