22. اسفند 1398 - 12:10   |   کد مطلب: 5966
متأسفانه با وجود مضراتی که لوازم آرایشی بهداشتی تقلبی بر سلامتی دارند این لوازم در سایه بی توجهی مسئولان بصورت کلان وارد کشور و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند.
 آب و رنگ و خال و خط به چه قیمتی؟/سایه شوم لوازم آرایشی تقلبی بر سلامت زنان

به گزارش شبنم ها، قدیمی‌ها می‌گفتند «جلوی ضرر را از هرجای بگیری منفعت است» این بار شاید به خاطر سلامت مردم و بنا به اقتضای شرایط، سخن گفتن از مضرات لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی هر چند تکراری باشدد اما با توجه به اهمیت موضوع تکرار مکررات و مهم است.

متأسفانه امروزه در روزگاری قرار داریم که لوازم آرایشی تقلبی و سرطان زا در سایه بی توجهی مسئولان بصورت کلان وارد کشور می شوند و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند.

هر کس برای خرید مایحتاجش معیاری برای خود دارد معیار شما برای خرید لوازم آرایشی بر چه اساسی است؟ قیمت یا کیفیت؟ البته قیمت مبنای بدی برای خرید لوازم آرایشی نیست ولی باید نسبت به این مسئله آگاه باشید که غالبا برای جذب مشتری و فروش اجناس بی کیفیت گاها لوازم آرایشی بی کیفیت را با قیمتهای پایین در برخی از مغازه ها و فروشگاههای لوازم آرایشی به فروش می رسانند.

فارغ از ابعاد بسیار وسیع مشکلاتی که لوازم آرایشی بهداشتی تقلبی در بازار ایجاد می کنند نمی توان آسیبهای لوازم آرایشی تقلبی را نادیده گرفت مهم‌ترین عارضه لوازم آرایشی غیر مجاز آلرژی است،به نحوی كه پوست فرد پس از استفاده دچار قرمزی، التهاب و پوسته ‌ریزی و نهایتا سرطان پوست می‌شود .

وقتی حرف و حدیث از اثرات مخرب لوازم آرایشی بر روی پوست به میان می آید باید بگوییم که گذشته از مطالب بالا که از نظر پزشکی نیز به اثبات رسیده اند در ظاهر نیز این لوازم باعث چین و چروک پوست صورت،جوش،ریزش پلک چشم و ... میشوند که در آنصورت فرد مجبور می شود به پزشک متخصص پوست برای انجام عمل لیزر و سایر اعمال روی پوستش برای تجدید سلامتی از دست رفته‌اش روی بیاورد و مبالغ هنگفتی را نیز صرف این کار کند.

در استان آذربایجان غربی نیز با توجه به مرزی بودن آن همه محصولات آرایشی كه خارج از مبادی قانونی و بدون اخذ پروانه‌ها و مجوزهای بهداشتی وارد كشور می شوند، غیر قانونی هستند و به عنوان كالای قاچاق تلقی می‌شوند.

وجود لوازم آرایشی تقلبی در بازار را نمی توان کتمان کرد

قادر حاجی قلیزاده در گفت و گو با خبرنگار تیار، با اشاره به وفور کالاهای آرایشی بهداشتی تقلبی در بازار،گفت: متأسفانه وجود لوازم آرایشی تقلبی در بازار را نمی توان کتمان کرد و ارزانی و قیمت پایین لوازم تقلبی دلیلی برای بازار داغ فروش این لوازم است.

وی با بیان اینکه مضرات و آسیبهای لوازم آرایشی تقلبی بر سلامتی گاها بسیار جبران ناپذیر است، افزود: مردم بد‌ون توجه به کیفیت مواد‌ ترکیبی آنها بیشتر به استفاد‌ه از این لوازم تقلبی نامرغوب روی آورد‌ه‌اند‌.

سرپرست اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی اظهار کرد: متأسفانه برخی از این لوازم آرایشی نیز گاها بصورت دستفروشی در سطح شهر عرضه می شوند که برای جلوگیری از عواقب خطرناک استفاده از این گونه لوازم بهتر اینست که به مردم آگاهی داده شود تا از این گونه لوازم استفاده نکنند.

وی تصریح کرد: به عینه شاهد این موضوع هستیم که امروزه هم سن مصرف لوازم آرایشی بهداشتی روز به روز پایین می آید و هم میزان مصرف این کالاها روز به روز بیشتر می شود و این یک خطر جدی است.

حاجی قلیزاده با مقایسه میزان مصرف لوازم آرایشی بهداشتی در ایران و سایر کشورهای خارجی گفت: برخلاف رویه سایر کشورها که سن مصرف لوازم آرایشی بهداشتی از میانسالی به بعد است متأسفانه در کشور ما این سن به نوجوانی و جوانی رسیده است.

مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاهای تقلبی معاونت غذا و دارو افزود:متأسفانه عدم آگاهی مصرف کننده از فرهنگ و بهداشت استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی بیشترین ضربه را بر سلامتی مردم وارد می کند.

وی گفت: از آنجا که نوع اصل لوازم آرایشی بهداشتی نیز خطراتی بر سلامتی دارد با رفتن به سمت مصرف کالاهای تقلبی این خطر را برای خودمان چندین برابر می کنیم.

سرپرست اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اجناس تقلبی از دو راه به کشور ما وارد می شوند، اظهار کرد: لوازم آرایشی تقلبی از طریق مرزهای جنوب استان مانند پیرانشهر، سردشت و مهاباد و قسمتی هم از طریق قاچاق داخلی از طریق جنوب استان وارد کشور و استان ما می شوند که امیدواریم مسئولین امر تمهیدات لازم جهت کاهش ورود این کالاها به کشور و استان را بیندیشند.

انتهای پیام/

     منبع: تیار

دیدگاه شما

آخرین اخبار