31. خرداد 1395 - 0:37   |   کد مطلب: 10511
سال‌هاست که تسلط گرو غبار بر آسمان استان های غرب کشور نفس غرب نشینان را تنگ کرده و علاوه بر سلامتی انسان، حیات زیست محیطی را نیز به مخاطره انداخته است.

به گزارش شبنم ها به نقل از تسنیم :  از خرم‌آباد، سال‌هاست که پدیده ریز گردها فرصت تنفس سالم را از مردم استان‌های غرب کشور سلب کرده و روزبه‌روز بر گستره این پدیده شوم افزوده می‌شود.

اثرات حضور این مهمان ناخوانده نه‌تنها نفس را بر مردم غرب نشین کشور تنگ کرد بلکه جانداران، منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع نیز درخطر نابودی هستند و همواره با هجوم این ریز گردها ضربه مهلکی بر پیکره اقتصاد، کشاورزی و دام‌پروری این استان واردشده است تا آنجا که حتی ابنیه تاریخی نیز از خطرات این ریز گردها درامان نمانده‌اند.

این روزها غلظت گردوغبار در استان‌‌های ایلام، خوزستان، لرستان و کرمانشاه در وضعیت بحرانی قرار گرفته تا آنجا که دید افقی در استان ایلام به 100 متر رسید و برخی از پروازها  به تعطیلی کشیده شدند.

همه‌ساله با شروع فصل گرما ریز گردها از کشور عراق خود را به آسمان ایران می‌رسانند تا در وهله نخست هوای استان خوزستان برای روزهای متمادی آلوده و به مرز هشدار برسانند.

لغو پروازهای فرودگاه آبادان با هجوم ریز گردها

طی روزهای گذشته با هجوم ریز گردها به خوزستان وضعیت ناسالم هوا تا آنجا پیش رفت که رئیس شبکه بهداشت و درمان اندیمشک با صدور یک اعلامیه از شهروندان خواست تا پایان شرایط ناپایدار جوی از رفت‌وآمد غیرضروری در معابر شهری جلوگیری کنند.

در روزهای گذشته با ورود گردوغبار به آسمان خوزستان و بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوا علاوه بر خانه‌نشین شدن مردم، چهار پرواز نیز به تعطیلی کشیده شد.

بهروز نجانی رئیس اداره محیط‌زیست مسجدسلیمان پیش‌ از این منشأ ریز گردها و پدیده گردوغبار را دخلی و خارجی اعلام و بیان کرده بود: عدم تعادل بین محیط‌زیست و توسعه‌یافتگی می‌تواند معضلات زیست‌محیطی را به همراه داشته باشد.

کاهش دید افقی در ایلام و دهلران به 100 متر

 

اما دراستان ایلام نیز گردوغبار چتر خود را بر سر مردم گسترانید و تا چندین روز وضعیت هوای این استان را به مرز هشدار رسید تا آنجا که ورود توده گردوخاک به هوای این استان کاهش دید افقی در ایلام و دهلران به 100 متر رساند.

یوسف شیخ الملوکی نیز پیش‌ازاین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با آلودگی هوای این استان اظهار داشت: توده گردوخاک به دلیل توفان شن در مرز سوریه و عراق وارد استان شد و وضعیت هوا را در ایلام تحت تأثیر قرار داد.

وی طی روزهای گذشته دید افقی را در شهرهای مهران، سرابله، ایوان و آبدانان 500 متر اعلام کرده و گفت: استان ایلام از ابتدای امسال تاکنون 15 روز آلوده را تجربه کرده است.

علی طاهر سارایی معاون محیط‌زیست استان ایلام نیز در رابطه با ورود گردوغبار به این استان عنوان کرد: طی روزهای گذشته  توده گردوغبار عربی که از مرز عراق و سوریه وارد استان ایلام شده بود سبب آلودگی هوای استان و پایین آمدن کیفیت هوا در بیشتر مناطق استان ایلام شد.

لرستان نیز به‌ عنوان یکی از استان‌های غربی کشور از هجوم این مهمان ناخوانده در امان نبوده و طی سال‌های متمادی همواره میزبان ذرات گردوغبار بوده است.

آلودگی هوای استان لرستان به 29 برابر حد مجاز

این روزها با ورود موجی جدیدی از ریز گردها به لرستان هوای این استان در وضعیت بسیار ناسالم قرارگرفته  به‌ طوری‌که در روزهای اخیراً وضعیت هوای آن به 29 برابر حد مجاز رسید.

الهام برنا معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بابیان اینکه استان لرستان کانون ریز گردها نیست بلکه متأثر از گردوغبار است اظهار داشت: لرستان درسال 87، 49 روز آلوده، درسال 88، 46 روز، درسال 89، 90 روز، درسال 90، 180 روز، درسال 91، 59 روز، درسال 92، 92 روز، درسال 93، 136 روز، درسال 94، 96 روز  و از ابتدای امسال تاکنون 23 روز غبارآلوده را سپری کرده است.

برنا اظهار داشت: اگر ریز گردها از ذرات سیلیس یا رس باشد، ذره‌ای کاملاً متخلخل است و مسیری را که طی می‌کند از شمال سوریه، غرب عراق و حتی منشأ آن شاخ آفریقا است و بر اساس میزان جذبی که دارد آلاینده‌های محیط را با خود جذب می‌کند که ممکن است پی اچ آن بالا و اسیدی باشد و یا ممکن است حاوی هیدروکربن‌های نفتی، فلزات سنگین و حتی قارچ‌ها باشد که وارد ریه انسان می‌شود.

خشکیدگی 21 درصد از جنگل‌های زاگرس براثر ورود گردوغبار

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه هر هکتار جنگل می‌تواند 60 تا 70 تن گردوغبار را درسال جذب کند افزود: 21 درصد از جنگل‌های زاگرس براثر ورود گردوغبار دچار خشکیدگی شده است.

وی با اشاره به لزوم ایجاد کمربند سبز در استان بیان کرد: ایجاد کمربند سبز که می‌تواند بخش مهمی از گردوغبار را جذب کند توسط شهرداری، توسعه شبکه سنجش آلودگی هوا که در حال حاضر هشت دستگاه سنجنده در استان وجود دارد و احیاء تالاب‌های استان تا به کانون جدید گردوغبار تبدیل نشوند توسط محیط‌زیست انجام می‌شود.

ریز گردها هوای استان کرمانشاه را نیز به در وضعیت ناسالم قرار داده به‌ طوری نامطلوب‌ترین هوای سال 95 طی روزهای اخیر در این استان رقم خورد  و دید افقی در نواحی مرزی این استان به کمتر از 1000 متر رسید.

هجوم ریزگردها و رقم خوردن نامطلوب‌ترین هوای کرمانشاه در سال 95

ثریا قربانی رئیس اداره نظارت و پایش محیط‌زیست استان کرمانشاه نیز در این رابطه گفت: شهروندان کرمانشاهی نامطلوب‌ترین هوای سال 95 را در اواخر هفته گذشته تجربه کردند.

رئیس اداره نظارت و پایش محیط‌زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون کیفیت هوای استان کرمانشاه 9 روز در وضعیت حالت هشدار و غیراستاندارد بوده است افزود: همچنین امسال هوای استان کرمانشاه یک روز در حالت اضطرار دو روز در وضعیت بحران و 6 روز در وضعیت هشدار قرار داشته است.

33 روز وضعیت هشدار برای هوای کرمانشاه

قربانی بابیان اینکه درسال 94 نیز هوای استان کرمانشاه 36 روز خارج از استاندارد بود اظهار داشت: با توجه به این شرایط شهروندان کرمانشاهی 33 روز در وضعیت هوایی هشدار دو روز بحران و یک روز هم در وضعیت اضطرار نفس کشیدند.

قربانی بابیان اینکه توده جدیدی با شدت وابسته به جریان هوا در روزهای آینده جو استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد افزود: در چند روز گذشته توده اضافی گردوغبار وارد استان نشده اما به دلیل کندی جریان باد، همان توده غلیظ گردوخاک روزهای گذشته به‌طور ثابت بر روی آسمان شهر ماندگار شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون منشأ تمام ریز گردها و گردوخاک‌ها به استان کرمانشاه خارجی بوده است عنوان کرد: منشأ این ریز گردها داخلی نیست و از بیابان‌های عراق و سوریه وارد مرزهای غربی کشور می‌شود.

در پی ورود ریزگردها به کشور، بالا رفتن آمار روزهای آلوده و به مرز هشدار رسیدن وضعیت هوا  هر از چند گاهی برای مقابله مباحثی از سوی مسئولان استانی مطرح می‌شود اما تاکنون نتیجه‌ای در برنداشته و با گذشت سال‌ها هنوز راهکار عملیاتی برای این پدیده آسیب زا که نفس را برمردم تنگ کرده است، اندیشیده نشده و اکنون روند روز افزون این آلودگی به سوی رقم زدن یک بحران پیش می‌رود.

پیگیری استانی حاکی از آن است که هنوز وعده‌های مسئولان برای مقابله با این پدیده که هر ساله سلامت مردم را تهدید می‌کند عملیاتی نشده است و سهل انگاری‌ها این را می‌رساند که در آینده‌ همگان باید تاوان همه جانبه این آلودگی را پس بدهند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار