به گزارش شبنم ها به نقل از مشرق؛ اعتکاف جزو آن دسته از مراسمهایی در ایران است که از هر قشر و از هر سن و سالی و با هر تیپ ظاهری، به مدت سه روز (13 تا 15 رجب) در مساجد فقط یک کار انجام میدهند و آن هم "عبادت" است. اعتکاف فرصتی برای نزدیکی به خدا و دوری از انحراف است و عبادتی مستقل به مثابه حج که هر سال پرشورتر از سال قبل برگزار میشود، بهطوری که سال گذشته 700 هزار نفر در این مراسم شرکت کردند و امسال نیز ۵۵۰۰ مسجد میزبان معتکفان روزهدار است.
ابعاد این مراسم معنوی از نظر تعداد افراد شرکتکننده به نسبت جمعیت کل کشور که اکثریت حضور در این مراسم نیز با بانوان است، تقریبا هر سال مورد بیتوجهی رسانههای جریان اصلی در غرب (Mainstream media) قرار میگیرد در صورتی که اتفاقهای به مراتب کوچکتر از مراسم اعتکاف در ایران توسط این رسانهها مورد پوشش خبری قرار میگیرد؛ سوژهها و اتفاقهایی که به ارزشهای غرب نزدیک اما در تعارض با دین و مذهب ایرانیان محسوب میشود.
رسانههای غربی مدتها است که مولفههای تقویتکننده فرهنگ ایرانی-اسلامی را بایکوت خبری میکنند و با علاقه به انتشار گزارشهای گوناگون از شرکت بعضی جوانان در پارتیهای مختلط، رقص، مصرف مشروبات الکلی، روابط خارج از قاعده دختر و پسران ایرانی و حتی موضوعات مرتبط با سکس و همجنسبازی دست میزنند.
غرب به سرکردگی آمریکا شبیه این رفتار با ایران را با هر کشور دارای ایدئولوژی مستقل و هویت ساز (بدون توجه به نام و نوع ایدئولوژی حاکم بر آن کشور) انجام میدهد. اتحاد جماهیر شوروی بیشک نمونهای قابل تامل در این موضوع است؛ تقابل شوروی و آمریکا در مسیر گسترش و محصور کردن کمونیسم به بسیاری از نقاط جهان به ویژه اروپای غربی، غرب آسیا (خاورمیانه) و جنوب شرقی آسیا نیز کشیده شد ولی در نهایت با سقوط کمونیسم و فروپاشی و تجزیه اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به پایان رسید. آمریکا حالا با تکیه بر تجربه عظیم تاریخی خود در رابطه با شوروی و بسیاری از دیگر کشورهای جهان سعی دارد پیش زمینه استحاله و فروپاشی نظام جمهوری اسلامی را از درون فراهم نماید.
انعکاس "ایرانی که آمریکا میپسندد" را باید در گزارشات رسانههای جریان اصلی دید که از جمله آنها میتوان به یکی از شمارههای سال گذشته نشریه آمریکایی «تایم» اشاره کرد که در پرونده ویژه شماره خود با عنوان «ایران ۲۰۲۵: چگونه دهه آینده تغییر را ایجاد خواهد کرد؟» مانند رویه همیشگی رسانههای غربی، تلاش کرد تا "آرزوها" و "رؤیاهای" خود از ایران را به خورد مخاطبان دهد. مهمترین مسئلهای که «تایم» تلاش میکند تا به آن دست یابد، این است که روزی روزگاری فرا میرسد که ایران دیگر کشوری «دینی و انقلابی» نباشد.
چند ماه قبلتر نیز نشریه اکونومیست نیز پروندهای را درباره ایران منتشر کرده بود با عنوان «انقلاب تمام شد» و استدلال کرده بود که جامعه ایران در حال دور شدن از فضای دینی و انقلابی است.
تلاشهای این رسانهها مبنی بر این که ظاهر اسلامی جامعه ایران تحت تأثیر تبدیل شدن جوانان لیبرال به اکثریت، آهسته آهسته در حال از بین رفتن است و ادعاهای آنان که این جوانان "غربیشده" یکی از بزرگترین تهدیدات بلندمدت علیه شکل کنونی حاکمیت دینی در ایران هستند را در خبرهای مختلف میتوان مشاهده کرد. رسانههای غربی با فرستادن خبرنگاران خود به ایران جهت تهیه گزارش، به دنبال بازتاب تصویر دلخواه خود از فضای جامعه ایران هستند که این روند همچنان نیز ادامه دارد.
از طرفی بسیاری از نظریهپردازان و مراکز مطالعاتی در غرب بهویژه در آمریکا حتی راهکارهایی (فارغ از قابلیت اجرایی) را پیشنهاد میدهند تا با اجرای آنها بهوسیله «دیپلماسی عمومی»، جامعه ایران هر روز از ارزشها و فرهنگ خود که بر اصالت دین استوار است، دور شود و فضای جامعه ایرانی به اباحهگری و لیبرال مسلکی نزدیک گردد. برای نمونه روزنامه آمریکایی «والاستریت ژورنال» در مقالهای به قلم "پیتر کوهانلو" برای تغییر رفتار ایرانیها پیشنهاداتی از جمله تبلیغ و حمایت از مسیحیت پروتستان در ایران را داده است!
دلیل اصلی رسانههای غربی برای نپرداختن به مراسمهای پرجمعیت دینی مردم ایران نظیر اعتکاف و شبهای قدر دیگر اکنون مشخص شده زیرا با رویکرد اصلی آنها یعنی "تصویرسازی از دور شدن جوانان ایران از معنویت دینی و باورهای انقلابی" در تضاد است؛ البته رسانههای فارسیزبان زیرمجموعه آنها مانند بیبیسی فارسی، بهدلیل داشتن مخاطب ایرانی نمیتوانند مراسم پرشوری مثل اعتکاف در ایران را سانسور کنند اما به جای آن سعی در مخدوش کردن تصویر این "تجمع مذهبی" در اذهان ایرانیان دارند.
بخش فارسی شبکه انگلیسی بیبیسی، سال گذشته در گزارشی ضمن اعتراف به جمعیت انبوه معتکفان در سراسر کشور، اعتکاف را نه یک مراسم دینی، بلکه محصول فرهنگی حکومت دانست: «صدها هزار ایرانی دومین روز از مراسم اعتکاف را پشت سر میگذارند. مراسمی که در گذشته به فراموشی سپرده شد، ولی با تلاشهای حکومت ایران، مانند بعضی دیگر از مراسم دینی، جا افتاد و فراگیر شد.»
بیبیسی با تشکیک در مستند بودن این مراسم به منابع دینی، میکوشد تا آن را "ابداع" جمهوری اسلامی ایران به منظور بهرهبرداری سیاسی معرفی کند و حتی آمار رسمی سازمان تبلیغات اسلامی را مبنی بر اعلام منبع مالی این مراسم که «از بودجه حکومتی نیست و توسط معتکفان و نذورات مردمی تامین میشود» را دروغ میپندارد تا بتواند با زیر سوال بردن این آیین دینی، از برد تاثیرگذاری معنوی این مراسم در جامعه کم کند.
برگزاری باشکوه سنت حسنه اعتکاف و استقبال گسترده مردم بهویژه جوانان از این مراسم معنوی نشان از دقیق نبودن ادعاهای رسانههای غربی در مورد بریدن نسل جدید جامعه ایران از دین و انقلاب است؛ البته در ایران جوانانی که به ارزشهای دینی بیتوجه هستند، وجود دارد اما به واقع رسانههای غربی بیشتر درصدد بیان آرزوهای خود نسبت به جامعه جمهوری اسلامی در گزارشهای خود هستند تا بیان همه واقعیتهای ایران.
انتهای پیام/
دیدگاه شما