7. شهريور 1395 - 11:37   |   کد مطلب: 12065
یکی از معضلات در زمینه لوازم آرایش قاچاق این است که هنگام الصاق طرح شبنم بر روی کالا نظارت کافی وجود ندارد. در بسیاری موارد طرح شبنم توسط عرضه کننده اصلی الصاق می‌شود.

به گزارش شبنم همدان، لوازم آرایشی و بهداشتی از جمله اقلامی است که به طور مستقیم با پوست و موی افراد ارتباط دارد و رعایت بهداشت و سلامت آن از ضروری‌ترین کارهاست. اما متأسفانه علی رغم اهمیت بهداشت این کالاها موارد تخلف در آن بیش از دیگر اجناس است و بازار قاچاق آن در کشور بسیار گرم است. اقبال زیاد بانوان به این اجناس از یک سو و آشفتگی بازار آنها از سوی دیگر موجب شد خبرنگار شبنم همدان به تهیه گزارشی ویژه در این خصوص مبادرت ورزد. در ادامه این گزارش مبسوط را می‌خوانیم:

به طور کلی همه بانوان مصرف کننده لوازم آرایشی و بهداشتی هستند. عده‌ای به اقلام آرایشی اقبال بیشتری دارند و عده‌ای دیگر تنها از اقلام بهداشتی استفاده می‌کنند. در ابتدای امر به سراغ این مصرف کنندگان عام رفتیم. تا نظر آنها را در مورد لوازم آرایش قاچاق بدانیم.

 

قیمت لوازم آرایش بسیار نوسان دارد

با یکی از بانوان جوان هم صحبت شدم که از مصرف کنندگان خاص اقلام آرایشی بود. از وی در مورد قیمت لوازم آرایش پرسیدم. گفت قیمت‌ها نوسان عجیبی دارد. به عنوان مثال قیمت یک قلم رژلب با مارک‌های مختلف در بازار از 4000 تومان تا 80000 نوسان دارد. سایر اقلام هم به همین شکل است تقریباً تا 20 برابر قیمت‌ها در بازار بالا و پایین می‌شود.

پرسیدم خود شما از چه لوازمی استفاده می‌کنید؟ در پاسخ گفت من برای خرید بسیار جستجو می‌کنم و سعی می‌کنم از برندهای خوب و خارجی با قیمت‌های ارزان استفاده کنم. مغازه‌هایی هستند که یک مارک معروف و بسیار گران را با نصف قیمت عرضه می‌کنند و من از آنها خرید می‌کنم.

 

قیمت ها در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی بی سامان است

یکی از بانوان میانسال که تنها مصرف کننده اقلام بهداشتی بود از بی سامانی در بازار لوازم آرایشی شکایت داشت. در ماه گذشته شامپویی را با قیمت بالا به عنوان تقویت کننده خریداری کرده بود اما پس از مصرف با یک شامپوی بی کیفیت که به موهایش آسیب زده است مواجه شده بود. برای اعتراض به نزد فروشنده رفته بود اما فروشنده به راحتی پاسخ داده بود که حتماً با جنس موهای شما سازگاری ندارد. وی معتقد بود فروشنده به راحتی کالای تقلبی را به جای کالای اصلی فروخته است.

 

طرح شبنم یکی از ملاک تشخیص لوازم آرایش اصلی از قاچاق

این صحبت ما را بر آن داشت تا به سراغ عرضه کنندگان لوازم آرایش برویم و از آنها حال و هوای بازار را جویا شویم. یکی از عرضه کنندگان که سابقه طولانی در بازار داشت از طرح شبنم صحبت کرد. وی این طرح را که از سوی وزارت بهداشت و غذا رو دارو تأیید شده است ملاک تشخیص لوازم آرایش معتبر را از اجناس تقلبی و قاچاق معرفی کرد و گفت برای اقلام ایرانی این طرح یک آرم سیب مانند و شماره پروانه دارد و در اقلام وارداتی یک کد 6 رقمی که از رقم دوم ممیز می‌خورد بر روی این برچسب وجود دارد.

 

مصرف لوازم آرایش قاچاق و غیر استاندارد تهدید جدی برای سلامت پوست

این بانوی فروشنده از مصرف کنندگان خواست حتماً به طرح شبنم و اصلی بودن محصول توجه کنند و با قیمت ارزان محصولات قاچاق به سمت آنها نروند. اجناس قاچاق استاندارد نیستند و ازنظر وزارت بهداشت تأیید نشده‌اند و در دراز مدت آسیب‌های جدی به سلامت و پوست مصرف کنندگان می‌رسانند.

 

 قیمت‌های ارزان برگ برنده عرضه کنندگان اجناس قاچاق

وی افزود، متأسفانه مصرف کنندگان به جای توجه به کیفیت و استاندارد بودن اجناس، ارزان بودن را ملاک خرید قرار می‌دهند و عرضه کنندگان اجناس قاچاق با این برگ برنده بازار لوازم آرایش را فلج کرده‌اند. به عنوان مثال مشتری وقتی تقاضای یک ریمل از مارک خاص را دارد و می‌بیند قیمت آن چهل هزار تومان است، بلافاصله می‌گوید فلان مغازه همین جنس را سه هزار تومان می‌دهد. وقتی برایش توضیح می‌دهیم که آن جنس تقلبی و قاچاق است و قیمت اصل آن همین است با این بهانه که همان جنس قاچاق با پوست من سازگاری دارد به سراغ عرضه کننده قاچاق می‌رود.

 

نزدیک بودن همدان به شهرهای مرزی عامل افزایش اجناس قاچاق در شهر

این فروشنده تأکید کرد: نزدیک بودن همدان به شهرهای مرزی مانند بانه که موجب عرضه بیش از حد اجناس قاچاق می‌شود از یک سو و قیمت‌های بسیار ارزان این اقلام از سوی دیگر موجب می‌شود بیش از 50 درصد بانوان در همدان به اجناس ارزان قیمت و قاچاق اقبال داشته باشند و همین امر موجب زیان و ضرر عرضه کنندگان با وجدان می‌شود. به همین دلیل از دولت تقاضا داریم جلوی عرضه اقلام قاچاق در شهرهای مرزی را بگیرد تا دیگر شهرهای کشور از شر اجناس قاچاق و اثرات مخرب آن در سیستم اقتصادی شهر خلاص شوند.

 

خرید لوازم آرایش ی و بهداشتی  را از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید

در یکی از فروشگاه‌ها با بانویی برخورد کردم که هنگام انتخاب لوازم آرایشی به فروشنده تأکید می‌کرد برند آن اصلی باشد. به سراغ وی رفتم و علت این تاکید را پرسیدم. او تجربه بسیاری در خرید لوازم آرایش داشت و معتقد بود اگر به فروشنده اعتماد نداشته باشی محال است به تنهایی بتوانی جنس تقلبی را از اصلی تشخیص دهی. به همین دلیل وی همواره از دو یا سه فروشگاه معتبر که به صداقت فروشنده و اجناس آن مطمئن بود خرید می‌کرد. صحبت‌های وی من را بر آن داشت تا بر روی تشخیص اجناس اصلی از قاچاق بیشتر تحقیق کنم.

 

در مواردی تشخیص لوازم آرایش قاچاق از نوع اصلی آن غیر ممکن است

با جستجو و معرفی دوستان به فروشگاهی سر زدم که اجناس قاچاق و اصلی هر دو را عرضه می‌کرد. از فروشنده در مورد نحوه تشخیص جنس تقلبی پرسیدم. پاسخ وی حریرت برانگیز بود. در مواردی تشخیص لوازم آرایش قاچاق از جنس اصلی غیر ممکن است. این فروشنده دو کرم از یک برند را در مقابل من گذاشت و از من خواست تشخیص دهم کدام یک اصلی و کدام یک تقلبی است. هر دو هم رنگ و هم شکل بودند با بسته بندی کاملاً شبیه هم. هیچ وجه تمایزی در شکل رنگ و بسته بندی آنها وجود نداشت.

 

برخی از لوازم آرایش قاچاق برچسب تأیید وزارت بهداشت را هم دارند

نکته عجیب و قابل تأمل این بود که هر دو جنس برچسب طرح شبنم را داشتند! با دیدن این برچسب، عمق فاجعه برایم مشخص شد. تا پیش از این تصور می‌کردم با کنترل برچسب طرح شبنم و شماره پروانه بهداشتی کالا به راحتی اجناس اصلی قابل تشخیص هستند.

 

نظارت کافی بر الصاق طرح شبنم روی اجناس اصلی وجود ندارد

این فروشنده در مورد علت این شباهت گفت هنگام الصاق طرح شبنم بر روی کالا نظارت کافی وجود ندارد. در بسیاری موارد طرح شبنم توسط عرضه کننده اصلی الصاق می‌شود. چون اقلام یک وارد شده و آماده عرضه بالاست مسئولان الصاق طرح شبنم، به عرضه کنندگان اعتماد می‌کنند و برچسب‌ها را در اختیار آن‌ها می‌گذارند برای یک بار وارد شده تعداد زیادی طرح شبنم بدون نظارت و شمارش در اختیار عرضه کننده قرار می‌گیرد و متأسفانه این برچسب‌ها بر روی اجناس قاچاق هم دیده می‌شود.

 

عدم نظارت بر روی اجناس قاچاق، موجب سلب اعتماد مشتریان

این فروشنده که اجناس قاچاق را از بانه خریداری می‌کرد افزود: همه اجناس عرضه شده در بانه طرح شبنم را دارند و از همان‌جا با برچسب مورد تأیید وزارت بهداشت به فروش می‌رسند. با الصاق برچسب‌های طرح شبنم بر روی اجناس کل بازار لوازم آرایش زیر و رو می‌شود. جنس قاچاق که با یک پنجم قیمت جنس اصلی خریداری شده است به راحتی با 200 تا 300 درصد سود به فروش می‌رسد و اعتماد مصرف کنندگان به صفر کاهش میابد.

تنها راه مطمئن برای تشخیص لوازم آرایش اصلی بوی آن است

وی همچنین ادامه داد با الصاق این برچسب‌ها دیگر به راحتی نمی‌توان اجناس تقلبی را از روی بسته بندی و ظاهر آنها تشخیص داد و دست کلاهبرداران در بازار برای سودجویی باز است. وی که در فروشگاهش هم اجناس اصلی و هم قاچاق را عرضه می‌کرد و برای مشتری شفاف سازی می‌کرد که کدام یک اصلی است گفت من به همه مشتریانم گفته‌ام که تنها راه تشخیص لوازم آرایش اصلی تست محصول و بوی آن است. لوازم آرایشی تقلبی بوی تندتری دارند اما بیشتر اقلام اصلی یا فاقد بو هستند یا بوی بسیار ملایمی دارند. اگر لوازم آرایشی بوی عطر زیادی داشته باشد به اصلی بودن آن شک کنید.

 

 

 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار