به گزارش شبنم ها به نقل از آناج، فاطمه بنت اسد، مادر امیر المؤمنین(ع)، در حالی که هنگام تولد فرزندش فرا رسیده بود به زیارت خانهی خدا رفت و گفت: خدایا من به تو و به آن چه از رسولان و کتابها از جانب تو آمدهاند ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق میکنم و اوست که این بیت عتیق را بنا نهاده است.
به حق آن که این خانه را ساخته و به حق مولودى که در شکم من است ولادت او را بر من آسان گردان ... در این هنگام به فرمان خدا، دیوارهای خانهی خدا (کعبه) شکافت و فاطمه به درون خانه رفت و دیوار به هم بر آمد. فاطمه پس از سه روز بیرون آمد و در حالی که امیرالمؤمنین(ع) را در بغل داشت، گفت من به خانه خدا وارد شدم و از میوههاى بهشتى و بار و برگ آنها خوردم و چون خواستم بیرون آیم، هاتفى ندا کرد: "اى فاطمه نام او را على بگذار که او على است و خداوند على الاعلى میفرماید من نام او را از نام خود گرفتم و به ادب خود تأدیباش کردم و او را به غامض علم خود آگاه گردانیدم و اوست که بتها را در خانه من میشکند و اوست که در بام خانهام اذان میگوید و مرا تقدیس و پرستش مینماید. خوشا بر کسی که او را دوست داشته باشد و فرمانش را اطاعت کند و واى بر کسى که با او دشمنی کرده و از او نافرمانی کند".
حجت الاسلام مرتضی قربانی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی آناج در خصوص تبیین حکمت خداوند برای کیفیت بیسابقهی تولد امیرمومنان علی(ع) توضیح داد: ولادت امام علی(ع) در کعبه از مسلمات است که به عنوان فضیلتی برای ایشان محسوب میشود، نه معجزه که اگر بخواهیم به اسرار آن پی ببریم باید به اساسی ترین شرط توحید که همان پذیرش ولایت است، اشاره کنیم که احادیث و روایات زیادی از جمله حدیث سلسله الذهب بدان پرداخته است.
وی ادامه داد: امیرمومنان علی(ع) تنها کسی است که در خانهی خدا(کعبه) متولد شده و در مسجد (که به نوعی خانه ی خداوند است) به شهادت رسید و این اتفاق چه قبل از میلاد ایشان و چه بعد از آن برای فرد دیگری تکرار نشده است.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: کعبه به عنوان نماد ظاهری توحید و امام علی(ع) به عنوان نماد ولایت و وقوع این اتفاق مبارک در خانهی خدا حاکی از آن است که ولایت و توحید همواره قرین یکدیگر هستند و شرط توحید پذیرش ولایت است.
وی با تاکید بر حقی که ولایت بر گردن شیعیان دارد، اذعان داشت: امام به عنوان هادی امت و وظیفهای که پس از اتمام نبوت در جهت تبیین دین و احکام و معارف اسلامی دارد حقوقی بر گردن ما دارد که این حقوق در سه مرحله معرفت به جایگاه امام، اطاعت محض از ایشان و متوسل شدن به امام، ادا می شود.
قربانی با اشاره به ایجاد افتراق بین مسلمانان و دو دستگی به وجود آمده در جهان اسلام، اظهار کرد: عمده عامل اختلاف در جهان اسلام بحث مرجعیت دینی و سیاسی اهل بیت(ع) است که به اعتقاد شیعه مرجعیت دینی و حاکمیت اسلامی پس از پیامبر(ص) باید در دست کسی باشد که اولا علم داشته باشد و دوما معصوم باشد در حالی که اهل سنّت امام علی(ع) را تنها به عنوان مرجع سیاسی پذیرفتهاند.
وی یادآور شد: در بخشهایی از حدیث معراج نیز خداوند به شکستن بتها و مبارزه با شرک امر کرده و در ادامه به ولایت امیرمومنان علی(ع) اشاره میکند که از بین بردن بتها و شرک فقط با پذیرش ولایت علی(ع) امکان پذیر است.
و چه خوش گفت شهریار: به علی شناختم من به خدا قسم خدا را ...
انتهای پیام/
دیدگاه شما