28. آذر 1396 - 21:45   |   کد مطلب: 19976
بازارنابسامان قیمت ها؛ مردم را نقره داغ کرد؛
داغ گرانی بر پیشانی یلدای نگون بخت
قیمت های بالای آجیل و خشکبار، شیرینی و میوه در شب های منتهی به یلدا مردم را نقره داغ کرد.
 یلدا,گرانی,بازار همدان,آجیل,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از نافع : یلدا از آئین های سنتی زیبا و دوست داشتنی ما ایرانیان است که بهانه ای دوباره برای دورهم جمع شدن و دید و بازدید اقوام به دستمان می دهد.

یلدا را برای حافظ خوانی پدربزرگها و قصه گویی های مادربزرگ ها دوست داریم، یلدا را برای دیدار اقوامی که شاید در حجم روزمرّگی و مشغله های زندگی ماشینی کمتر می بینیم دوست داریم، یلدا را برای آئین های زیبای یلدایی دوست داریم وگرنه یک دقیقه بلندتر شدن شب بهانه است.

اما برای گرم کردن این دید و بازدید و میهمانی و دورهمی، گذشته از آئین های زیبایی چون حافظ خوانی به شیرین کردن دهانمان با میوه و آجیل شب یلدا هم خو کرده ایم.

 

انار گران و هندوانه سردخانه ای است

خانمی که در یکی از میوه فروشی های مرکز شهر مشغول خرید بود در گفتگو با خبرنگار ما شرایط بازار را نسبتا مناسب ارزیابی کرد و گفت: البته هنوز خبری از آن شلوغی و حرارت خریدهای یلدایی نیست اما وضعیت قیمت ها در بازار میوه به جز قیمت انار که بالا رفته تقریبا مثل قبل است.

وی در ادامه افزود: در این یکی دو روز اقدام به خرید هندوانه هم کردم که قیمت آن نسبتا مناسب بود اما کیفیت آن بسیار پایین بود و وقتی از فروشنده علت آن را جویا شدم گفت محصول سردخانه است.

در ادامه سری هم به بازار آجیل شب یلدا زدیم که در برخی مغازه های آجیل فروشی تعدادی مشتری منتظر بودند اما در مجموع آجیل فروشی های سطح شهر هنوز حرارت خرید دیده نمی شد.

با توجه به اینکه میوه جزء خریدهای ساعات آخر منتهی به شب یلداست انتظار شلوغی این بازار از چند روز مانده به این مناسبت بعید به نظر می رسید اما در مورد آجیل و خشکبار موضوع فرق دارد و باید علت های دیگری را در سردی بازار آن یافت.

 

افزایش قیمت آجیل و تلخکامی مردم

به همین علت با یکی از مشتریان آجیل فروشی وارد گفتگو شدیم و او در پاسخ خبرنگار ما افزایش قیمت ها را علت رکود بازار عنوان کرد.

وی با بیان اینکه گرانی آجیل شب یلدا گاهی کام مردم را تلخ می کند تبیین کرد: امسال اگرچه قیمت همه اجناس کم و بیش بالا رفته اما بالا بودن قیمت آجیل شب یلدا بیش از سایر اجناس موجب رنجش مردم است.

یکی دیگر از خریداران آجیل شب یلدا در گفتگو با خبرنگار ضمن ابراز ناراحتی از تورم های مناسبتی تصریح کرد: این چه رویه ای است که نزدیک ایام عید نوروز قیمت آجیل و پوشاک و میوه عید بالا می رود و نزدیک شب یلدا آجیل و میوه گران میشود و در ماه رمضان مرغ و گوشت و اقلام خوراکی روبه گرانی سرخم می کند.

وی با اشاره به اینکه من بازنشسته آموزش و پرورش هستم و با حقوق بازنشستگی این قیمت ها فشار مضاعفی بر دوش من است گفت: به هر حال ما حالا صاحب عروس و داماد و نوه هستیم و منزل ما خانه امید آنهاست و من نمیتوانم به هبانه افزایش قیمت ها از آجیل شب یلدایشان دریغ کنم.

 

یک فروشنده: واردات، مهمترین علت گرانی آجیل

در ادامه گفتگویی هم با یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار انجام دادیم و او افزایش قیمت آجیل و خشکبار امسال را نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد عنوان کرد و افزود: برخی اقلام مانند بادام هندی در آجیل شب یلدا وارداتی است و قیمت بالاتری نسبت به سایر اقلام آجیل دارد.

وی با بیان اینکه اگر همه انواع آجیل در یک مغازه فراهم نباشد مشتری ترجیح می دهد برای تهیه آجیل به اصطلاح "جور" به مغازه دیگری مراجعه کند تبیین کرد: در این شرایط ما هم برای جلب رضایت مشتری مجبور هستیم از اقلام وارداتی در آجیل شب یلدا استفاده کنیم که به تبع قیمت آن بالاتر می رود.

این فروشنده آجیل و خشکبار در ادامه افزود: به غیر از بادام هندی اقلام دیگری همچون بادام که گاه دچار سرمازدگی و کمبود در بازار می شود و گردو مشمول واردات و تعرفه بالایی می شود که دولت به آن اختصاص می دهد.

او ادامه داد: متأسفانه این همه ماجرا نیست و از آنجا که تعرفه ای که دولت به آجیل وارداتی اختصاص داده بالاست برخی از فروشندگان از راههای قاچاق کالای مورد نظر خود را تأمین می کنند که هیچ تضمین بهداشتی ندارد.

حرف های این فروشنده و مشتریان خرید آجیل، ما را بر آن داشت تا گفتگویی هم با رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار ترتیب داده و از علل این نابسامانی در بازار آجیل شب یلدا جویا شویم:

رئیس اتحادیه قنادان،آجیل و خشکبار :تعرفه بالای آجیل وارداتی، بازار قاچاقچیان و سودجویان را داغ کرده است

براتعلی فراهانی، رئیس اتحادیه قنادان،آجیل و خشکبار در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: آجیل و خشکبار شب یلدا امسال حدو ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته و دولت تعرفه ای بالا برای آن منظور کرده که ثمره آن رونق بازار دلّالان و سودجویان بوده است.

وی یکی از عوامل واردات گران را نرخ بالای ارز برشمرد و افزود: در چنین شرایطی دولت می تواند با حذف تعرفه بالا به خرید معقول مردم از مجاری قانونی کمک کند اما متأسفانه دستهای پشت پرده اجازه پایین آمدن تعرفه دولتی را نمی دهند.

فراهانی تأکید کرد: دراین موقعیت قاچاقچیان و سودجویان اقدام به تزریق آجیل قاچاق به بازار می کنند که اگر دچار آلودگی هم باشد کسی متضمن آن نیست.

رئیس اتحادیه قنادان، آجیل و خشکبار با بیان اینکه مردم برای شیرین کردن کام خانواده معمولا از خرید آجیل دریغ نمی کنند عنوان کرد: این شرایط به مثابه سرخ نگه داشتن صورت با سیی است و اگرچه به ظاهر برای مردم کمبودی در تأمین آجیل وجود ندارد اما کام آنها از این گرانی تلخ می شود.

وی متذکر شد: فروشنده بازاری طبق قانون حدود ۱۲ درصد حق سود در فروش آجیل و خشکبار دارد اما متأسفانه مردم عمدتا از چم و خم های واردات بی اطلاع هستند و این افزایش قیمت را از چشم بازاری ها می بینند در حالی که حقیقتا بازاری ها هم دل خوشی از این شرایط ندارند.

فراهانی یکی دیگر از مشکلات خرید قانونی و دولتی آجیل را تعلل در تحویل اجناس برشمرد و افزود: وقتی فروشنده پس از شش ماه کالایی مثل آجیل را از گمرک دریافت میکند ناخودآگاه به سمت خرید قاچاق این کالا که هزینه و زحمت کمتری دارد سوق  می یابد.

 

تخم مرغ هم به مقام آقایی رسیده است

وی با اشاره به اینکه معضل افزایش قیمت در این روزها در بازار شیرینی و قنادی هم وجود دارد خاطرنشان کرد: امروز تخم مرغ در هر کارتون حدود صد هزار تومان به مغازه دار فروخته می شود یعنی معادل هر دانه تخم مرغ ۵۵۰ تا۶۰۰تومان که به تبع روی قیمت محصول نهایی مانند شیرینی افزایش ایجاد می کنند.

رئیس اتحادیه قنادان، آجیل و خشکبار با اشاره به رایزنی های مختلف با مقامات دولتی برای تعدیل قیمت ها در بازار گفت: دولت در این شرایط تنها فروشندگان را مکلف به تبعیت از نرخ مصوب می کند و در این حالت هم وقتی فروشنده صرفه اقتصادی را در تولید و فروش شیرینی با وجود گرانی تخم مرغ نمیبیند از کیفیت آن کاسته و مواد اولیه کمتر یا نامرغوبی در کار استفاده میکند.

 

و اما؛

به نظر میرسد روند روبه صعود قیمت ها در مناسبت هایی مانند عید نوروز و شب یلدا نه تنها بازار کالاهای مورد نیاز را داغ نکرده بلکه موجب نقره داغ شدن مردم شده است.

مسلما اگر این روند با تدابیر ویژه و کنتزل مبادی های واردات و تعرفه آنها مدیریت نشود به مرور حذف آئین های زیبایی چون دورهم جمع شدن های شب یلدا هم دور از انتظار نخواهد بود.

همین امروز هم برای رنگ کردن سفره بازنشسته و کارگر این اجتماع زود نیست پس مسئولین امر باید همین روزها که مردم در تب و تاب آئین های سنتی هستند باید به فکر باشند.

 

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار