11. شهريور 1399 - 10:46   |   کد مطلب: 8105
این روزها بحث بر سر افزایش اعتیاد زنان، افزایش زنان کارتون‌خواب، افزایش خیانت زنان، روسپی‌گری، داغ است، این افراد برای رسیدن به چنین مرحله‌ای یک گام برنداشته‌اند بلکه اولین گام را اشتباه بر داشته‌اند و در اکثر مواقع اولین گام در تأثیرپذیری از برنامه‌های ماهواره و با حضور در فضای مجازی بوده است.
رونداعتیاد زنان ‌به‌ مواد مخدر و اینترنت ‌سریع‌تر ازمردان ‌است/افول اخلاقی وطلاق پیامدمشترک انواع اعتیاد

به گزارش شبنم ها پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، همیشه عنوان شده است که الگوی اعتیاد به فضای مجازی شباهت‌های زیادی به الگوی اعتیاد به مواد مخدر دارد و حتی برخی معتقدند که ترک اعتیاد به فضای مجازی، سخت‌تر از ترک اعتیاد به مواد مخدر می‌باشد، چرا که در اعتیاد به مواد مخدر – مخصوصا اگر سنتی باشد- بدن درگیر است ولی در اعتیاد به فضای مجازی این فکر و ذهن است که درگیر می‌باشد.

 مطالعات محققان نشان داده در نواحی مسئول ابراز احساسات، توانایی تمرکز و تصمیم‌گیری افراد معتاد به اینترنت درست مثل افراد معتاد به مواد مخدر، اختلالاتی رخ می‌دهد که باعث بروز مشکلات در ابعاد مختلف زندگی آنها می‌شود.

 

به عبارت دیگر، افراد معتاد به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از زندگی روزمره خانوادگی، اجتماعی و شغلی دور می‌شوند، وابستگی‌شان به اینترنت روز به روز بیشتر می‌شود، اگر از آن استفاده نکنند، افسرده و دچار اضطراب می‌شوند و...؛ همه این اتفاق‌ها همان‌هایی است که برای معتادان به مواد مخدر هم رخ می‌دهد.

افراد معتاد به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، زمان زیادی را برای این کار صرف می‌کنند و همین باعث می‌شود از کارهای ضروری بازبمانند و زندگی شغلی، اجتماعی، روابط بین‌فردی و در کل زندگی فردی و اجتماعی‌شان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

این شباهت‌ها فقط در مسائل فردی، روحی و فیزیکی نیست بلکه در مسائل خانوادگی و اجتماعی نیز، مخصوصا از هم پاشیدگی خانواده نیز صدق کرده و دیده می‌شود . تا یک دهه پیش عمده‌ترین دلیل طلاق‌های رسمی، اعتیاد و بی‌کاری زوج بود اما اکنون در دو بعد طلاق عاطفی و طلاق رسمی یکی از عمده‌ترین دلایل اعتیاد به فضای مجازی و پیامدهای آن است که در اکثر مواقع به بی‌توجهی به همسر، کم شدن روابط عاطفی زن وشوهر ،ارتباط‌گیری‌های خارج از عرف زن و مرد، خیانت به همسر، .. منجر  می‌شود.

بارها و بارها داستان زنانی که با چشم اشکبار در دادگاه‌های خانواده از کم محبتی و بی‌توجهی همسرانشان گلایه کرده‌اند را شنیده‌ایم و در کنار آن روایت زندگی مردانی که به بی‌توجهی همسرانشان نسبت به خانواده و حتی بچه‌دار شدن، بی‌بندوباری رفتاری و .. اقامه دعوا کرده‌اند را شنیده‌ایم، همین چند ماه پیش بود که خبرگزاری‌ها از قتل مردی خبرداد که به خاطر دوست بودن با یک زن متأهل توسط شوهر زن کشته شده!!

 این روزها بحث بر سر افزایش آمار اعتیاد زنان، افزایش تعداد زنان کارتون خواب، افزایش خیانت زنان به همسران، روسپی‌گری زنان، جولان زنان سیگاری و قلیانی در فضاهای عمومی، داغ داغ است، وقتی خوب بنگری این افراد برای رسیدن به چنین مرحله‌ای یک گام برنداشته‌اند بلکه اولین گام را اشتباه برداشته‌اند و در اکثر مواقع اولین گام در تأثیرپذیری از برنامه‌های ماهواره و با حضور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که اعضای خود را با برنامه‌ای از پیش تعیین شده به دام فحشا و اعتیاد می‌کشاند، بوده است.

محققین، جامعه‌شناسان و رفتارشناسان درباره پیامدهای نامبارک برنامه‌های ماهواره‌ای و حضور افسارگسیخته در شبکه‌های اجتماعی بارها و بارها هشدار داده و حتی در بیشتر مواقع برای خانواده‌ها چاره‌اندیشی نیز کرده‌اند و متأسفانه آمارهای سازمان ثبت احوال در طلاق و ازدواج و آمارهای دستگاه‌های ذی ربط در بحث اعتیاد و .. نشان از سیر نزولی سلامت جامعه در این ابعاد دارد. گویی راهی که غرب در طی زمان طولانی طی کرده است متأسفانه زنان کشور ما با نفوذ فرهنگی در حال طی آن در سریع‌ترین صورت ممکن هستند .

بر اساس آمار سال 2012 زنان حدود 22 درصد از جرایم قاچاق و 20 درصد از جرایم مصرف را مرتکب شده‌اند.  بر اساس اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر، تا بهمن سال گذشته 62 درصد از زنان مصرف کننده ایرانی، متأهل، 41 درصد زیر 35 سال و 71 درصد دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم بوده‌اند. بیشتر زنان معتاد، تریاک، شیشه و هروئین مصرف می‌کنند. دلایل کسب مواد از سوی آنها کسب لذت، کنجکاوی و تفریح ذکر شده است. علاوه بر آن این کار با آسیب‌های اجتماعی مانند فقر، طلاق، فرار از خانه، تن فروشی و روسپی گری رابطه دارد. نکته قابل اهمیت این است که از اولین تجربه مصرف مواد با تزریق تا اعتیاد،‌ در زنان به طور متوسط دو سال و در مردان هشت سال طول می‌کشد، بنابراین زنان زودتر به ورطه وابستگی به مواد مخدر می‌افتند.

اکثر زنانی معتاد برای اولین بار مواد مخدر را از دست همسران خود، شریکان جنسی، دوستان... گرفته‌اند و بیشتر زنان آنان از خانواده طرد شده و یا در خانه‌های تیمی زندگی کرده یا کارتون خواب هستند که همین خیابان خوابی و کارتون خوابی آنان را به سمت فحشای جنسی پیش می‌برد و چون بیشترین شیوع اعتیاد در زنان در سنین باروری آنان است، مادران معتاد علاوه بر اینکه خود را بیمار کرده‌اند، خطر به دنیا آوردن کودکی بیمار را نیز محتمل می‌کنند.

حسین باهر، جامعه شناس، بنیانگذار رفتارشناسی و مشاوره امور رفتاری معتقد است مهم‌ترین عامل گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر استعمال دخانیات است. وی دوستان ناباب و نداشتن آگاهی موجب این می‌داند که جوانان بدون هیچ اطلاعی گرفتار اعتیاد شوند. از نظر دکتر باهر دقت در انتخاب دوست عامل مهمی در سقوط یا صعود در زندگی است. در مجموع انتخاب راه و مسیر نهایی در زندگی برعهده خود فرد است.

گیتی . س  زن جوانی است که به تازگی با میانجیگری ریش سفیدان طایفه به آغوش خانواده برگشته است او در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس می‌گوید: از دوران دبیرستان از طریق چت کردن با افراد مختلفی آشنا شدم ، یکی از افتخاراتم این بود که با هر قشری و با هر کسی هم قدم و همراه می‌شوم و سالم زندگی می‌کنم. فکر می‌کردم دو سال چت کردن و قدم کج برنداشتن یک موفقیت برایم است.

وی در خصوص اعتیادش می‌گوید: در یک گروه مجازی عضو شدم، اعضا هر جمعه در کوه قرار داشتند، به بهانه کوه نوردی می‌رفتیم اما بعد از طی مسافتی با کشیدن قلیان و روشن کردن سیگار وقت می‌گذرانیدم. اوایلش برایم سخت و باورکردنی نبود اما بعدا کم کم نه تنها عادت کردم که خودم یکی از بچه های همیشه حاضر در این گردش بودم.

این زنان جوان ادامه می‌دهد: از سیگار شروع کردم بعد حشیش و شیشه و نهایت هم تزریق .. کارهایی که می‌کردم باعث طرد شدنم از خانواده شد، با یکی از هم گروهی ها ازدواج کردم و بعد مدتی کارمان به دعوا و .. کشید و راهی جز کارتن خوابی برایم نماند، با وساطت بزرگترها به خانه برگشته ام، مدتی است که ترک کردم اما هنوز اقدامی برای طلاق نکرده ام. این کار را بعد از اینکه کاملا پاک شدم انجام می‌دهم. 

گیتی معتقد است که روند اعتیاد در زنان بسیار سریع تر از مردان است و فکر می کند بدن زن زودتر به مواد مخدر وابسته می‌شود.

 

 شهرداري تهران پيش‌بيني كرده تعداد كارتن‌خواب‌هاي پايتخت، حدود ٢٠ هزار نفر باشد، محسن روشن پژوه، مديركل دفتر پيشگيري از اعتياد سازمان بهزيستي كشور اعلام کرده است که ه ١٠ الي ١٥ درصد از اين افراد و حدود ٣ هزار نفر، زنان هستند و این در حالی است که رضا جهانگيري‌فر، معاون خدمات اجتماعي سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران هم گزارش داده كه ٣ درصد از زنان كارتن‌خواب تهران و حدود ٩٠ نفر، باردار هستند. در حالي كه مرگ مادران باردار كارتن‌خواب يا نوزادان‌شان به دليل زايمان اغلب اين زنان در محيط غيربهداشتي، الفباي تقدير محتوم آنهاست، وزارت بهداشت در آخرين گزارش خود از علل مرگ مادر و كودك طي سال ١٣٩٣ اعلام كرده است: «از ٢٩٣ مرگ مادر در قبال يك ميليون و ٥٤٠ هزار تولد زنده در سال ٩٣، ٦٢ درصد مرگ‌ها به علت نداشتن مراقبت‌هاي پيش از بارداري بوده و ٥ درصد مادران هم به علت اعتياد فوت كرده‌اند.»

    

چیزی که نقش رسانه‌های نوین و محصولات انترنت را در تعداد زنان معتاد و همچنین نحوه زندگی آنها روشن می‌کند این است که اکثر کارتون خواب‌ها در کلان شهرها دختران و زنان  فراری از شهرهای کوچک هستند! اینجاست که نقش نفوذ فرهنگی در فرار دختران از خانه و یا حتی فرار زنان متأهل و از همه شایع تر کارتون خوابی زنان مطلقه را نشان می دهد.

بنابر گفته مدیرکل کمیته امداد استان تهران گفت:70درصد از کارتن خواب‌های تهران، شهرستانی هستند که به صورت پدیده ای جدید گروهی در چند نقطه تهران متمرکز و مستقر شده اند.

حال با این روند رو به رشد زنان خیابانی، زنان کارتون خواب، زنان معتاد، افزایش آمار طلاق، خطر رو به رشد روسپیگری در زنان، کم شدن سن اعتیاد 15 سال، کم شدن سن آرایش در دختران به 10 سال و در نهایت رویکرد عجیب متولی امور زنان و خانواده دولت در سازمان دهی، حمایت و حتی عقیم کردن زنان خیابانی و روسپی چه آینده ای پیش روی این زنان قرار دارد!!

منیره غلامی

انتهای پیام/

Additional uncaught exception thrown while handling exception.

Original

PDOException: SQLSTATE[HY000]: General error: 145 Table './shabnamha_d93/accesslog' is marked as crashed and should be repaired: INSERT INTO {accesslog} (title, path, url, hostname, uid, sid, timer, timestamp) VALUES (:db_insert_placeholder_0, :db_insert_placeholder_1, :db_insert_placeholder_2, :db_insert_placeholder_3, :db_insert_placeholder_4, :db_insert_placeholder_5, :db_insert_placeholder_6, :db_insert_placeholder_7); Array ( [:db_insert_placeholder_0] => XSS Filter [:db_insert_placeholder_1] => ckeditor/xss [:db_insert_placeholder_2] => http://shabnamha.ir/node/8105/edit [:db_insert_placeholder_3] => 37.27.228.38 [:db_insert_placeholder_4] => 3 [:db_insert_placeholder_5] => tpaU1taBzu2vYuOd9BXlOdjcYp4W5l_uSTittqNqXsM [:db_insert_placeholder_6] => 1996 [:db_insert_placeholder_7] => 1447834811 ) in statistics_exit() (line 93 of /home/shabnamha/domains/shabnamha.ir/public_html/modules/statistics/statistics.module).

Additional

PDOException: SQLSTATE[HY000]: General error: 145 Table './shabnamha_d93/watchdog' is marked as crashed and should be repaired: INSERT INTO {watchdog} (uid, type, message, variables, severity, link, location, referer, hostname, timestamp) VALUES (:db_insert_placeholder_0, :db_insert_placeholder_1, :db_insert_placeholder_2, :db_insert_placeholder_3, :db_insert_placeholder_4, :db_insert_placeholder_5, :db_insert_placeholder_6, :db_insert_placeholder_7, :db_insert_placeholder_8, :db_insert_placeholder_9); Array ( [:db_insert_placeholder_0] => 3 [:db_insert_placeholder_1] => php [:db_insert_placeholder_2] => %type: !message in %function (line %line of %file). [:db_insert_placeholder_3] => a:6:{s:5:"%type";s:12:"PDOException";s:8:"!message";s:863:"SQLSTATE[HY000]: General error: 145 Table './shabnamha_d93/accesslog' is marked as crashed and should be repaired: INSERT INTO {accesslog} (title, path, url, hostname, uid, sid, timer, timestamp) VALUES (:db_insert_placeholder_0, :db_insert_placeholder_1, :db_insert_placeholder_2, :db_insert_placeholder_3, :db_insert_placeholder_4, :db_insert_placeholder_5, :db_insert_placeholder_6, :db_insert_placeholder_7); Array ( [:db_insert_placeholder_0] => XSS Filter [:db_insert_placeholder_1] => ckeditor/xss [:db_insert_placeholder_2] => http://shabnamha.ir/node/8105/edit [:db_insert_placeholder_3] => 37.27.228.38 [:db_insert_placeholder_4] => 3 [:db_insert_placeholder_5] => tpaU1taBzu2vYuOd9BXlOdjcYp4W5l_uSTittqNqXsM [:db_insert_placeholder_6] => 1996 [:db_insert_placeholder_7] => 1447834811 ) ";s:9:"%function";s:17:"statistics_exit()";s:5:"%file";s:85:"/home/shabnamha/domains/shabnamha.ir/public_html/modules/statistics/statistics.module";s:5:"%line";i:93;s:14:"severity_level";i:3;} [:db_insert_placeholder_4] => 3 [:db_insert_placeholder_5] => [:db_insert_placeholder_6] => http://shabnamha.ir/ckeditor/xss [:db_insert_placeholder_7] => http://shabnamha.ir/node/8105/edit [:db_insert_placeholder_8] => 37.27.228.38 [:db_insert_placeholder_9] => 1447834814 ) in dblog_watchdog() (line 160 of /home/shabnamha/domains/shabnamha.ir/public_html/modules/dblog/dblog.module).


دیدگاه شما

آخرین اخبار