23. خرداد 1399 - 15:57   |   کد مطلب: 20268
یک استاد حوزه علمیه اظهار داشت: کاستی های فراوان رسانه ملی در ترویج فرهنگ حجاب موجب نگاه منفی جوانان به مسئله حجاب است. به عنوان مثال در بعضی از سریال ها زنان محجبه افرادی کم سواد و یا سطح پایین اقتصادی هستند که توانایی مدیریت خانواده را ندارند.

شبنم همدان گزارش میدهد:

 

امروز هفدهم دی ماه روز اجرای توطئه استعماری کشف حجاب به دستور رضاخان پهلوی در سال 1315 هجری قمری است. اقدامی که به ناگاه در جامعه ایران صورت گرفت و با مخالفت مردم مواجه شد. امروز با گذشت بیش از هفتاد سال از آن واقعه هنوز هم جامعه مسلمان ایران از دسیسه های امسال رضا شاه در امان نیست و زنان و خانواده به هدف اصلی برای دشمنان ایران تبدیل شده اند.

حجاب و عفاف زنان هدف اصلی برنامه های ماهواره ای

زینب محمدی معلمی است که هر روز با دختران جوان بسیاری سر و کار دارد. در مورد فضای فکری دانش آموزانش می گوید: متأسفانه نسل جدید شالوده های فکری نسلهای پیشین را ندارند و با وجود برنامه های ماهواره ای که به طور هدفممند سعی در نفوذ در اندیشه جوانان دارند خط مشی فکری آنها کم از مسیر اسلام منحرف شده است.

این معلم دوره دبیرستان از نوع نگرش دانش آموزانش به حجاب متعجب است و می گوید: بیش از 50 درصد دانش آموزان کلاس به چیزی به نام چادر هیچ اعتقادی ندارند و از 50 در صد باقیمانده نیز تعدادی حجاب و پوشش زنان را امری اجباری می دانند و استدلال آنها تکیه بر کشورهای خارجیب و فرهنگ بیگانه است.

وی در خصوص علت ایبن نگرش در دانش آموزان توضیح می دهد: وقتی از رسانه ها غافل می شویم دیگر نمیتوانیم خط فکری جوانانمان را کنترل کنیم و جوان به واسطه هیجانات روحی تشنه تجربه است و این روحیه اگردر مسیر صحیح قرار نگیرد میتواند آسیب های جدی برای فرد و جامعه به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: شبکه های ماهواره ای دنیای غرب را به صورت مدینه ای فاضله به نسل جوان معرفی می کنند و جوانان پیشرفت و تمدن را در رفتارهای بی بند و بار غربیان می بینند. در این میان شبکه های اجتماعی نیز بی تأثیر نیستند و با مسموم کردن ذهن جوانان و دادن آزادی های مجازی آنها را به از خودبیگانگی می کشانند.

 

در خصوص روز کشف حجاب و شرایط کنونی حجاب در جامعه گفتگویی با سیده فاطمه سادات حسینی مدرس حوزه علمیه و کارشناس علوم  قرانی انجام دادیم .

 

کشف حجاب پس از رضا شاه به شکل بدحجابی نمایان شد

مدرس حوزه علمیه اظهار داشت :رضا خان برای اولین بار در سال 1313  به کشور ترکیه سفر کرد و زمانی که در انجا زنان را بدون پوشش چادر و پیچه مشاهده نمود. تصمیم گرفت هنگامی که به ایران باز می گردد این طرح را اجرا نماید و ابتدا کشف حجاب در خاندان پهلوی و افراد دربار صورت گرفت .  این امر کم کم به سایر نهادهای دولتی و مدارس و بیمارستان ها راه یافت  .رضا خان با افرادی که نسبت به کشف حجاب  معترص می شدند مقابله سرسختانه می کرد د و اکثر مخالفت ها را در نطفه سرکوب می نمود .اما پس از دوره رضا پهلوی  موضوع کشف حجاب به شیوه دیگری گسترش پیدا کرد. بدحجابی  در رسانه ها نیز راه پیدا  کرد. لازم به ذکر است که اشاره نمایم کشف حجاب در ابتدا با سرکوب اعتراض ها انجام می شد.

 

دوران استعمار نو مولد بدحجابی

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اما در دوره استعمار نو شیوه ای از کشف حجاب مورد استقبال عموم واقع می شود که در آن تهاجم فرهنگی نرم رخ می دهد در واقع در دوران استعمار نو  با هدایت نرم  فرهنگی جامعه افراد را به سوی کشف حجاب سوق می دهند .

 

استفاده تبلیغاتی از زنان نیمه برهنه در غرب

حسینی اشاره داشت :رضا خان پهلوی کشف حجاب را نشانه تمدن و پیشرفت غرب می دانست متاسفانه این فکر و اندیشه هنوز در تعداد اندکی از افراد جامعه وجود دارد که گمان می کنند اگر زنان در جامعه بدون حجاب ظاهر شوند چشم مردان جامعه به این موضوع عادت خواهد کرد . در حالی ما شاهد آن هستیم در جامعه غرب برای تبلیغ کالا از زنان نیمه برهنه و برهنه استفاده می کنند. سوال اینجا است چرا با عادت چشم ها هنوز هم از جنس زن  برای تبلیغ کالا استفاده می کنند و یا اینکه چرا در چنین جامعه ای آمار روابط نامشروع حتی در میان دولتمردان آن وجود دارد و گاهی اوقات علنی شدن مسائل غیر اخلاقی  خشم مردم یک جامعه را بر می انگیزد .

 

زیبایی های حجاب و حیا در جامعه پوشیده مانده است

حسینی خاطر نشان کرد :حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در یکی از برنامه های خود اشاره داشتند :"خداوند به انسان دستور داد گندم نخور ,انسان میوه ممنوعه را خورد و اولین سیلی خدا به انسان زد  برهنه شدن بود . "حجاب یک مساله کاملا مهم در جامعه اسلامی است گاهی اوقات که سخن تهاجم فرهنگی به میان می آید عده ای از تهاجم فرهنگی به نام نزدیک شدن و انتقال فرهنگ ها در عصر ارتباطات سخن به میان می آورند در حالی که فرهنگ و تمدن غرب روزانه بیش از پیش به سوی ورطه نابودی می رود. به عنوان مثال ازدواج هم جنسان با یکدیگر و یا حتی ازدواج انسان با حیوان و بدتر از ان عمل های جراحی وحشتناک که انجام می شود .نشان از این دارد که فرهنگ و تمدن غرب در جامعه خویش هرگز موفق نبوده اند .در حالی که اگر در راستای اجرای  حجاب و حیا , سایر قوانین اسلامی (بانکداری و اقتصاد اسلامی,عرضه محصولات اسلامی طبق فتوای اکثر مراجع طلا برای حرام است در حالی اکثر طلافروش ها حلقه طلای مردانه عرصه می کنند  ).  احکام اسلام به خوبی در جامعه اجرا شود , همسویی مناسبی در رسانه ها برای تبلیغ حجاب صورت بگیرد مسلما زیبایی های حجاب و حیا به جامعه نشان داده خواهد شد ,بسیاری از مشکلات جامعه که امروزه گریبانگیر جامعه اسلامی است حل خواهد شد .

مدرس حوزه علمیه اشاره داشت : از حضرت امیر المومنین نقل شده است :"بهترین صفات زنان بدترین صفات مردان است ;1.تکبر؛ هر گاه زن تکبر داشته باشد خود را تسلیم هر کسی نمی کند 2

.ترس؛ هرگاه ترس داشته باشد خود را از بدنامی دور می کند و به دام شیادان نخواهد افتاد (البته روحیه داشتن در مقابل مصائب و بلایا با ترس تفاوت دارد ) 

3بخل هر گاه بخیل باشد مال خود و شوهرش را حفظ می کند و اسراف نمی کند."(جلد خصال صفحه 317(

 

علل بدحجابی در جامعه

مدرس حوزه علمیه  به علل بد حجابی در جامعه اشاره کرد و گفت :حجاب هنر پوشاندن و حریمی است که هر کس اجازه ورود به آن را ندارد .ایت الله مطهری می فرماید: "انان که زیبایی اندیشه دارند زیبایی تن را به نمایش نمی گذارند. "رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) می فرمایند: "طراحی دشمنان تغییر دادن نسل جوان از نسلی عاشق  انقلاب و امام و ارزشها به یک عنصر وابسته به فرهنگ غرب و بی خاصیت برایکشور است ." یکی از مهمترین علل بدحجابی نفوذ نرم تهاجم فرهنگی دشمن در میان جامعه است. جامعه ای می تواند از این بحران به خوبی عبور نماید که فرهنگ غنی خود را احیا نماید .از سوی دیگر هم سویی بین نهاد ها و ارگان های مختلف برای معرفی حجاب و حیا وجود ندارد .

 

استاد حوزه علمیه: کوتاهی رسانه ملی عامل مهجور ماندن حیا و حجاب

وی ادامه داد :برای معرفی حجاب و حیا باید در جامعه راهکار دائمی در نظر گرفته شود به عنوان مثال ازسوی رسانه ها کاستی های فراوانی  در خصوص معرفی حجاب به جامعه ایجاد شده است در بعضی ازسریال ها زنان محجبه افرادی  کم سواد و یا  سطح پایین اقتصادی هستند که توانایی مدیریت خانواده را ندارند

.ایا در واقعیت جامعه نیز چنین است .از سوی دیگر عرضه محصولات فرهنگی حجاب بسیار گرانتر از سایر محصولات غیر اسلامی است و همچنین ارائه چادر و ملزومات حجاب تنها در نمایشگاه های خاصی عرضه می شود که در طی سال چندین نوبت برگزار می شوند .

فرهنگ جهادی برای احیای حجاب در جامعه به جای برپایی همایش و سمینار

حسینی انتقاد  کرد :دشمن با تمام قوای خود به فعالیت فرهنگی می پردازد اما متاسفانه ما برای فعالیت های فرهنگی تنها مقاله ارائه می دهیم و همایش برگزار می کنیم در حالی که احیای حجاب در جامعه و سایرقوانین و احکام  اسلامی نیازبه فرهنگ جهادی و عملی دارد .

 

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار