5. مهر 1395 - 13:32   |   کد مطلب: 12594
به گفته مسئول برگزاری هفتمین جشنواره شیره پزی انگور مانیزان پذیرای تورهای گردشگری از استان های مرکزی، لرستان، کردستان و همدان است.

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایرنا ابراهیم خلیلی افزود: با تبلیغات انجام شده در سطح ملی تورهای گردشگری از استان های همجوار و مرکز استان همدان به منظور آشنایی با ظرفیت های گردشگری روستای مانیزان و آیین سنتی شیره پزی در این جشنواره حضور دارند.
وی هدف از برگزاری تورهای گردشگری مانیزان را آشنایی با جشنواره شیره پزی، معرفی زیرساخت ها، امکانات و پتانسیل های گردشگری و اقامتی این شهرستان و آشنایی دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی و جهانگردی با ظرفیت های گردشگری و توریستی ملایر عنوان کرد.
وی ادامه داد: امسال هفتمین جشنواره شیره پزی در هشتم مهرماه با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در روستای هدف گردشگری مانیزان برگزار می شود و در صدد هستیم این جشنواره را به صورت جهانی معرفی کنیم.
جلیلی بیان کرد: در جشنواره شیره پزی امسال آیین های مختلفی چون اجرای نمایش آیینی، موسیقی سنتی، ساز و دهل محلی، چوب بازی، آتش بازی و نور افشانی و برگزاری مسابقه عکاسی انجام می شود.
وی گفت: در جریان برگزاری جشنواره شرکت کنندگان می توانند از کارگاه های شیره پزی و غرفه های فروش سوغات و صنایع دستی، غرفه آش محلی، چای ذغالی و پخت نان محلی بازدید و خرید کنند.
مسئول برگزاری هفتمین جشنواره شیره پزی مانیزان ادامه داد: همانند سال های گذشته مسابقه انتخاب شیره برتر نیز برگزار می شود و در کنار این مسابقه خواص شیره و انگور نیز برای شرکت کنندگان بیان خواهد شد.
به گزارش ایرنا جلیلی با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای برگزاری این جشنواره در هفتمین سال متوالی مهیا است افزود: برای جهانی شدن این جشنواره و رساندن نام و آوازه انگور و آیین سنتی شیره پزی ملایر به جهانیان، نیازمند تقویت زیرساخت های گردشگری این روستا هستیم.
وی یادآور شد: هفتمین جشنواره شیره پزی مانیزان همزمان با هفته گردشگری و روز جهانی جهانگردی در 27 سپتامبر مصادف با ششم مهرماه در روستای هدف گردشگری مانیزان برگزار می شود.
جلیلی اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان امسال با همکاری فرمانداری ویژه ملایر، بخشداری، شهرداری، شورای اسلامی و دهیاری و اهالی روستای مانیزان و نهادهای دولتی و خصوصی نسبت به برگزاری این جشنواره اقدام کرده است.
جشنواره شیره پزی سنتی مانیزان سال 1390 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و امسال هفتمین جشنواره این سنت آیینی در هشتم مهرماه در روستای هدف گردشگری مانیزان برگزار می شود.
روستای مانیزان در 23 کیلومتری جنوب شرقی شهر ملایر واقع شده و به دلیل بافت سنتی و محصول منحصر به فرد شیره انگور و مشتقات آن، این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شده است.
شغل اغلب مردم این روستا باغداری است که حدود 120 هکتار از زمین های زراعی مانیزان را باغ تشکیل داده است.
سالانه بیش از 450 هزار تن انگور از حدود 11 هزار هکتار سطح زیر کشت باغ های انگور شهرستان ملایر تولید می شود که از قطب های مهم تولید انگور در کشور به شمار می رود.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

انتهای پیام / 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار