22. دى 1395 - 3:33   |   کد مطلب: 14730
بررسی روانشناختی نشیب و فرازهای زندگی مشترک به زبان ساده:
سرد شدن زندگی مشترک ؛ عوامل ایجاد و راهکار مقابله
بسیاری از زوجها در ادامه زندگی مشترک خود به مشکلات عدیده ای از جمله "سردیِ احساسات نسبت به یکدیگر" دچار میشوند که این اتفاق عوامل متعددی دارد. در این نوشته ضمن بیان برخی از عوامل مهم و تعیین کننده ، سعی شده است که راهکارهای پیشگیری و یا مقابله به زبان ساده شرح داده شود.
شبنم ها , afkl ih, سرد شدن زندگی مشترک, shabnamha.ir, فراز و نشیب های زندگی

به گزارش شبنم همدان:

هر دختر و پسر دم بختی با هزاران امید و آرزو زندگی مشترک خود را آغاز میکنند. در ابتدا همه چیز به نظر زیبا و رویایی به نظر میرسد اما چند سال بعد ، زندگی مشترکی که با کلی عشق آرزو شروع شده بود رو به سردی گذاشته و به تحمل کردن یک زندگی روزمره و کسل کننده می انجامد. حال باید دانست واقعاً چه عواملی باعث میشود که آن عشق پر شور ، رفته رفته کمرنگ شود؟

روال زندگی های روزمره معمولاً به این شکل است که بعد از گذشت چند سال از زندگی مشترک دو طرف به عشق و احساس مثبت همسرشان نسبت به خود اهمیتی نمیدهند و هیچ زمانی را هم برای بدست آوردن دل او صرف نمیکنند. در حالیکه قبل از ازدواج هرکاری برای جای گرفتن در دل یکدیگر انجام داده و هر نوع محبتی را به یکدیگر ابراز میکرده اند. و حال بعد از گذشت چند سال از زندگی مشترک ، ارزش دوستان و فامیل و غیره برای آنها بیشتر از شریک زندگی میشود.

دو فرد که با هم ازدواج میکنند در ابتدا نقاط مشترک زیادی با یکدیگر دارند اما از آنجایی که انسانها در طول زمان تغییر میکنند با گذشت زمان میتوانند به دو فردی که هیچ نقطه مشترکی با هم نداشته و فرسنگ ها فاصله از یکدیگر دارند تبدیل شوند. همچنین در طول زندگی مشترک هر کدام از زوجین میتوانند به دلیل ادامه تحصیل ، پیشرفت در شغل و یا ایجاد مشکل و یا بحران در کارشان وقت بیشتری را بیرون از خانه صرف کنند و یا از لحاظ روحی تحت فشار باشند که این خود به ارتباط زن و شوهر لطمه وارد میکند.

برخی دیگر از زوجها بعد از بچه دار شدن و گذشت چندین سال از زندگی مشترک تصور میکنند که دیگر نباید روابط جنسی چندانی با همسر خود داشته باشند. کوتاهی کردن در ارضاء این نیاز طبیعی میتواند سبب ساز اصطکاک در روابط زوجین شود. ممکن است برای بسیاری از زوجها پیش آمده باشد که مسئله ای در طول زندگی مشترک باعث دلخوری و یا ایجاد کدورت شود. اما اگر این دلخوری ها سالها بدون حل شدن باقی بماند ممکن است یک مسئله کوچک به اختلافی بزرگ و گره ای کور و باز ناشدنی در زندگی مشترک تبدیل شود به طوریکه هر یک از آنها زمانی که به گذشته زندگی شان نگاه کنند به یاد این خاطرات تلخ و دردناک افتاده و نسبت به زندگی مشترک خود دلگرمی لازم را نداشته باشند. هنگامیکه یک زوج صاحب فرزند میشوند اهمیت و تربیت فرزند و تر و خشک کردن او میتواند سبب فراموشی طرف مقابل و بی اهمیتی نسبت به او شود.

عوامل فوق مهمترین علل سرد شدن یک زندگی مشترک بعد از سالها میباشد. با داشتن آگاهی از این موارد و مدیریت و غافل نشدن از کیفیت رابطه خود با همسر میتوان گرمای زندگی مشترک را برای همیشه حفظ کرد. اگر احساس میکنید که زندگی شما گرمای سابق را ندارد از همین حالا شروع کنید. علت سرد بودن زندگی خود را از میان عواملی که ذکر شد پیدا کرده و برای رفع آنها اقدام کنید. برای داشتن یک زندگی گرم هیچوقت دیر نیست پس از همین حالا روش خود را عوض کنید.

یادداشت / سهیلا آقاجانی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار