28. آذر 1398 - 11:55   |   کد مطلب: 6907
سخن از سبک زندگی اسلامی در عرصه ی حیات فردی و اجتماعی، از مباحث بسیار مهم در جوامع انسانی بوده و ارکان اصلی شکل دهی هویت اجتماعی یک جامعه تشکیل می دهد.
نقش بی‌بدیل بانوان در فرهنگ سازی سبک زندگی اسلامی

 به گزارش شبنم ها، بحث سبک زندگی، نشأت گرفته از یک دغدغه ی فرهنگی و دینی و با هدف بررسی نقاط ضعف و قوت سبک زندگی بر حسب شاخص های دینی و اقدام در جهت ارتقا و رفع آسیب های دغدغه ای است که مقام معظم رهبری در چند سال اخیر بار ها بدان اشاره کرده است؛ چرا که یک جامعه زمانی ثمره ی جهان بینی و ایدئولوژی خود را می بیند که سبک زندگی متناسب با باورها و ارزش های حاکم بر آن جامعه در آن ساری و جاری باشد.

سبک زندگی اسلامی، مجموعه قواعد و اصولی است که با توجه به باورها و اعتقادات اسلامی و ایرانی ما برای زندگی هر چه بهتر در جوامع انسانی قرار داده شده است و در این میان افرادی سود جو و سلطه طلب همواره در صدد کمرنگ جلوه دادن این اصول در جوامع اسلامی بوده اند.

که پس ازناکام ماندن دشمنان  انقلاب اسلامی در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی؛  این عداوت و دشمنی بیشتر نمایان شد و غرب درصدد تغییر فرهنگ اصیل اسلام بر آمد و سعی کرد از این راه براسلام پیروز شود.

 در این میان زنان به عنوان یکی از ارکان اساسی هر اجتماع و خانواده ای بیشتر در معرض این تبلیغات قرار گرفتند، زیرا این قشر از جامعه  به عنوان مهمترین عامل تقاضای کالاهای خانگی و مواد غذایی مطرح هستند  و درواق میتوانند به عنوان فرصت و یا تهدید در هر جامعه ای بروز پیدا کنند لذا بانوان اگر بتوانند با اقدامی جهادگونه به مصرف کالاهای ایرانی بپردازند به طور قطع در بحث اقتصاد جامعه و رونق استفاده از کالاهای داخلی موثر خواهند بود و اگر آنان از مصرف کالای لوکس و تجملی خودداری کنند، سایر اعضای خانواده نیز از آنان تبعیت می‌کند.

دراین خصوص با تعدای از بانوان به گفتگو نشستیم و دریافتیم که بسیاری از این بانوان به این نقش موثر خود در خانواده و جامعه واقف اند اما گویا فرهنگ تجمل گرایی چنان در بر خی خانواده ها رسوخ کرده که با وجود آگاهی از عواقب دنیوی و اخروی مصرف گرایی باز هم گریبان گیر این فرهنگ غلط می باشند.

 

مصرف گرایی نسخه ای که غرب برای کشور های در حال توسعه پیچید

مهری.ن  که یکی از بانون تحصیل کرده این سرزمین است می گوید: فرهنگ تجمل گرایی و مصرف گرایی که این روزها بین برخی افراد و خانواده ها  باب شده است  زمینه را برای  سست شدن  ریشه های بنیان خانواده، افزایش طلاق و به وجود آمدن فساد را فراهم می کند.  

دختر جوان همدانی که سه  سال است عقد کرده و هنوز درگیر تهیه جهیزیه است گفت: خانواده ها  به عنوان رکن اصلی جامعه می‌تواند الگویی برای زندگی جوانان  باشند.

شیوا.ص با ابراز تاسف از فراگیری  رسوم اشتباه در بحث ازدواج جوانان ادامه می دهد که من و همسرم  راضی بودیم  در همان سال اول با امکانات ساده زندگی مشترکمان را آغاز کنیم اما  خانواده ها به خاطر رسم هایی که خودشان آن را ابداع کرده اند این اجازه را به ما نداند و ما اکنون سه سال است که نامزد مانده ایم.

دیگر بانوی همدانی که دارای دو دختر است با گلایه می گوید تمام مشکلات جامعه ما با ورود ماهواره آغاز شد.

فاطمه مرادی ادامه داد: علاوه بر تمام مسائل ضد فرهنگی و بی حجابی و بی عفتی و ... ماهواره ها به رسم و رسوم دید و بازدید و صله رحم در جامعه ما نیز حمله ور شده و آن را در جامعه کمرنگ کردند.

مرادی با یاد خاطرات گذشته گفت: در گذشته صله رحم و دیدار فامیل خیلی مرسوم بود و ما حتی به دیدار اقوام درجه سه و چهار نیز می رفتیم، که خود این موضوع در ازدواج موفق جوانان بسیار موثر بود، اما در حال حاضر به دلیل چشم و هم چشمی ها و تجملات و تشریفات ما حتی توان رفت و آمد با اقوام درجه یک را نیز نداریم  و این دید و باز دیدها  به سالی یکی دو مرتبه آن هم در مراسم های خاص ختم می شود و این همان تهاجم فرهنگی است که  بدون دعوت وارد جامعه ماشد و اکنون همه از وجود این میهمان ناخوانده در عذاب هستیم.

افزایش آگاهی لازمه تحقق سبک زندگی اسلامی

 یک استاد دانشگاه درباره  عملی شدن موضوع سبک زندگی اسلامی در جامعه گفت: در این خصوص  هر قشری  به فرا خور  وجودش  باید آگاهی خود را افزایش دهد.

مریم شمخانی تصریح کرد: بدیهی است قشر موثر در پیاده سازی سبک زندگی اسلامی در جامعه اسلامی بانوان هستند.

وی افزود: در بحث فنگ شویی که یکی از فرهنگ های صادر شده از غرب است  و هر ساله زنان تعدادی از وسایل منزل را که قابلیت استفاده دارند به دلیل مد و تغیر دکوراسیون دور می ریزند باید دقت لازم به خرج دهند که  این فرهنگ با تعالیم ناب دین و مذهب ما هم خوانی ندارد و جالب تر این که فرهنگ مصرف گرایی دارویی است که غرب برای ما تجویز می کند و خود اعتقادی به مصرف این فرهنگ ندارد.

شمخانی ادامه داد: در حوزه مصرف گرایی با  افراد سر و كار داريم كه هر يك از آنها بر طيف وسيعي از افراد جامعه تاثير گذاراند واگر با فرهنگ سازي،  شيوه زندگي زنان را به سوي مصرف صحيح سوق دهيم، مي توان بستري مناسب براي تحقق شكوفايي و خودكفايي اقتصادي فراهم آوريم.

وی با بیان اینکه: تصمیم گیری بانوان برای استفاده از محصولات داخلی برای منزل از مهمترین اقداماتی است که ازعهده هیچ قشری جز خود بانوان برنمی آید افزود: در خصوص پرهیز از تجمل گرایی و اسراف زنان نقش اول در خصوص دوری از اسراف و پرهیز از تجمل گرایی دارند چراکه اغلب اجناس خانه با سلیقه بانوان انتخاب و مصرف می‌شود.

وی خاطر نشان کرد:بانوان به عنوان نقش اول هر خانواده در تهیه امکانات  منزل و  اینکه این وسایل با چه مارکی و برندی و متعلق به چه کشوری و یا چه مدلی باشد می‌توانند همسر و فرزندان را تحت تاثیر سلیقه خود قرار دهند.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی بانوان در جامعه نقش انکار ناپذیر مادری است گفت: مادر خانواده باید بتواند بین احساسات و منطق ارتباط برقرار کند و با  ارتقا فکری فرزندان باعث به وجود آمدن احساس  آرامش و امنیت روانی برای فرد و جامعه شود .

وی ادامه داد: متاسفانه در جامعه کنونی برخی خانواده ها با تصور اینکه فرزندان فقط نیاز مالی دارند و با قرار دادن امکانات روز و تکنولوژی های مدرن و تصور می کنند تمام نیاز های فرزند را بر آورده کرده اند. غافل از اینکه با این عمل اورا فردی پر توقع  به بار آورده اند.

وی با تاکید بر این که استفاده از این امکانات و تکنولوژی ها باید با توجه به شرایط سنی و تحصیلی  و نیاز افراد باشد افزود: تربیت فرزندان مهمترین وظیفه ها پدر و مادری در تمام جوامع انسانی است که ترویج فرهنگ قناعت و بهینه مصرف کردن یکی از اصول تربیتی در آیین اسلام است.

اما اگر خانواده‌هایی باشند که از ثبات لازم برخوردار نبوده و باعث ایجاد خشونت‌های خانوادگی، بزهکاری، طلاق و اعتیاد شوند باید با در نظر گرفتن رفع مشکلات آنها شیوه مناسب و «سبک زندگی» صحیح را به آنها آموزش داد که این موضوع در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز وجود داشت.

 

 

شمخانی تصریح کرد: زنان در اجرایی شدن  اقتصاد مقاومتی نیز نقش موثری دارند و می‌توانند در کانون خانواده به تولید و فعالیت‌های اقتصادی دست یابند و چنانچه زنان به مصرف کالاهای داخلی در کشور روی بیاورند به طور جدی می‌توانند اقتصاد کشور را متحول نمایند و این اتفاقی بزرگ در مصرف و مدیرت آن به شمار خواهد رفت.

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: در اقتصاد مقاومتی  و اجرای آن در خانواده ها باید فرهنگ استفاده از کالا های بومی جاری شود و این کالا ها هر طور که هستند با هر کیفتی مورد مصرف قرار گیرند تا چرخ تولید در جامعه شکو فا شود.

وی تصریح کرد البته در این میان نقش تولید کنندگان اساسی تر و قابل توجه تر است زیرا اگر تولید کنندگاه داخلی کالایی مرغوبی را با قیمت و کیفیت مناسب تولید کنند یقینا با استقبال مصرف کنندگان روبه رو خواهند شدو لذا استفاده از محصولات داخلی به حمایت از تولید داخل می‌انجامد و چرخ‌های اقصاد و پیشرفت را بیش از پیش به طور جدی به حرکت در می آورد.

در پایان باید گفت:زنان باید بدانند تقویت فرهنگ اصیل ایرانی واسلامی بیشتر از هر چیز دیگر در بهبود سطح زندگی جامعه ما تاثیرگذار خواهد بود.

بنابراین برای مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان  باید در عمل به آموزه های دینی پایبند بوده و به طور جدی اصلاح الگوی مصرف  در تمام زمینه های زندگی را مورد توجه قرار دهند.

 چرا که داشتن سبک زندگی اسلامی باعث می‌شود که یک جامعه ‎ی آرمانی و مدینه‌ی فاضله‌ای که در آن همه‌ی افراد برای رسیدن به خواسته‌های خود و دیگران در تلاش‌اند، ایجاد شود.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار