22. تير 1395 - 21:56   |   کد مطلب: 11085
در المپیک ریو 2016 پنج بانوی ایرانی در ۱۰ ماده شلیک خواهند کرد. مهم ترین هدف تیر اندازان ایرانی اتمام کار نیمه تمام المپیک لندن و رسیدن به سکوی قهرمانی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبنم همدان به نقل از تسنیم، شاید روزهایی که حضور تیراندازی ایران در المپیک به لطف وایلد کارت فدراسیون جهانی بود کمتر کسی فکر می‌کرد که در زمانی 8 تا 12 ساله این رشته بتواند در ایران به جایگاهی برسد که نه تنها با پشتکار ورزشکاران خود و با اقتدار راهی المپیک شود بلکه در داخل کشور هم برای کسب مدال آن در المپیک شانس قائل باشند. امروز تیراندازی این مسیر پر فراز و نشیب را با وجود همه مشکلات داخلی و خارجی، بی‌پولی‌ها و تحریم‌ها در بحث فشنگ پشت سر گذاشته و با کسب 5 سهمیه المپیک و البته نقش پررنگ بانوان خود توانسته به یکی از فدراسیون‌های موفق ایران وجهان تبدیل شود.

کسب 5 سهمیه المپیک توسط زنان و مردان تیرانداز ایران و حضور در 10 رشته در المپیک ریو نشان می‌دهد که توجه به این رشته می‌تواند روزهای خوشی را برای ورزش ایران رقم بزند و می‌توان روی این رشته پر مدال  حساب ویژه‌ای باز کرد.

تیراندازی ایران در این روزها حرف‌های زیادی برای گفتن در جهان دارد و ورزشکاران این رشته با کسب جایگاه مناسب در رنکینگ جهانی و مدال‌های آسیایی و جهانی نگاه  کشورهای زیادی را در جهان به خود معطوف کرده‌اند و شاید همین برنامه‌ریزی‌ها و موفقیت‌ها باعث شد تا کارشناسان فدراسیون جهانی با بررسی عملکرد تیراندازی ایران، فدراسیون کشورمان را به عنوان برترین فدراسیون جهان انتخاب کنند. افتخاری که در کنار درخشش تیراندازان در میادین بین المللی می‌تواند رشد و جایگاه این رشته اسلامی را در جهان مشخص کند.

در این روزها که المپیک بزرگترین دغدغه ورزش کشور و مسئولان محسوب می‌شود و همه در تلاشند تا کاروانی با اقتدار از ایران در ریو حاضر شود و کسب هر سهمیه می‌تواند یک شانس برای درخشش نام ایران در جهان باشد، مطئننا نمی‌توان از کنار 5 سهمیه تیراندازی به راحتی عبور کرد و لازم است تا سختی‌های این مسیر طولانی برای کسب این سهمیه ها را مرور کرد.

مسابقات امارات و فرصتی که برای اهداف پروازی از دست رفت

تیم ملی تیراندازی اهداف پروازی ایران قرار بود 28 اسفندماه سال 93 برای شرکت در رقابت‌های جام‌جهانی 2015 امارات و کسب سهمیه المپیک 2016 برزیل اعزام شود که این سفر به دلیل مشکلات مالی و مهیا نشدن امکانات برای اعزام لغو شد. اما در ادامه فدراسیون تلاش کرد تا با وجود شانس کم اهداف پروازی برای کسب سهمیه المپیک، شرایط حضور ملی‌پوشان را در مسابقات مختلف فراهم کند تا علاوه بر کسب تجربه، زمینه آمادگی این رشته را برای درخشش در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا و کسب سهمیه المپیک 202 فراهم کند.

مسابقات کره جنوبی و سهمیه‌ای که در یک قدمی خدمتی بود

مسابقات مسابقات تیراندازی جام جهانی کره جنوبی با حضور 68 کشور جهان از 20 تا 27 فروردین در رشته‌های تفنگ بادی، درازکش، سه وضیعت،  تپانچه بادی 25 متر و در 2بخش مردان و زنان در شهر چانگ وون کره جنوبی برگزار شد. در این مسابقات در رشته تفنگ، الهه احمدی، نجمه خدمتی، نرجس امام قلی‌نژاد، مه‌لقا جام بزرگ، صفیه صحراگرد، حسین باقری، پوریا نوروزیان،مهدی جعفری پویا و در رشته تپانچه نیز الهام هریجانی، فاطمه حسینی، بهناز غلامی، سارا میرابی، محمد احمدی برای کسب نسخیتن سهمیه تیراندازی به مصاف حریفان جهانی خود رفتند.

تفنگ بادی 10 متر زنان شانس اول تیراندازی ایران در این رقابت‌ها بود و نجمه خدمتی موفق شد از مرحله مقدماتی صعود و راهی فینال شود اما در پایان و در حالی که فاصله زیادی تا کسب سهمیه نداشت با اختلافی اندک پنجم شد. نفر اول این مسابقات در جام جهانی اسپانیا سهمیه گرفته بود و به نفر چهارم این مسابقات نیز سهمیه تعلق می‌گرفت اما نماینده ایران با 0.4 اختلاف سهمیه را از دست داد.

این مسابقات در حالی برگزار شد که نجمه خدمتی توانست با امتیاز 419٫6 در فینال حضور پیدا کند و رکورد خود را در رقابت‌های بین المللی ارتقاء دهد.

حضور تیم ملی اهداف پروازی قبرس و ناکامی در کسب سهمیه المپیک

مسابقات جام جهانی اهداف پروازی قبرس که در آن کسب سهمیه المپیک ریودوژانیرو نیز توزیع می‌شد با حضور 83 کشور جهان از 5 تا 14 اردیبهشت ماه در قبرس برگزار شد. در رشته تراپ دوبل مسعود عزیزیان، در تراپ مردان محمد حسین پرورش نیا، بابک یگانه و علی حافظی و در تراپ بانوان مرضیه پرورش‌نیا، شیوا فرح پور و سپیده سیرانی به مسابقات اعزام شدند که همه نمایندگان ایران بدون کسب مدال و سهمیه المپیک به کار خود پایان دادند.

 

جام جهانی آمریکا و فرصتی که با بی‌پولی از دست رفت

جام جهانی تیراندازی و مسابقه توزیع سهمیه المپیک از 21 اردیبهشت ماه تا 12 خرداد ماه در آمریکا برگزار شد و قرار بود تیم ایران در رشته تپانچه در این مسابقات شرکت کند اما برخی از مشکلات مانع از حضور ملی‌پوشان در این مسابقات شد.

تاخیر در صدور مجوز شورای برون مرزی برای اعزام این تیم به آمریکا از یک سو و از طرف دیگرعدم پاسخ وزارت خارجه به نامه وزارت ورزش باعث شد تا در فرصت کوتاه باقی‌مانده در مسابقات امکان کسب ویزا برای حضور تیم ایران وجود نداشته باشد.

اعزام تیم ملی تیراندازی کشورمان به این مسابقات نیز در تقویم فدراسیون قرار داشت اما با توجه به مشکلات مالی و مسائل یاد شده اعزام تیم ملی ایران به این مسابقات منتفی شد  اما بلافاصله پس از آن فدراسیون به دنبال حضور تیراندازان در مسابقات آلمان بود تا ملی پوشان بار دیگر شانس خود را برای کسب سهمیه امتحان کنند.

احمدی درخشید اما به سهمیه نرسید

جام جهانی تیراندازی آلمان با حضور 906 ورزشکار از 86 کشور جهان  در رشته‌های تفنگ بادی، درازکش، سه وضعیت و در تپانچه بادی و 25 متر و در 2 بخش مردان و زنان از 5 تا 13 خرداد ماه سال 94 در شهر مونیخ آلمان برگزار شد.

در این بخش تیراندازان کشورمان در بخش تفنگ و تپانچه به مصاف رقبای جهانی خود رفتند. با تصمیم کادر فنی الهه احمدی، مه لقا جام بزرگ، نرجس امام قلی‌نژاد، نجمه خدمتی، صفیه صحراگرد، حسین باقری، مهدی جعفری پویا، پوریا نوروزیان در تفنگ و بهناز غلامی، فاطمه حسینی، سارامیرابی ، الهام هریجانی، محمد احمدی در تپانچه به این مسابقات اعزام شدند. در این مسابقات الهه احمدی با درخشش در مرحله مقدماتی تفنگ بادی 10 متر زنان فینالیست شد اما با کسب جایگاه هشتم به سهمیه المپیک نرسید.

الهه احمدی و نجمه خدمتی با نتایجی که در مسابقات آلمان و کره جنوبی کسب کردند نشان دادند که تا رسیدن به سهمیه المپیک تنها یک قدم فاصله دارند.

مسابقات آذربایجان و کسب دو سهمیه توسط الهه احمدی و نجمه خدمتی

مسابقات جهانی تیراندازی از 15 مرداد به میزبانی آذربایجان آغاز شد؛ مسابقاتی که با درخشش بانوان ایرانی و کسب نخستین سهمیه ملی پوشان تیراندازی برای حضور در المپیک همراه بود.

در این مسابقات فدراسیون 24 تیرانداز را در بخش‌های تفنگ، تپانچه و اهداف پروازی به آذربایجان اعزام کرد.

حسین باقری، مهدی جعفری پویا، محمدحسین کریمی، الهه احمدی، نجمه خدمتی، مه‌لقا جام بزرگ و نرجس امام قلی‌نژاد در رشته تفنگ، محمد احمدی، ابراهیم برخورداری، بهناز غلامی، گلنوش سبقت‌اللهی، الهام هریجانی، هانیه رستمیان در تفنگ تپانچه، سید بابک یگانه، سعید اسدی خیاوی، محمد حسین کریمی، سپیده سیرانی، شیوا فرح‌پور، مرضیه پرورش‌نیا در تراپ، مسعود عزیزیان، رضا مصطفی‌پور، سید سیاوش خوشنویس در تراپ دو تایی و رامتین بشارتی وعلی دوستی در اسکیت نفرات اعزامی در این رقابت‌ها بودند.

در رقابت‌های تفنگ بادی 10 متر بانوان که شانس اول کسب سهمیه برای کاروان اعزامی ایران محسوب می‌شد، 114 ورزشکار از سراسر جهان حضور داشتند که نجمه خدمتی با امتیاز 418.1، و مه لقا جام بزرگ با امتیاز 417.4 و الهه احمدی با امتیاز 416.8به ترتیب به مرحله نهایی صعود کردند.

با صعود این دو بانوی کشورمان به مرحله نهایی شانس کسب سهمیه المپیک برای تیراندازی ایران به حداکثر رسید و در شرایطی که یک شانس طلایی برای کسب دو سهمیه برای تیراندازان ایرانی وجود داشت، الهه احمدی و نجمه خدمتی در مرحله نهایی این ماده با پیروزی برابر حریفان جهانی خود در مکان اول و سوم قرار گرفتند تا علاوه بر کسب مدال طلا و برنز این مسابقات، سهمیه المپیک ریو 2016 در کشور برزیل را برای ایران به ارمغان بیاورند  و چراغ کسب سهمیه را برای تیراندازی ایران روشن کنند.

مسابقات قهرمانی آسیا در کویت و لغو توزیع سهمیه المپیک به دلایل غیر ورزشی

با پایان مسابقات جهانی و اتمام توزیع سهمیه در رقابت‌های جهانی نوبت به آسیا رسید تا تیراندازان در سایر ماده‌ها شانس خود را امتحان کنند. مسابقات آسیایی کویت شانس آخر تیراندازان برای کسب سهمیه المپیک بود. فدراسیون نیز با وجود همه مشکلات مالی و کمبودها برای حضور موفق ملی‌پوشان در این رقابت‌ها اردوی هانوفر آلمان را تدارک دید تا حضور ایران در کویت با آمادگی کامل باشد اما در شرایطی که ایران خود را برای حضور موفق در این رقابت‌ها آماده می‌کرد، خبرهایی از لغو توزیع سهمیه المپیک در مسابقات هند به گوش رسید. اتفاقی که برخی مسائل سیاسی نیز در آن بی تاثیر نبود و عدم صدور برای یکی از اعضای اسرائیلی کمیته فنی در کنار تعلیق کمیته ملی المپیک کویت سهمیه المپیک را به مسابقاتی دیگر موکول کرد.

با وجود لغو سهمیه المپیک فدراسینون تیراندازی تیم کامل خود را به مسابقات اعزام کرد تا این رقابت‌ها فرصتی باشد برای محک جدی ملی‌پوشان که البته نتایج ایران در این رقابت‌ها نوید بخش آمادگی و احتمال کسب سهمیه المپیک توسط تیراندازان بود.

مسابقات کسب سهمیه المپیک آسیا و 3 سهمیه برای تیراندازان ایرانی

پس از لغو توزیع سهمیه المپیک در مسابقات قهرمانی آسیا در کویت، آخرین مرحله توزیع سهمیه المپیک در رشته تیراندازی از 5 الی 14 بهمن در شهر دهلی نو هندوستان برگزار و ایران با 27 تیراندازی راهی این رقابت‌ها شد.

تیم ملی مردان و زنان ایران با ترکیب حسین باقری، محمدحسین کریمی، پوریا نوروزیان، ساسان شهسواری، الهه احمدی، مریم طالبی، مه‌لقا جام بزرگ، نرجس امام قلی‌نژاد، نجمه خدمتی، فاطمه کرم‌زاده در رشته تفنگ و محمد احمدی، ابراهیم برخورداری، الهام هریجانی، گلنوش سبقت‌اللهی، هانیه رستمیان، سپهر صفاری، رضا برادران غفاری در رشته تپانچه و بابک یگانه، محمدحسین پرورش نیا، علی حافظی، سپیده سیرانی، مرضیه پرورش نیا، شیوا فرح پور در رشته تراپ و مسعود عزیزیان، سیدسیاوش خوشنویس در تراپ دوتایی، علی دوستی در رشته اسکیت به همراهی لازلو سوچک، ابراهیم اینانلو، فرشید عبدالمحمدی، امیرحسین صولت و سکینه خدابنده لو به عنوان مربیان تیم ملی تیراندازی عازم این مسابقات شد.

در این رقابت‌ها که با درخشش تیراندازان ایرانی همراه بود، گلنوش سبقت‌اللهی که شرایطی که نسبت به سایر ملی‌پوشان کمترین سابقه حضور در مسابقات برون مرزی را داشت، در تپانچه بادی با قرار گرفتن در جایگاه چهارم آسیا و با توجه به کسب سهمیه توسط کشورهای چین تایپه و کره جنوبی توانست با اراده خود سهمیه المپیک ریو را برای کشورمان به ارمغان بیاورد. در این بخش الهام هریجانی در جایگاه هشتم به کار خود پایان داد.

پوریا نوروزیان دیگر ملی پوش حاضر در این رقابت‌ها بود که بلیط ریو را برای خود رزرو کرد. نوروزیان در فینال رشته تفنگ 10 متر به مدال برنز دست یافت و با توجه به اینکه قزاقستان پیش از این در مسابقات جهانی سهمیه المپیک را کسب کرده بود، نوروزیان به همراه تیرانداز ژاپنی جواز حضور در المپیک را کسب کرد تا چهارمین تیرانداز المپیکی ایران باشد.

پنجمین سهمیه المپیکی تیراندازی نیز به نام جام‌بزرگ ثبت شد. در بخش تفنگ 50 متر سه وضعیت بانوان مه‌لقا جام‌بزرگ با کسب امتیاز 582.25 به عنوان نفر چهارم از مرحله مقدماتی، راهی فینال شد و با کسب مدال نقره در این رقابت‌ها پنجمین سهمیه تیراندازی ایران را به نام خود ثبت کرد.

تیراندازی در انتظار سکوی المپیک

مطمئنا کسب سهمیه المپیک پایان خواستگاه تیراندازی نیست و با توجه به حضور موفق در دوره گذشته المپیک، مسئولان فدراسیون کسب مدال را نیز در برنامه‌های خود قرار داده‌اند و امید است که تیراندازی بتواند نخستین مدال المپیکی خود و همچنین مدال المپیک بانوان را برای کشور به ارمغان بیاورد.

الهه احمدی، بخت اول کسب مدال تیراندازی در المپیک ریو، در المپیک لندن موفق شد راهی فینال شود و در نهایت با اختلاف کم نسبت به حریفان خود در رده ششم ایستاد. الهه احمدی با حضور در راس رنکینگ جهانی در 4 ماه متوالی ثابت کرد که اگر در ریو نیز در روزهای اوج خود باشد می‌تواند نخستین بانو و تیرانداز ایرانی باشد که بر روی سکوی المپیک بایستد.

نجمه خدمتی نیز با وجود جوانی در این سال‎ها نشان داده است که می‌تواند مهره‌ای قابل اعتماد برای تیراندازی ایران باشد و شانس زیادی برای حضور در فینال و حتی کسب مدال دارد.

شاید بتوان برای فینالیست شدن و کسب مدال پوریا نوروزیان، گلنوش سبقت‌اللهی و مه‌لقا جام‌بزرگ شانس کمتری را قائل بود اما مطمئنا رکوردشکنی و ارتقای امتیازات و البته کسب تجربه را بتوان مهم‌ترین دستاورد این تیراندازان دانست.

تیراندازی با وجود همه مشکلات و لغو اردوهای برون مرزی این روزها حضور در اردوی هانوفر را پشت سر گذاشته و بار دیگر نیز راهی این کشور شده است و تا همین جای کار نیز باید به نمایندگان ایران در کسب 5 سهمیه تبریک گفت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار