23. آبان 1395 - 9:16   |   کد مطلب: 13558
حال و هوای زائرانی که عازم کربلا هستند:
زائری که تنها حاجتش ظهور امام زمان (عج) بود
از یکی از زائران پرسیدم در اولین نگاه به گنبد آقا چه حاجتی از ایشان می طلبی. بعضش شکست و در حالیکه اشک بر روی گونه هایش می لغزید گفت: فقط فرج آقا امام زمان (عج).
شبنم ها , afkl ih, زائران کربلا, اربعین

به گزارش شبنم همدان این روزها شیعیان در تب و تاب خاصی هستند. نزدیک شدن به اربعین سالار شهیدانِ کربلا، عاشقان و دلسوختگان آن حضرت را به زیارت بارگاه ملکوتی اش فرا می خواند. ایرانیان نیز از اقصی نقاط کشور در تکاپو و شور و هیجان خاصی گروه گروه بار سفر می بندند تا در میعادگاه عاشقان گردهمایی عظیم شیعیان را به رخ جهانیان بکشانند و در روزهای باقیمانده تا اربعین کاروان های زائرین دسته دسته به سمت مرزهای خروجی عراق روانه می شوند.

همدان یکی از شهرهایی است که در مسیر حرکت کاروان های زیارتی کربلا قرار دارد و هر روز عده کثیری از زائران در استراحتگاه های این شهر که توسط ستاد مردمی اربعین راه اندازی شده اند توقف و استراحت می کنند. در این پایگاه ها عده ای به عنوان خادم افتخاری به زائران خدمت رسانی می کنند.

خادمان سفید پوش

در میان خادمان چشمم به افرادی می افتد که با روپوش سفید در کنار استراحتگاه ایستاده اند و با لبخند به زائرین رسیدگی می کنند. اگر زائری نیاز به کمک پزشکی داشته باشد به سراغ آنها می رود. علاوه بر کمک رسانی پزشکی این خادمان سفیدپوش زائران را با نکات بهداشتی و بیماری های مشترک در کشور عراق و نحوه پیشگیری از آنها آشنا می کنند.  زهرا بحیرایی دانشجوی پزشکی است و در کنار همکارش، رضا رخشانی در غرفه سلامت استراحتگاه به زائران خدمت رسانی می کند. این بانوی پزشک می گوید ما آرزو داشتیم که به زیارت امام حسین برویم اما چون سعادت زیارت نصیبمان نشد اینجا آمدیم تا به زائران خدمت کنیم. رضا رخشانی هم از آرزوی سفر کربلا حرف میزند و می گوید خدمت به زائران امام حسین برای ما افتخار بزرگی است.

شبنم ها, afkl ih, زائران اربعین , shabnamha,

با شنیدن اسم اربعین دلم بی تاب می شود و تا راهی کربلا نشوم آرام نمی گیرد

یکی از زائران می گفت این سومین سال است که اربعین برای زیارت امام حسین راهی کربلا می شود. هر سال اسم اربعین که می آید در دلم آشوب بر پا می شود و تا راهی نشوم آرام نمی گیرم. نامش را پرسیدم در حالیکه اشک در چشمانش موج میزد گفت خواهر شهید ابوذر سلطانی هستم.

 

شبنم ها, afkl ih, زائر اربعین , shabnamha,

تنها حاجت مسافری که اولین بار است به کربلا می رود

بانوی جوان دیگری به سمت ما آمد. نامش را پرسیدم. اشرف نیازی از فریمان بار سفر بسته بود تا برای اولین بار چشمانش به حرم  آقا اما حسین  روشن شود. خودش هم باورش نمی شد در مسیر رفتن به کربلا قرار دارد. می گفت یکباره امام حسین من را به سمت کربلا کشید. برای رسیده به دیار عشق لحظه شماری می کرد. 4 فرزندش در فریمان بودند اما بیشتر از آنها دلتنگ زیارت بود. از او پرسیدم در اولین نگاه به گنبد آقا چه حاجتی داری. بعضش شکست و در حالیکه اشک بر روی گونه هایش می لغزید گفت: فقط فرج آقا امام زمان (عج).

شبنم ها, afkl ih, زائر اربعین , shabnamha,

 

بانوی میانسالی که می خواهد پیاده به کربلا برود

سیده رحیمه عمادی چاشمی بانوی میانسال دیگری بود که به همراه دو فرزند و همسرش از قائم شهر با عشق امام حسین قدم در راه کربلا گذاشته بود. می گفت می خوام پیاده به کربلا بروم . دومین سفری بود که پیاده با قدم هایش عاشقانه به سمت کربلا می رفت. به گفتم مادر حالا که تصمیم داری پیاده بروی بگذار گرد پایت را بتکانیم. با اشک مرا بوسید و گفت نائب الزیاره شما خواهم بود.

شبنم ها, afkl ih,  زائران اربعین, shabnamha,

 بر طبق گزارشی از خبرنگار اعزامی شبنم همدان از مرز مهران، ازدحام جمعیت ساعت های متوالی و طولانی زائران را در فشار و انتظار نگه می دارد اما  اشتیاق زیارت و عشق به ارباب بی سر تحمل این سختی را آسان کرده است. حال و هوای مرز مهران را از زبان گروهی از زائران می خوانیم.

پیرمردی که به همراه خانواده و اقوامش در صفوف فشرده زائران منتظر خروج از مرز است می گوید: از ساعت 4 صبح در مرز مهران هستیم و از همان موقع 5 ساعت است منتظریم اما اشتیاق زیارت امام حسین این فشار و ازدحام جمعیت را آسان می کند.

شبنم ها, afkl ih, زائران اربعین, shabnamha,

از امام حسین خواستم مرا که از پا درد خانه نشین بودم دعوت کند

با بانوی میانسالی همصحبت شدیم که همراهانش می گویند مشکل جسمی دارد. نامش منیره است. داستان سفرش را برایمان تعریف می کند. میگوید دو ماه است به دلیل درد شدید در پایم از منزل بیرون نیامده ام . اسم زیارت کربلا که آمد وقتی دیدم اقوام برای سفر آماده می شوند دلم برای کربلایش لرزید. مخصوصا این مسئله که سال گذشته هم برای اربعین با همین همسفران به کربلا رفته ام  باعث شد امسال بیشتر تشنه زیارت باشم. همسرم با آمدن من مخالفت کرد. پسرانم گفتند مادر برای زانوی تو این سفر ضرر دارد. دخترم نگران و ناراضی بود اما من دلم را به آقا سپردم و از خودش کمک خواستم. از آقا خواستم با بزرگواری خودش مرا در لیست زائرانش اضافه کند. ناگهان به دلم افتاد که راهی شوم. همه همسفران ویزا گرفته بودند و آماده سفر بودند. به همسرم گفتم ما هم ویزا بگیریم و همراه بقیه راهی شویم. همسرم بدون چون و چرا هم موافقت کرد. درست وقتی که همه آماده حرکت بودند ویزای ما رسید و الان با وجود اینکه 8 ساعت در ماشین بودم  و 5 ساعت هم منتظر کارهای خروج از مرز هستم هنوز توان ایستادن دارم. این از معجزه امام حسین است و خوشحالم که امسال هم زائر اربعین هستم.

این گزارش قطره ای از اقیانوس عشق و ارادت زائران به مولای خویش است. که نشان دادن و بازتاب همه آن سالها نوشتن می خواهد و میلیون ها خبرنگار.  امیدواریم همه ارزومندان سال آینده زائر اربعین ارباب باشند.

انتهای پیام/  

دیدگاه شما

آخرین اخبار