16. فروردين 1394 - 9:51   |   کد مطلب: 5432
در نوروز امسال شاهد طراحی و نصب حجم گسترده ای از المان های شهری موقت با نظارت سازمان زیباسازی در شهرهمدان بوده ایم که نسبت به سالهای گذشته از نظر کمی و کیفی با رشد بالایی همراه بوده است.
المان هایی به وسعت مفاهیم زیبایی شناسانه در همدان

به گزارش شبنم ها، به قلم زهرا مریخ پور استاد دانشگاه و کارشناس مجسمه سازی وطراح المان شهری: در یاداشتی آورده است: از مهمترین نکات مثبت آثار امسال  می­ توان به تنوع دیدگاه هنرمندان در برخورد با موضوع نوروز اشاره کرد. به­ گونه ­ای که در آثار ارائه شده دیدگاه­ های مختلف کودکانه، نوستالژیک، تاریخی و سمبلیک، توجه به فرهنگ و سنت­های ایرانی و هنر مفهومی دیده می ­شود که همین امر منجر به جذب تعداد بیشتری از شهروندان همدانی و مسافران نوروزی شده است.

 

در هنر مجسمه­ سازی، المان یا نماد شهری به حجمی به کلیت یکپارچه گفته می­ شود که با توجه به هدفی که دارد، انتقال دهنده­ ی مفاهیم زیبایی شناسانه، نمادین، فرهنگی و مفهومی است. این عناصر با قرارگیری در فضای شهری، منظر و هویت شهری را تحت­ تاثیر قرار می­ دهند و موجب متمایز شدن شهرها از یکدیگر می­ شوند.

برنامه­ ریزی­ ها برای انجام چنین اقدامات هنری در سطح شهر، علاوه بر ارتقای کیفیت بصری، تنوع و غنای شهری و تداعی فرهنگ، تاریخ و سنت­های جامعه که از مهمترین کارکردهای المان­ های شهری است موجب افزایش سطح دلبستگی شهروندان به محیط شهری و هم­چنین کمک به جذب گردشگران و افزایش درآمد حاصل از آن خواهد شد.

 

در کنار نکته­ های مثبتی که به آنها اشاره شد، کاستی­ هایی در مجموعه آثار امسال دیده می­ شود که البته با توجه به نوظهور بودن چنین گام­ های هنری،  اجتناب ناپذیر به نظر می­ رسد. با این وجود اشاره به آنها منجر به توجه به نکاتی خواهد شد که با برطرف شدن آنها از سوی برگزارکنندگان این امر، می­ توانیم شاهد برگزاری هر چه بهتر و بدون نقص­ تر چنین اقداماتی در سال­های آینده باشیم.

اگرچه در دسته­ بندی المان­ های شهری، المان­ های نوروزی در دسته المان­ های موقتی هستند  که به صورت مقطعی و در یک بازه زمانی مشخص در محل قرار می گرند و در ساخت و طراحی آنها با توجه به موقت بودنشان محدودیت­ هایی در زمینه روش­های اجرایی، متریال و هزینه نهایی نسبت به المان­های دائم دیده می­ شود، ولی توجه به این نکته ضروری به نظر می­ رسد که صرف موقت بودن این آثار نباید منجر به بی ­توجهی در کیفیت اجرایی، پایداری، انتقال ارزش ­های مفهومی و زیبایی شناسانه آنها بشود. متاسفانه در برخی از المان­ های امسال این بی ­توجهی منجر به ساخت تعدادی از آثار کم محتوا به لحاظ ایده و اجرا شده است.

 

هم­چنین در خصوص جانماهای اکثر آثار امسال اشکالاتی دیده می­ شود، درجانمایی صحیح و مناسب آثار هنری، ابتدا باید محل­هایی که قرار است المان­ هایی در آنها نصب شود مشخص، و سپس آثار با توجه به ویژگی­ های  محل قرارگیری، طراحی شوند.

البته در مورد المان­ های نوروزی با توجه به محدودیت زمانی، امکان  طراحی آثار بر اساس فضا کمی دشوار به نظر می­ رسد ولی با وجود تمامی محدودیت­ ها، جانمایی­ ها می ­تواند با دقت بیشتری نسبت به آنچه که امسال در سطح شهر شاهد آن بودیم صورت بگیرد.

توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی محل، تناسب ابعاد المان نصب شده با محل قرارگیری آنها به ­گونه­ ای که مخاطب گستره­ ی دید و فرصت کافی برای دیدن اثر را داشته باشد، در نظر گرفتن تناسب موضوعی اثر با محل قرارگیری، پراکندگی و توزیع مناسب آثار در فضا و عدم تجمع چند اثر در  یک محدوده، همگی از نکات مهمی است که باید در جانمایی آثار مورد توجه قرار گیرد.

در آخر می ­توان شروع چنین اتفاقاتی را به همراه اعمال حساسیت و دقت بیشتر در انتخاب آثار و هنرمندان در سال­های آینده،  مثبت ارزیابی کرد و امیدوار بود که درعرصه هنر و مجسمه سازی استان همدان در سال جاری شاهد مصداق عینی ضرب المثل معروف "سالی که نکوست از بهارش پیداست" باشیم.

دیدگاه‌ها

به نظر من هم امسال المان های جالبی در سطح شهر کار شده بود امید که بهتر هم بشه.

دیدگاه شما

آخرین اخبار