18. آبان 1396 - 8:36   |   کد مطلب: 19377
یک کارشناس ارشد الهیات و تاریخ و تمدن اسلامی اظهار داشت: مظلو میت سید الشهدا (ع) در این است که کسی به حقیقت و روح وجان این حادثه پی نبرده است از جاهل و عامی تا عالم و خبیر همه و همه این حادثه عظیم را از دید خود تفسیر می کنند و به کنه و هستی ماجرا پی نبرده اند .
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان,

به گزارش شبنم همدان:

یکی از شعائر مختص شیعه که در هیچ مکتب و ملتی نظیر و مشابهی نمی توان یافت . اربعین حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) است ,از اختصاصات فرهنگ تشیع است .زیارت مخصوصه  حضرت امام  حسین (ع)شعار مخصوص  شیعه است و برای هیچ یک از معصومین (س)وجود ندارد .

به مناسبت فرا رسیدن روز اربعین گفتگویی با مستانه احمد نیا کارشناس ارشد الهیات و  تاریخ ,تمدن اسلامی انجام دادیم .

احمد نیا اظهار داشت :اربعین چهل روز پس از شهادت ابا عبدالله الحسین (ع)است ,بازگشت پیروز مندانه اسراء به کربلا ,به محل شهادت عزیزانشان است .خانواده و اهل بیت امام حسین (ع) به اسارت برده شدند. یزید می خواست با به اسارت گرفتن خاندان اهل بیت (س) اعلام پیروزی نماید .اما غافل از اینکه چراغ هدایت بشر توسط پروردگار عالم تعیین شده است با مرگ به خاموشی نمی گراید بلکه پرنورتر از گذشته میشود. زیرا کسی که در کسوت بندگی به خداوند وصل شود هرگز نابود نمی شود. بلکه بیش از گذشته هدایتش شامل حال محبانش می شود , حضوز معنوی او نه تنها کم فروغ نشده بلکه نورانیتش بیشتر شده است و پر فروغ تر از قبل در اسمان هدایت می درخشد.

وی افزود: اسراء با روشنگری هایی که انجام دادند موجب تزلزل  پایه های حکومت اموی شدند و این خواست و اراده خداوند متعال  است. خداوند در قران کریم فرموده است :"و قاتلوهم حتی لا تکون فتنه  "امام حسین (ع)در یک جنگ نابرابر ناگزیر دفاع از حقانیت خداوند است و اسراء اهل بیت (ع) در جنگ نرم دشمن را شکست دادند.

احمد نیا اذعان  داشت :مساله قیام حضرت سید الشهدا (ع) و شهادت ایشان به عنوان حیاتی ترین شاخص حق و باطل برای انسان در جمیع مراتب و مراحل تکامل قرار دارد. مظلومیت حضرت سید الشهدا این نیست که عده ای از خدا بی خبر با یورش بر عده ای از فرزندان پیامبر اکرم (ص) آنان را از  دم تیغ گذراندند حتی از طفل شیر خوار نیز نگذشتند حتی  پس از شهادت ایشان اهل بیت (س) را با غل و زنجیر از این شهر به آن شهر به اسارت کشاندند. مظلو میت سید الشهدا (ع)در این است که کسی به حقیقت و روح وجان این حادثه پی نبرده است از جاهل و عامی تا عالم و خبیر همه و همه این حادثه عظیم را از دید خود تفسیر می کنند و به کنه و هستی ماجرا پی نبرده اند .در دید گاه و تفسیر صحیح از این نهضت موضوع مخالفت با خلافت جائرانه بنی امیه به عنوان مقدمه و معبری برای وصول به قیام و شعائر دین و احیاء سنن و اعلاء رایت توحید و معرفت است .

کارشناس ارشد الهیات تصریح داشت: زیارت حضرت سید الشهداء در روز اربعین یکی از مختصات شیعه می باشد. امام حسن عسکری (ع) آن را عنوان شعار شیعه و علامت شیعه بیان  فرموده اند. چنانکه سر برخاک گذاردن و بسم الله را بلند گفتن و نوافل را طبق دستور معصومین (ع) به جا آوردن و انگشتر در دست راست نمودن ازنشانه های شیعه است .

دیدگاه شما

آخرین اخبار