12. تير 1395 - 13:24   |   کد مطلب: 10832
مجموعه آموزش های سر آشپز
طرز تهیه ته چین مرغ
ته چین یکی از غذاهای لذیذ و خوشمزه ای است که طرفداران زیادی دارد و بخصوص در مجالس و مهمانی ها می تواند سفره زیبایی برای شما آماده کند. البته باید بدانیم ته چین هم انواع و اقسام مختلفی دارد؛ ته چین مرغ، ته چین گوشت، ته چین بادمجان و...

سر آشپز سایت شبنم همدان، زهرا یاوری یگانه ، برای این قسمت آموزش ته چین مرغ را در نظر گرفته است. 

موادلازم: برنج 1پیمانه.

ماست چکیده1/2لیوان سرخالی.

زرده تخم مرغ3 عدد.

زعفران 2 قاشق سوپخوری.

روغن مایع و کره 1/4 لیوان سرپر

 نمک مقداری.

سینه مرغ پخته شده 1عدد.

بادمجان سرخ شده حلقه شده 2عدد کوچک.

خلال پسته و بادام و زرشک برای تزیین.

طرزتهیه:

برنج را یک شب قبل با آب و نمک خیس کنید. سپس آب شور آن را دور ریخته و بعد درون آب ساده جوش آمده برنج را بریزید تا مغز پخت شود برای ته چین درون قابلمه که برنج داخلش هست کمی زعفران بریزید. برنج را که مغز پخت شد آبکش کنید. سپس زرده های تخم مرغ را درون ظرفی بریزید. کمی نمک،زعفران آبکرده و ماست را اضافه کرده و بامفتون (هم زن دستی ) هم بزنید تا مواد کاملا صاف و یکدست شود. در آخر روغن مایع یا کره آب شده را اضافه کنید. برنج آبکش شده را با مایع مخلوط کرده و کف قالب را که از قبل چرب کردید از مواد کمی بریزید و صاف کنید. روی آن را با فیله و سینه مرغ پخته شده و زرشک و کمی خلال پسته  و درصورت دلخواه حلقه های بادمجان سرخ شده بپوشانید و باقیمانده برنج زعفرانی را رویش بریزید و صاف و فشرده کنید. پس از پایان کار کمی آب مرغ و زعفران به آن اضافه کنیم و روی ظرف را با فویل بپوشانید و در کف فربه مدت 45دقیقه با درجه 180سانتیگراد قرار دهید تا دم بکشد. امیدوارم این غذا را درست کنید و از آن لذت ببرید.

 

پس از آموزش این غذای خوشمزه از محمدی، کارشناس ارشد تغذیه سایت شبنم همدان خواهش می کنیم در مورد خواص این غذا توضیحاتی ارائه دهند:

این غذا به دلیل داشتن برنج، مرغ، تخم مرغ، و ماست یک غذای کامل است که نیاز بدن به گروههای پروتئین، کربوهیدرات و گروه ویتامین های B را تامین می کند و غذای مغذی برای کودکان به شمار می رود.

این غذا سر شار از ویتامین های1B، 2B، 3B، 6B، 8B، 12B، D، روی، پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم، گوگرد، سدیم، آهن، مس، پروتئین است .  وجود ویتامین ها و مواد معدنی موجب می شود ته چین ، ضعف عمومی بدن را بر طرف می کرده و غذایی مقوی باشد. همچنین به دلیل داشتن زعفران مقوی اعصاب است. آهن و مس موجود در این غذا ضد  کم خونی هیپوکرومی است . اما به دلیل داشتن زعفران زیاد برای مادران باردار مناسب نیست و اختمال سقط جنین را بالا می برد. 

تخم مرغ و میزان روغن استفاده شده در این غذا برای مبتلایان به کبد چرب و چربی خون ممنوعیت دارد و غذای مناسبی برای این گروه نیست.

این غذا برای وعده شام مناسب نیست و بهتر است به عنوان ناهار استفاده شود تا نیازهای بدن در طول روز را تامین کند.

سلامت باشید.

انتهای پیام/ ن

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار