27. اسفند 1396 - 12:37   |   کد مطلب: 21232
کودکان کار از چند جنبه در معرض آسیب هستند که مهترین آسیبی که به آن ها می رسد بجای گذرندان دوران کودکی و پرداختن به نیاز های خود وارد بازار کار می شوند.
کودکان کار,بهزیستی همدان,آسیب های اجتماعی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از صبح الوند : در میان انبوهی از جمعیت قدم هایی آهسته بر میدارم،کودکان زیادی همراه والدین خود در بین جمعیت مشغول خرید عید و لباس های نو هستند اما آنچکه توجه مرا جلب میکند جمله دو جفت جوراب پنج تومن توروخدا خانم دو جفت بخرید مادرم.مریض است این جمله ای است که از زبان کودک 11 ساله میشنوم، کودکی با لباسهایی مندرس و کفشهایی کهنه و پاره شده است با خودم فکر میکنم مگر این چند سال سن دارد که اینگونه و با این وضع پوشش باید برای خرج خود و چند نفر دیگر سختی بکشد و به دیگران التماس کند تا دو حفت جوراب از او بخرند، مگر چند جفت جوراب بفروشد می تواند خرجی خانواده خود را بدهد؟ اصلا می تواند بفروشد؟ اینها دو مورد از سوال های ذهن من است  که حتی فکر.کردن به آنها هرانسانی را زجر می دهد.

چند لحظه ای محو صحبت کردن و التماس کردن کودک شدم و وقتی متوجه نگاهم شد گفت خانم میخری یا بروم؟ با این سوال به خود امدم

اولین سوالی که ازاو کردم تعداد سالهایی بود که در این دنیای بی رحم زندگی میکند، وقتی گفت11 سال سن دارم یاد بچه هایی افتادم که در این سن مشغول بازی و درس خواندن و در حال حاضر نیز اماد شدن برای تعطیلات نوروزهستند.

ازاو می پرسیدم چند جفت جوراب فروختی؟ گفت ازصبح چهار جفت اما بازهم خداروشکر پول شام امشب جور شد، از بسربچه سوال کردم مگر مدرسه نمیروی مثل اینکه خیلی زود تعطیل کرده ای ؟ گفت: خیر، درس نمیخوانم کار میکنم و خرج خانواده م را می دهم.

 

چند قدمی به یک خانم نزدیک می شود و می گوید خانم برای همسراتان جوراب بخرید قیمتی ندارد دو جفت پنج تومن، خانم میانسال زیر لب.می گوید نه لازم ندارم.

ناامید به کنار بقیه جوارب ها بر می گردد و می گوید خداکند بتوانم بیشتر بفروشم تا برای مادر و خواهرم کفش بخرم؟ گفتم برای خودت هم کفش بخر مکثی کرد و گفت: نه مادر و خواهرم مهم ترهستند.سوال بعدی من را پسر بچه ای دیگر که تعدادی آدامس در دست دارد قطع کرد وپسربچه11 ساله با دیدن دوستش گفت:ببخشید من باید بروم.

 

با رفتن پسر بچه هزاران سوال دیگر در ذهن من باقی ماند اما ای کاش جوابی که از پسربچه در ذهن دارم بهتر بود...

 

*جامعه شناس: بسیاری از کودکان کار از سوء تغذیه رنج می برند

مدیر گروه جامعه شناسی و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا ، در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: کودکان کار در سه بعد سلامت روانی، سلامت جسمانی و سلامت اجتماعی در معرض تهدید هستند.

اسداالله نقدی  با بیان اینکه اصل موضوع کودکان کار در قوانین بین الملی و قوانین ملی کشور ما به عنوان یک آسیب شناخته شده است گفت: کودکان کار از چند جنبه در معرض آسیب هستند که مهترین آسیبی که به آن ها می رسد بجای گذرندان دوران کودکی و پرداختن به نیاز های خود وارد بازار کار می شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این مهم در تکریم شخصیت و مراحل رشد کودکان کار مشکلات عدیده ای بوجود می آورد اظهار کرد: این کودکان چند سال بعد بعنوان شهروندانی که یک گوشه از شهر یا کشور فعالیت خواهند کرد و در این راستا ما افرادی را تحویل میگیریم که مراحل رشد اجتماعی، جسمی و شخصیتی را طی نکرده اند.

 

*کودکان کار مورد سوء استفاده دیگران قرار میگیرند

نقدی با بیان اینکه در بسیاری از مواقع کودکان کار برای خود تامین درآمد نمی کنند و مورد سوء استفاده  قرار می گیرند افزود: در این راستا زحمت این کودکان به دست افراد دیگری می رسد.

نقدی  با اشاره به اینکه کودکان کار  شرایط بهداشتی نامناسبی قرار دارند بیان کرد:بسیاری از این کودکان نیز از سوء تغذیه رنج می برند و حتی رشد فیزیکی و جسمانی این ها با مشکل روبه رو خواهد شد.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان: شناسایی106 کودک کار در همدان

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره شناسایی 106 کودکار کار در همدان،گفت: از اوایل سال تا کنون 106 کودک کار در همدان شناسایی شده است.

شیران با اعلام اینکه در سال گذشته به تمام کودکان کار شناسایی شده که حدود 125نفر بودند کمک هزینه تحصیلی داده شد افزود: امسال تا کنون  106 نفر شناسایی شده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته 84 بوده است و  در صدد آن هستیم که به تمام کودکان خدمات لازم را ارائه کنیم.

وی با اشاره به اینکه در راستای شناسایی کودکان کار مددکار سازمان به درون خانواده رفته و در صورت مشاهده بی بضاعتی مالی خانواده و نداشتن  شرایط اشتغال سازمان تسهیلات وام اشتغال را در اختیار آن ها قرارمی دهد،  گفت: هدف از این اقدام کاهش گوشه ای از مشکلات خانواده ها و کودکان کار است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان افزود: در جهان پژوهش های زیادی در رابطه با کودکان کار انجام شده است و  بررسی های انجام شده  این زمینه نشان دهنده آن است که کودکان کار به دلیل نداشتن کار و زندگی در خیابان در معرض پیامد های نامطلوب از جمله سلامت جسمی، روانی و جنسی قرار دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مرکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده سازمان بهزیست یک مرکز تخصصی فعال است که در آن یک فارغ التحصل مددکاری و یک روانشناس بالینی در خیابان بچه ها را شناسایی کرده و با آن ها ارتباط برقرار می کنند،  افزود : در این راستا مددکاران و روانشناسان  بچه ها را به مرکز آورده و دوره های آموزشی و برنامه های فرهنگی، هنری، تفریحی برای اوقات فراغت آن ها انجام می شود همچنین در سازمان یکسری خدمات به خانواده این بچه ها داده می شود به گونه ای که  خانواده را نیز توجیه می کنیم که چه خطراتی در کمین فرزندانشان است.

شیران با اشاره به اینکه امسال در همدان و نهاوند در طرح مهرانه برای کودکان کار شناسایی شده بسته های آموزشی، لوازم التحریر و پوشاک و 50 هزار تومان کمک هزینه در  نظر گرفته شد،گفت: در ایام دهه فجر نیز با همکاری موسسه دارالایتام مهدیه همدان جشنی برای بچه های  تحت پوشش این دو مرکز اجرا شد.

وی همچنین با اشاره به افتتاح  یک پایگاه خدمات اجتماعی در همدان خبر در ایام دهه  فجر،گفت: در این مرکز یکسری سکونت گاه های غیر رسمی انجام می شود که در آن با کمک مردم منطقه مشکلات شناسایی و مرتفع می شود.

 

*سخن پایانی...

  این گوشه ای از درد و دل های یک کودک کار در جامعه امروزی ما بود، کودکان معصومی که به جای بازی کردن با هم سن و سالهای خود و به جای خواندن و نوشتن بابا آب داد،در خیابان های سرد و بی روح جامعه منتظر افراد خیر و یا مسولانی هستند که چاره ای برای آن ها بیندیشند.

امید است روزی برسد که حتی یک کودک کار نداشته باشیم و همه کودکان در صلح و آرامش برای آینده ای روشن تلاش کنند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار