6. شهريور 1395 - 10:28   |   کد مطلب: 12045
مردم از دولتی که به ان رأی داده اند انتظاراتی دارند . یکی از همشهریان خطاب به دولت گفت: مردم در سختی و فشار اقتصادی زندگی می‌کنند در صورتی که در زمان جنگ نیز چنین فشاری بر روی مردم وجود نداشت و این همه مشکلات در شرایط حاضر قابل پیش بینی نبود.

به گزارش شبنم همدان، یکی از عوامل بسیار مؤثر در موفقیت دولت‌ها همسویی و تعامل دولت و ملت است. هفته دولت بهانه خوبی است تا بیشتر به وجوه فراموش شده این تعامل و سخنان در سینه پنهان ماندهٔ مردم توجه شود. به همین منظور خبرنگار شبنم همدان در یک گزارش میدانی از مردم خواسته است تا در مورد دولت صحبت کنند. در ادامه این گفتگوها و مطالبات مردم از دولت را می‌خوانیم:

اولین نفری که با وی صحبت کردیم خانم میانسالی بود که برای خرید آمده بود. از وی در مورد کارهای مهمی که دولت انجام داده است سؤال کردم از گفته‌هایش اینطور به نظر می‌آمد که بیمه درمانی نداشته است و یکی از کارهای مثبت دولت را طرح تحول سلامت می‌دانست که با اجرای آن بیمه شده بود. همچنین او اعتقاد داشت که سطح دستمزدها بالاتر رفته است.

مهم‌ترین مشکل جامعه مسئله قاچاق کالا است
 از وی خواستم مهمترین مشکل جامعه را که باید توسط دولت رفع شود عنوان کند. وی گفت مشکل بزرگ جامعه ایران مشکل قاچاق است و اولین و مهم ترین درخواست ما مهار قاچاق کالا از مرزهای کشور است که باعث ایجاد خلل در تولیدات و کالاهای داخلی می‌شود.
همچنین بیان کرد که از دروغ و کلاهبرداری در کشور به تنگ آمده و حتی از پیامک‌های تبلیغاتی  که به تلفن همراهش می آید ترس داشته و در این مورد دولت را مقصر می‌دانست.

 

دولت باید مشکل اشتغال جوانان را حل کند
به سراغ جوان ۲۵ ساله‌ای که از بیکاری در پارک نشسته بود رفتم. تنها خواسته و مطالبهٔ این جوان از دولت حل مسئله اشتغال بود. وی گفت: دولت اگر می‌خواهد برای این مملکت کار مثبتی انجام دهد فقط کافی است برای اشتغال جوانان سرمایه گذاری کند تا به دنبال آن بخش عمده‌ای از معضلات اقتصادی جامعه هم حل شود.

 

در شرایط کنونی خرید مسکن دشوار است

این بار به سراغ خانم جوانی که فرزندش در آغوشش بود و در این شهر مسافر بودند رفتیم. وی صحبت‌هایش را ازاین نقطه آغاز کرد که در سال ۸۹ که مسکن‌های مهر ساخته شد و قیمت مسکن پایین آمد و جوانان توان خرید آن را پیدا کردند یک مشکل بزرگ از سر راه جوانان برداشته شد و این کار مهم توسط دولت گذشته انجام شد ولی در شرایط فعلی خرید خانه مشکل است و توقعات جوانان نیز بالا رفته و مثل گذشته نیست. وی گفت ما از دولت خواستار پشتیبانی و حمایت و ایجاد اشتغال برای جوانان هستیم.
وی از دولت این انتظار را داشت که برای کودکان امروز که جوانان آینده هستند برنامه ریزی داشته باشد تا به نسبت مشکلات کمتری داشته باشند.

این هم‌وطن همچنین مشکل عدم تناسب تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه و مشاغل جامعه را یکی از مشکلات حاد کشور دانست و گفت: در صورتی که شرایط زندگی روز به روز سخت‌تر می‌شود و مردم از لحاظ مالی ضعیف‌تر می‌شوند ولی در رسانه‌ها این سختی نشان داده نمی‌شود.

انتظار یک ساله برای وام ازدواج
یکی از بانوان همدانی مشکل دریافت وام ازدواج را مطرح کرد. این خانواده یک سال است منتظر دریافت وام ازدواج برای فرزندشان هستند. وی گفت برای برگزاری ساده‌ترین مراسم عروسی و اجاره مسکن حداقل نیاز به ۵۰ میلیون تومان است که متأسفانه حمایتی نمی‌شود. در تبلیغات روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون طوری از وام ده میلیون تومانی صحبت می‌کنند که اگر کسی نداند فکر می‌کند این مبلغ برای یک عمر جوانان کافی است. در حالیکه همین وام را هم جوانان تا بخواهند بگیرند پیر می‌شوند.

 

 دولت فقط ادعای کنترل تورم را دارد
یکی از مصاحبه شوندگان مدرس دانشگاه در رشته مدیریت بود. وی ملموس‌ترین کار دولت حاضر را صلح و توافق اخیر می‌دانست اما معتقد بود دولت گذشته بهتر کار کرده و دولت کنونی تنها با تبلیغات ادعای کنترل تورم را دارد درحالیکه مطلقاً تورم در کشور مهار نشده و هزینه‌های عمومی بالا رفته است. به طور مثال بلیت بی آر تی از ۲۰ به ۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است و تنها بازاری که مهارشده بازار مسکن است که میراث دولت قبل یعنی دولت آقای احمدی نژاد است.

 

دولت بر ادارات و حقوق دولتی نظارت ندارد
این استاد دانشگاه یکی دیگر از مشکلات دولت را نبود نظارت بر ادارات دانست و گفت: مثلاً کسی که ماهیانه ۳۶۰ میلیون حقوق می‌گیرد باید سنجیده شود که آیا برابر با ۳۶۰ نفر کار انجام می‌دهد که حقوق ۳۶۰ نفر را دریافت می‌کند.
وی گفت این نکته بسیار مهم را هم باید در نظر بگیریم که خود مردم نیز مقصرند و رئیس جمهور  و نماینده مجلس به تنهایی قادر به حل آن نیستند که متأسفانه کشور دچار این بیماری شده که باید از طرف دولت و مسئولین و بخصوص مردم پیگیری و درمان شود
وی معتقد بود در حال حاضر مردم به دو قشر فقیر و غنی تقسیم شده‌اند عده زیادی گرسنه و یک عده کم میلیاردر هستند که این مشکل قابل حل است ولی نه به دست یکی دو نفر وزیر و مسئول بلکه مردم باید خواستار حل آن باشند.

انتظارات مردم در این دولت برآورده نشده است
وی در جواب این سؤال که چه مقدار از خواسته‌هایتان برآورده شده است گفت: انتظارات مردم در این دولت برآورده نشده است. هرچند برخی مشکلات جهانی هستند ولی کشور ما نباید با این همه منابع چنین شرایطی داشته باشد. مردم در سختی و فشار اقتصادی زندگی می‌کنند در صورتی که در زمان جنگ نیز چنین فشاری بر روی مردم نبوده و پیش بینی این همه مشکلات در شرایط حاضر نمی‌شد.
این استاد دانشگاه مهمترین مطالبه خود از دولت را حل مشکل محرز فاصلهٔ طبقاتی عنوان کرد.

 

با وجود تورم قشر کم درآمد قادر به خرید مایحتاج خود نیستند

به سراغ مادری رفتیم که فرزند معلولش را با ویلچر همراهی می‌کرد.
وی از گرانی و فشارهای اقتصادی شاکی بود و از دولت انتظار داشت که پول‌ها و درآمدهای ناشی از فروش نفت و دریافت شده از کشورهای خارجی بابت استقراض ، بین اقشار نیازمند جامعه تقسیم شود و تمام اقداماتی که انجام می‌دهند را برای مردم تفسیر و اعلام کنند.

 

یارانه‌ها به داد کارگران کم درآمد می‌رسد
وی معتقد بود یارانه‌ای که ماهیانه به حساب مردم واریز می‌شود به داد خیلی از مردم بخصوص کارگرانی که حقوق ثابت ندارند، رسیده است.
این همشهری گفت: مشکلی از لحاظ کمبود کالا  و خوراک در بازار نیست  اما با این تورم مردم کم‌درآمد قادر به خرید مایحتاج خود نیستند.
وی که دارای فرزند معلول بود انتظارات خود را بیشتر از مردم عادی می‌دانست زیرا که معتقد بود اصلاً به قشر معلول رسیدگی و توجه نمی‌شود و خواستار این بود که دولت پای حرف دل این قشر از مردم نیز بنشیند.

گرانی، تورم و بیکاری ارمغان دولت کنونی
یکی از همشهریان که مسئول خرید شرکت بود به‌صراحت اعلام کرد که این دولت به‌جز گرانی و تورم و بیکاری اقدام خاص دیگری انجام نداده است. وی گفت من به دلیل شغلی که دارم، هرروز با خرید اقلام ضروری سروکار دارم و تغییر قیمت‌ها را روزبه‌روز می‌بینم به‌طور مثال قیمت شکر چندین برابر افزایش داشته است.

از دولت می‌خواهیم که گرانی را مهار کند
یکی از بانوان شاغل همدانی از دولت عاجزانه خواهش داشت که به مشکلات و گرفتاری‌های مردم رسیدگی کند و گرانی را مهار کند.
یکی دیگر از خانم‌های میان‌سالی که خود نیز پسر جوان بیکاری داشت، معتقد بود دولت کار خاصی انجام نداده و فقط خواستار ایجاد اشتغال برای جوانان بود تا از این طریق از مشکل اعتیاد جلوگیری شود و همچنین مشکل ازدواج آنان نیز از این طریق حل شود و معتقد بود جوانان مهم‌ترین قشر و پایه‌های جامعه  هستند که باید از آن‌ها حمایت شود.

در این گزارش بیشترین مشکلات همشهریان همدانی، درزمینهٔ اشتغال، تورم، ازدواج و کاهش اختلاف طبقاتی بود که امیدواریم دولت به این خواسته‌های مردمی توجه کند و برای حل آن‌ها گام بردارد.

انتهای پیام

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار