11. تير 1396 - 2:55   |   کد مطلب: 17462
تحلیل عملکرد زنان در کابینه دولت یازدهم:
حضور زنان در کابینه دولت؛ ضرورت یا تشریفات سیاسی
در سالهای اخیر با افزایش حضور بانوان در کابینه دولت ها مواجه هستیم اما توجه به این نکته بسیار مهم است که به جای شمارش تعداد زنان کابینه که عمدتاً برای راضی نگاه داشتن جامعه زنان از دولت ها صورت می گیرد باید به میزان تأثیرگذاری زنان در حل مشکلان بانوان کشور و نحوه عملکرد آنها در جایگاه و سمت خود توجه شود.

به گزارش شبنم همدان:

زنان به عنوان بخشی از جامعه که وظیفه خطیر تربیت نسل های آینده را بر عهده دارند همواره مورد توجه بوده اند. اما در سالهای اخیر حضور گسترده زنان در عرصه سیاست نشانگر تغییر در نگرش سیاستمداران ایرانی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی دولت هاشمی رفسنجانی اولین دولتی بود که با مشارکت دختران وی و تأسیس دفتر امور بانوان زنان کشور را به عرصه سیاست دعوت کرد. پس از آن دوره دوم دولت احمدی نژاد با ثبت نخستین وزیر زن به نام خود مشارکت سیاسی زنان را به صورت پر رنگ و ملموس  نشان داد. تا پیش از دولت دهم سهم زنان از میدان سیاست  تنها حضور در کابینه به عنوان مشاور و یا رئیس سازمانهای دولتی بود. دولت یازدهم نیز با انتصاب 4 فرماندار زن در کشور رکوردی تازه را به نام خود ثبت کرد.

هرچند برای بانوان مشارکت در امور مملکت امری خوشایند است اما توجه این نکته بسیار مهم است که  به جای شمارش تعداد زنان کابینه که عمدتاً برای راضی نگاه داشتن جامعه زنان از دولت ها صورت می گیرد باید به میزان تأثیرگذاری زنان در سیاست گذاری کشور و نحوه عملکرد آنها  در جایگاه و سمت خود توجه شود.

دولت یازدهم با اختصاص 8 جایگاه به زنان در سمت های  معاون زنان رئیس جمهور، رئیس سازمان محیط زیست، رئیس سازمان گردشگری، مشاور حقوقی رئیس جمهور و فرمانداران زن از دولت های پیشین خود سبقت گرفت. اما باید بپرسیم این انتصاب ها تا چه حد در حل مشکلات زنان مؤثر بوده است و چه گره ای را از مشکلات آنها گشوده است. در این گزارش  عملکرد زنان در کابینه دولت یازدهم را از نگاه بانوان فعال سیاسی و اجتماعی همدان بررسی خواهیم کرد.  

طاهره فامیل خلیلی مسئول انجمن های اسلامی دانش آموزی استان همدان در خصوص جایگاه زنان در کابینه دولت اظهار داشت:  زنان در کابینه دولت نتوانسته اند جایگاه خویش را برای مردم تبیین کنند.  در خصوص علت این موضوع باید ابتدا به این نکته توجه کنیم که اصولا با گذشت نزدیک به 4 دهه از انقلاب اسلامی هنوز تعریف و تبیین دقیقی از حضور زنان در مناصب دولتی و حتی تعریف جایگاه آنها نسبت به مساله مهم اشتغال صورت نگرفته است.

 

جایگاه تشریفاتی زنان در کابینه دولت

وی افزود: قبل از آنکه زنان بتوانند جایگاه خود را تبیین کنند باید دقت داشته باشیم که در حوزه نگرشها و بینشها به این مسئله تقریبا هیچ کاری صورت نگرفته و این جایگاه بیشتر از اینکه حقیقی و حقوقی باشد تشریفاتی و ادعایی است. اثبات این گفته با توجه به  خروجیها و افکار عمومی است و در جامعه شاهد دیدگاههایی هستیم که همچنان نسبت به حضور و فعالیت زنان در این عرصه به دیده تردید نگاه می کنند و بازدهی و خروجی مشهودی در این خصوص وجود ندارد.

وی گفت متأسفانه بسیاری از اقشار جامعه حتی کارمندان دولت نام برخی از زنان کابینه را نمی دانند و این گمنامی می تواند علل متعددی داشته باشد که چند مورد از آنها عبارتند از:

1-اطلاع رسانی درستی در خصوص فعالیت های این افراد صورت نگرفته است.

2-تعریف دقیقی از این سمت ها  جایگاه نقش و کارکرد آن وجود ندارد و مردم و حتی بانوان نمیدانند انتظار از این جایگاهها نیست. و گاهی حتی  شخص منصوب نیز اطلاع دقیقی از شرح وظایف خویش ندارد

3- در خصوص عملکرد معاونت زنان ریاست جمهوری می توان گفت این جایگاه صرفا به صورت تشریفاتی و زینتی ایجاد شده است تا مقام مسئول به دلیل بی توجهی به حقوق زنان تحت فشار قرار نگیرد. و یا در اثر نگاه غلط به حقوق زنان و این تلقی نادرست که صرفا  با تعریف یک جایگاه می توان تمام مشکلات حوزه زنان را حل کرد. متأسفانه در بسیاری از موارد  در اثر فهم نادرست حقوق زنان و خلط آن با مبانی غربی حقوق زن، اقدامات ناکارامدی نیز در این خصوص صورت میگیرد.

 

سازمان محیط زیست بیش از آنکه یک نهاد زیست محیطی باشد یک سازمان سیاسی است

وی در خصوص عملکرد معصومه ابتکار به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور و مشکلات زیست محیطی اخیر در ایران بیان داشت: محیط زیست بیش از انکه یک نهاد زیست محیطی باشد یک نهاد یا سازمان سیاسی است .البته نباید از نظر دور داشت که حل برخی مشکلات زیست محیطی در کشور ما انچنان پیچیده شده که نیازمند عزم ملی و ورود همزمان چند دستگاه است و کاری نیست که از عهده یک سازمان و یک مرد بربیاید چه برسد به زن. متأسفانه خانم ابتکار در اذهان عمومی بیش از آنکه به سابقه کاریش شناخته شده باشد به وجهه و نگرشهای خاص سیاسی اس شهره است.

فامیل خلیلی تصریح کرد: در مورد سازمان محیط زیست و انتصاب خانم ابتکار در این جایگاه جای سوال بسیار است اینکه چه تعمدی در به کارگیری ایشان در این دستگاه با وجود حجم عظیم مشکلات آن است خود جای بسی تأمل دارد.  به ویژه با افزایش روز افزون بحران های زیست محیطی کشور ورود جدی مسئولین را می طلبد.

 

وی افزود: با در نظر گرفتن حجم عظیم مشکلات در زیست محیطی و چالش های اخیر هموطنان در جنوب و غرب کشور، اگر بپذیریم که عملکرد ایشان از جنبه زن بودن زیر سوال نیست اما به عنوان رییس اداره محیط زیست که ربطی به شئونات زنانگی ایشان ندارد زیر سوال و نامناسب است. البته من مایلم در این خصوص فراتر از جنسیت و توانمندیها صحبت شود و ای بسا افراد دیگر نیز در این جایگاه موفق نباشند .اما عملکر دولت در به کارگیری خانم ابتکار در این منصب بیش از توجه به مسائل محیط زیست از بعد حقوق و جایگاه زنان در کشور مورد توجه بوده است و کاملا سیاسی است.

 

اندیشه های فمنیستی غربی حاکم بر فضای فکری معاونت زنان ریاست جمهوری

مسئول انجمن های اسلامی دانش آموزی همدان ضمن نقد تلاش های خانم مولاوردی برای برابری جنسیتی وکارهایی که در این نهاد با تأکید بر اندیشه های فمنیستی صورت گرفته است گفت: متاسفانه در حوزه معاونت زنان ریاست جمهوری فضایی حاکم است که بیش از آنکه از مبانی حقوق  اسلامی زنان حمایت کند متأثر از اندیشه های غربی است.

برنامه هایی که به جای حل مشکلات حوزه زنان بر تعارضات دینی و اجتماعی دامن میزند

وی افزود: معاونت زنان در دولت دهم  تحت تاثیر آرا و اندیشه های فمینیستی غربی عمل کرده است و به دنبال برنامه ها و فعالیتهایی بوده  که به جای حل مشکلات حوزه زنان به تعارضات بیشتر دینی و اجتماعی در جامعه دامن زده و زنان را از جایگاه اصلی خود و آنچه طبق جهان بینی اسلامی و نگاه انسانی و قرانی بیان شده است دور می کند.

فامیل خلیلی تصریح کرد: نگاهی به کنوانسیونها و سایر سندهای بین المللی و یا بخشنامه های ملی که این حوزه در تصویب آنها نقش داشته خود گویای بارز این مدعاست. بسیاری از این سندها با نگاه انسان شناختی و مبانی اسلامی به حقوق زن سازگار نیست و صرفا خواهان برابری جنسیتی  فارغ از تفاوتهای فراوان زن و مرد است که تصویبشان در بلند مدت موجبات ناسازگاری هر چه بیشتر در بنیانهای ارزشی خانواده و ....را رقم خواهد زد.

در حوزه زنان باید به مبانی اسلامی بازگردیم

وی بیان داشت : باید ببینیم کجا محل حضور مستقیم زن در جامعه است به گونه ای که اگر نباشد ان جایگاه خالی می شود آنها را احصا کنیم و روی ان جایگاهها کار کنیم. شأن زن می طلبد که در شئونی عهده دار کار و منصب شود که دقیقا با خصلتهای فطری جسمی روحی و روانیش سازگاری دارد . ما  در حوزه زنان باید به مبانی اسلامی برگردیم و ابتدا انرا درست بفهمیم و بعد بر اساس آن به تحلیل و بررسی جایگاه و نقشها و مناصب بپردازیم در غیر اینصورت مدام در دام افراط و تفریط در نگاه به حقوق زن خواهیم افتاد.

عضو شورای شهر همدان: هیچ کس اطلاع درستی از عملکرد زنان در کابینه دولت در دست نیست

نرگس نووراله زاده در خصوص عملکرد زنان کابینه ریاست جمهوری گفت: متأسفانه اطلاع درستی در این مورد در اختیار مردم نیست و ما به عنوان افرادی که از کارها و فعالیت های این بخش آگاهی نداریم و نمی توانیم اظهار نظر درستی در این خصوص داشته باشیم

وی افزود: در مورد عملکرد زنان کابینه ضعف اطلاع رسانی وجود دارد و این ضعف یکی از نقاط منفی است. وقتی هیچ کس اطلاع درستی از عملکرد یک بخش یا نهاد ندارد میتوان با صراحت نتیجه گرفت یا اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است یا در مورد اقدامات صورت گرفته اطلاع رسانی نشده است که در هر دو صورت ضعف مجموعه را نشان می دهد.

 

در حوزه محیط زیست با ضعف عملکرد مواجه هستیم

عضو شورای شهر همدان اظهار داشت: در حوزه محیط زیست، اتفاقات اخیر زیست محیطی کشور و پرداختن رسانه ها به این مشکلات بر کسی پوشیده نیست و به طور قطع اگر اقداماتی در این حوزه انجام میشد از طریق رسانه ها اطلاع رسانی میشد و می توان گفت عملکرد ضعیف مسئولان در این حوزه آشکار است و عدم آگاهی از کارهای این حوزه گویای عملکرد ضعیف در این زمینه است.

نوراله زاده در خصوص ترویج اندیشه های فمنیستی و تأکید معاون زنان رئیس جمهور بر برابری زن و مرد اظهار داشت: اندیشه های فمنیستی در جامعه می تواند مخرب باشد زیرا این جریان فکری با نگاههای خاص در حوزه تفکرات غربی شکل گرفته است و این اندیشه در جامعه ای با تفکرات اسلامی جایگاهی ندارد.

وی افزود: جامعه اسلامی باید پیرو اندیشه هایی باشد که  به تقویت پایه های اعتقادی در جامعه کمک کند و جایگاه زنان را با حرمتی که اسلام برای بانوان مسلمان تعریف کرده است تبیین کند. اما نتأسفانه این دیگاه در معاونت زنان ریاست جمهوری کمرنگ شده است.

حوزه زنان نیازمند اقدامات کلان در جهت توانمند سازی بانوان

نوراله زاده در خصوص جایگاه معاونت زنان ریاست جمهوری و انتظاری ک از عملکرد این نهاد در جامعه وجود دارد بیان کرد: مهم ترین کاری که در این نهاد در سطح کلان میتواند انجام شود شناسایی مشکلات بانوان در جامعه و کمک به ایجاد قوانین و دستورالعمل هایی در جهت توانمند سازی بانوان است. اگر معاونت زنان ریاست جمهوری در این حوزه ورود پیدا کند می تواند بخش اعظمی از مشکلات بانوان را در کشور مرتفع سازد.

 

ستاری نوید مسئول بسیج جامعه زنان استان همدان اظهار داشت: مهم ترین وظیفه ای که برای معاونت زنان ریاست جمهوری از آغاز تا کنون  تعریف شده است صیانت از بنیاد خانواده است که هیچ اقدام محسوسی در این زمینه صورت نگرفته.

تحکیم بنیان خانواده مهم ترین وظیفه معاونت زنان ریاست جمهوری

وی افزود: اهمیت ویژه تحکیم بنیان خانواده در حفظ سلات جامعه تا حدی است که باید همه دستگاههای اجرایی در این زمینه وارد شوند و جامعه را به سمت و سوی درست سوق دهند و در این میان وظیفه معاونت زنان رئیس جمهور به عنوان نهادی در عالی ترین دستگاه اجرایی کشور بسیار خطیر است که متأسفانه در دولت یازدهم نه تنها پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفت بلکه  با  اقدامات عجیبی در حوزه زنان مواجه بودیم که حاصل نفوذ اندیشه های غربی در این نهاد است.

وی خاطر نشان کرد: زنان بی سرپرست و بدسرپرست به عنوان قشری ضعیف و آسیب پذیر بخش مهمی از جامعه را تشکیل می دهند و باید تمهیدات ویژه در این زمینه صورت گیرد.

ستاری نوید تصریح کرد: حوزه زنان نیازمند اقدامات دلسوزانه در زمینه توانمند سازی زنان خودسرپرست و بیمه زنان خانه دار است که باید از سوی نهادهای زی ربط مورد توجه قرار گیرد. 

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار