29. بهمن 1398 - 7:11   |   کد مطلب: 6815
در بین شبکه های ماهواره ای، حدود 160 شبکه فارسی زبان وجود دارد که برخی از این شبکه ها با پخش سریالهای مختلف به تخریب نهاد مقدس خانواده مشغول اند.
جایگاه و اهمیت خانواده در اسلام و خطرهای پیش روی این نهاد مهم

به گزارش شبنم ها، به نقل از  یار خراسانی ، خانواده دارای جایگاهی والا و عظیم در اسلام است. قرآن کریم خانواده را محل آرامش و انس می داند. (سوره مبارکه روم، آیه 21) و در احادیث و روایات ائمه ی اطهار علیهم السلام اشارات فراوانی به اهمیت و جایگاه این نهاد مهم شده است.

رسول گرامی اسلام (ص) آن را محبوب‌ترین و عزیزترین بنا نزد خدای سبحان توصیف کرده و فرمود است: «در اسلام بنایی محبوب تر از ازدواج، نزد خداوند بنا نشده است.»( نوری طبرسی، مستدرک الوسائل، ج 14، ص 153. )

در مورد اهمیت خانواده سخن بسیار است اما بحث مهمتر اثرگذاری این نهاد مهم بر جامعه می باشد. خانواده اولین نهادی است که افراد در آن به دنیا می آیند و رشد می یابند و بزرگ می شوند. بنابراین خانواده می تواند تاثیر بسزایی در افراد و به تبع آن در جامعه داشته باشد.

خانواده اگر به وظایف خود به درستی عمل کند و کارکردهای خود را به جا و به موقع انجام دهد می تواند افرادی را تحویل جامعه دهد که در رشد و تعالی جامعه تاثیر بسزایی داشته باشند. یکی از کارکردهای مهم و اساسی خانواده کارکرد تربیتی است.

اگر چه در دنیای امروز نهادهای دیگر چون نهادهای آموزشی، رسانه ها و... نیز می توانند در این کارکرد سهیم باشند اما هیچ کدام به اندازه خانواده نمی تواند بر فرد تاثیر داشته باشد. چرا که فرد در خانواده به دنیا می آید و با اخلاق و رفتار پدر و مادر تربیت و بزرگ می شود و همچنین دوران کودکی و نوجوانی تاثیر بسیاری بر شخصیت فرد دارد بنابراین نمی توان از تاثیر تربیتی این نهاد مهم غافل شد.

اگر خانواده در این وظیفه مهم و خطیر خود موفق باشد، بسیاری از مشکلات بعدی در جامعه وجود نخواهد داشت.

امروزه این نهاد مهم از جهات مختلف در معرض خطر قرار گرفته است. یکی از خطراتی که خانواده را تهدید می کند شبکه های ماهواره ای است که هجمه های تبلیغاتی و ضد فرهنگی آن علیه خانواده روز به روز بیشتر می شود.

خوب است بدانیم در بین شبکه های ماهواره ای حدود 160 شبکه فارسی زبان وجود دارد که برخی از این شبکه ها با پخش سریالهای مختلف به تخریب نهاد مقدس خانواده مشغول اند. رسالت این شبکه ها قبح زدایی از بحث طلاق، عادی جلوه دادن ارتباط بین دختر و پس از سن کودکی تا بزرگسالی، ارتباط مرد با زنان دیگر و ارتباط زن با مردان دیگر و ... می باشد که متاسفانه تا حدود زیادی هم در این رسالت خود موفق بوده اند.

لازمه ی ایفای نقش تربیتی خانواده این است که ابتدائا خود این نهاد مهم در حفظ شود. بنابراین اگر پدر و مادر که در راس این نهاد می باشند به وظایف و تکالیف خود آگاه باشند و وظایف خود را به درستی انجام دهند، این نهاد اثرگذاری خود را بر فرد و جامعه خواهد داشت و الا باید منتظر فرو ریختن بنیان-های این نهاد مقدس بود. بنابراین باید قبل از وقوع حادثه به فکر علاج بود.

یادداشت: سعید نعمتی

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار