18. تير 1399 - 6:01   |   کد مطلب: 6857
ايجاد محبت ميان زن و شوهر امري الهي است. مانند محبت مادر نسبت به فرزندش که نعمتي خدادادي است. همان طور که قلب مادر کانون محبت است. قلب پدر نيز مرکز مهر و عطوفت است.
راه کارهاي افزايش محبت بين همسران از منظر اسلام

به گزارش شبنم ها به نقل از طنين ياس، محبت بين همسران از طريق مختلف به وجود مي آيد. در مکتب اسلامي و در سبک زندگي ائمه اطهار ما نمونه هاي بارزي از چگونگي ايجاد محبت بيشتر بين زن و شوهر و همچنين راه هاي تثبيت و گرم نگه داشتن اين محبت ارائه شده است که در اين مقاله به اختصار به آنها مي پردازيم.

بخش اول : راههاي افزايش محبت درکلام امير المومنين علي (ع)

يکي از شاخصه هاي مهم خانواده قرآني وجود محبت در کانون خانواده است. در مرحله اول اين محبت را خداوند ايجاد مي نمايد:

«وَجَعلَ بَينَکُم مَوَدَّهَ وَ رَحمَهً»

ايجاد محبت ميان زن و شوهر امري الهي است. مانند محبت مادر نسبت به فرزندش که نعمتي خدادادي است. همان طور که قلب مادر کانون محبت است. قلب پدر نيز مرکز مهر و عطوفت است.

درمرحله بعد ميان والدين و فرزندانشان ايجاد محبت مي شود و بعد هم در بين فرزندان، وظيفه همه اعضاي خانواده حفظ و نگهداري از اين هديه الهي است.

يکي از عوامل موثر براي حفظ و افزايش محبت در کانون بيان و ابراز محبت است. بايد توجه داشت ابراز محبت نه تنها از شخصيت فرد     نمي کاهد بلکه باعث افزايش محبوبيت او مي شود. سه عامل ديگر نيز در حديث زير بيان گرديده است.

حضرت (علي) فرمود:

»ثَلاثُ يُوجِبنَ اَلمَحَبَّهَ : حُسنُ الخُلقِ وَ حُسنُ الرِّفقِ وَ التَّواضُعُ» ؛سه چيز باعث ايجاد محبت مي شود: حسن خلق، حسن رفتار و تواضع.

    اول چيزي که باعث محبت مي شود حسن خلق است. به طور طبيعي همه مردم افراد خوش خلق را دوست دارند. در برخي از خانواده ها ديده مي شود که پدر با اين که شخصيتي اجتماعي دارد به علت برخوردهاي سرد و عاري از محبت در خانواده جايي ندارد. انتظارات نامعقول از طرف مقابل محبت ميان افراد را کم خواهد کرد. از آن جا که هر انسان فوتها و ضعف هاي دارد بايد تلاش شود بديها ناديده گرفته شود و نقاط قوت مدنظر قرار گيرد. ماه اول زندگي مشترک را ماه عسل مي خوانند. اما سوال اين جاست که چرا فقط ماه اول زندگي بايد ماه عسل باشد؟ علت آن است که بعد از مدتي همسران متوجه مي شوند که نمي توانند انتظارات يکديگر را برآورده سازند. راه برطرف شدن اين مشکل آن است که انتظارات پايين آورده شود
    دوم حسن رفتار و رفاقت است. وقتي زوجين با هم رفيق باشند بهتر مي توانند خود و فرزندان را از خطرات اجتماع حفظ کنند و آموزشهاي لازم را به آنها بدهند. رفق و مدارا با همگان اثربخش است و از کرامات اخلاقي است.
     سوم تواضع است. متواضع بودن باعث محبوب شدن فرد مي شود.

بخش دوم : عوامل افزايش محبت

     متعادل کردن انتظارات

انتظارات نامعقول از طرف مقابل محبت ميان افراد را کم خواهد کرد. از آن جا که هر انساني قوتها و ضعف هاي دارد بايد تلاش شود بديها ناديده گرفته شود و نقاط قوت مدنظر قرار گيرد. ماه اول زندگي مشترک را ماه عسل مي خوانند. اما سوال اين جاست که چرا فقط ماه اول زندگي بايد ماه عسل باشد؟ علت آن است که بعد از مدتي همسران متوجه مي شوند که نمي توانند انتظارات يکديگر را برآورده سازند. راه برطرف شدن اين مشکل آن است که انتظارات پايين آورده شود.

 توجه به اين نکته ضروري است که ما با انسانها زندگي مي کنيم نه با ملائکه يعني همه انسانها عيوبي دارند و هيچ کس بدون عيب و نقص نمي باشد. پس بايد به داشته ها راضي بود و يکديگر را دوست داشت و مراقب بود نقطه ضعف طرف موجب نگردد جهات مثبت او ناديده گرفته شود و از محبت نسبت به او دريغ کرد

     اظهار محبت

بايد محبت، اين نعمت خدادادي، به زبان آورده شود. مرد بايد محبت خود را به زبان بياورد. اگر همسري از ناحيه شوهرش احساس کمبود محبت نمايد براي محبت کردن به فرزندانش و حتي انجام امور منزل انگيزه اي نخواهد داشت. با سخني محبت آميز مي توان کانون خانواده را گرم کرد.

امام صادق (عليه السلام) از پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) نقل کرده اند که ايشان فرمود:

«قَولُ المَرءِ لِأِمرَأتِهِ إِنّي أحِبُّکِ لايَذهَبُ مِن قَلبِها أَبَداً» ؛اگر مرد به همسرش بگويد تو را دوست دارم، اثر اين کلام محبت آميز هيچ گاه از قلب او بيرون نمي رود.»

     هديه دادن

کارهايي که به نوعي بيان محبت به شمار مي رود در تقويت محبت آثار بسياري دارد. از جمله اين کارها مي توان به هديه دادن اشاره کرد.

در دستورات اسلامي است که مرد به هنگام ورود به منزل و به ويژه در هنگام بازگشت از سفر هديه اي به خانه ببرد و خانم هم در منزل خود را براي شوهرش آماده و حتي آرايش کند.

     حسن خلق

حسن خلق در خانواده باعث مي شود که کانون خانواده گرمتر شود و به همين ميزان سوء خلق باعث سردي کانون خانواده مي گردد و افراد خانواده مجبور مي گردند فرد بداخلاق را تحمل کنند و کانون خانواده بهترين مکان براي خوش رفتاري و بروز حسن خلق است وگرنه در خارج از منزل فرد به علت شئون اجتماعي مجبور است رفتاري اخلاقي داشته باشد نکته مهم آن است که پايه گذاري حسن خلق در منزل بايد از طرف پدر خانواده باشد؛ چرا که بار مسئوليت در آغاز بر دوش اوست و سپس ديگران.

سميه بوربور

انتهاي پيام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار