25. تير 1395 - 11:19   |   کد مطلب: 11151
رئیس و کارشناس ارشد حوزه بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی استان همدان خبر داد:
به منظور ایجاد چتر حمایتی بر تمام اقشار جامعه زنان خانه دار هم می توانند بیمه شوند
مجمد ابراهیم شریعتی گفت: بازنشستگی یک هدف است و هر کس از راهی میتواند به آن برسد. شرایط بازنشستگی عمومیت دارد. یعنی افراد در تمام شاخص ها و در تمام حوزه ها می توانند بازنشستگی کامل دریافت کنند.

درجامعه همه به دنبال اشتغال هستند . فلسفه ی وجود اشتغال تأمین آینده است و فلسفه ی وجود سازمان تأمین اجتماعی، تأمین کننده اجتماع است. نیاز امروز پشتوانه ی فردا شعاری است که دولت برای سازمان تأمین اجتماعی انتخاب کرده است یعنی این که امروز به آن نیازی داری و در آینده نیز پشتیبانت خواهد بود.

بر اساس ماده ۲۹ قانون اساسی سازمان تأمین اجتماعی به خاطر چتر حمایتی بر تمام اقشار جامعه به وجود آمده است و افراد  خود را نزد این سازمان بیمه می کنند تا در آینده از مزایای بازنشستگی ، ازکار افتادگی و فوت و در حین حال از مزایای کوتاه مدت سازمان مانند خدمات درمانی نیز بهره مند شوند .

خبرنگار سایت شبنم همدان برای تهیه آگاهی از وضعیت تأمین اجتماعی بانوان به این سازمان می رود و با رئیس و کارشناس ارشد حوزه بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی استان همدان ، محمد ابراهیم شریعتی گفتگو می کند . در ادامه پاسخ های وی در مورد شرایط بیمه بانوان را می آوریم.

۱)آیا برای زنان خانه دار بیمه در نظر گرفته شده و قانونی در این زمینه به تصویب رسیده است؟
بله، به طور کلی سازمان تأمین اجتماعی تامین کننده کل اقشار جامعه است و اقشار ساکن در جامعه ی ما می توانند نزد سازمان تأمین اجتماعی خود را بیمه کنند. این بیمه ها انواع اقسام دارد که عبارتند از افرادی که در کارگاه ها کار می کنند به این بیمه ها ، بیمه ی اجباری می گویند و کارفرما مکلف به بیمه کردن کارگر است و حق بیمه سهم کارگر را به همراه حق بیمه ی سهم کارفرما به سازمان تامین اجتماعی ارسال می کند. سازمان تامین اجتماعی خدمات خود را بلافاصله پس از دریافت اولین حق بیمه آغاز می کند.

گروه دیگر افرادی هستند که شغل آزاد دارند. کارگاهها  انحصارا متعلق به خود افراد است یا خانه دار هستند که می توانند به تبع شغل خود نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه شوند. بیمه زنان خانه دار انواع واقسام دارد و در سه محور تعریف شده است: بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت بعلاوه بیمه درمان که بصورت آزاد است یعنی به هر میزان که خود قادر به پرداخت حق بیمه باشند ا انعقاد قرارداد نزد سازمان  تأمین اجتماعی از مزایای پیش بینی شده در قانون تأمین اجتماعی بهره مند میشوند.

۲)شرایط بیمه زنان خانه دار به چه صورت است؟
سقف سنی برای زنان خانه دار که میخواهند نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه شوند ۴۵ سال است بالاتر از ۴۵سال بایستی متناسب با مازاد سنی بالای ۴۵ سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی داشته باشند هدف این است که چون حداقل پرداخت حق بیمه در سازمان تامین اجتماعی که بتوان از مزایای آن استفاده کرد ۲۰ سال پیش بینی شده و بیمه شونده با داشتن ۴۵ سال سن و پرداخت ۲۰ سال حق بیمه ۶۵ ساله می شود.

در اینجا کارشناسی می شود که فرد تا چه میزان پرداخت حق بیمه داشته باشد  که وقتی به بازنشستگی برسد، بتواند چندین برابر پولی که به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده استفاده کند. این سقف سنی برتی جلوگیری از ضرر خانوار  تعیین شده است. به این دلیل که سن بالاتر از این باعث میشود فرد بعد از بازنشستگی از مزایای تأمین اجتماعی کمتر استفاده کند . در واقع با این شرط سود بیمه شدگان در نظر گرفته شده که بتوانند در آینده از مزایای بیشتری از سازمان تأمین اجتماعی بهره مند شوند.

۳)این قانون تا چه حدودی در کشور ما اجرا شده و استقبال از آن به چه صورت بوده است؟
خانم ها قاعدتاً سرپرست خانواده نیستند و اکثرا سرپرست خانوار نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه شده اند.  به تبع آن خانم نیز می تواند از مزایای همسرش بهره مند شود به همین دلیل کمتر از این قانون استقبال می کنند چون باید راساً حق بیمه پرداخت کنند و به همین دلیل فقط از مزایای بیمه همسر خود به تبع قانون تامین اجتماعی استفاده می کنند.  ولی در استان همدان استقبال از بیمه بانوان خانه دار بیشتر است . با این حال انواع بیمه های دیگری نیز وجود دارد که خانم ها می توانند از آن استفاده کنند مانند: رشته صنایع دستی که مشمول قالیبافان خانگی یا تولیدات خانگی می شود. گروه زیادی نیز از این طریق بیمه شده اند .در هر حال آمار خوبی در زمینه بیمه زنان خانه دار داریم.

۴)اجرای این قانون چه تأثیراتی بر جامعه دارد؟
فلسفه وجودی بیمه این است که وقتی افراد سالم هستند و توانایی کار کردن دارند اشتغال داشته باشند و در آن زمان مبلغی را در سازمان تأمین اجتماعی  پس انداز می کنند و وقتی بیمه گر ها بعد از بالارفتن سن  دیگر قادر به کار کردن نیستند ، درآمد آن ها از بین نمی رود و می توانند ادامه ی درآمد خود را از سازمان تأمین اجتماعی دریافت کنند. در این حوزه است که اگر فرد آینده نگر باشد قطعا در این راستا پیش قدم خواهد شد. تا بحال چندین مرتبه این مسئله در رسانه ها عنوان شده  که خوشبختانه مردم، خود این مسئله را دنبال میکنند ونیازی به توصیه نیست.

۵)بازنشستگی بیمه زنان خانه دار به چه صورت است؟
بازنشستگی اصلی بر اساس ماده ۷۶ است و یک قانون جامع و کلی است .در سازمان تأمین اجتماعی فلسفه بازنشستگی عمومیت دارد. بازنشستگی یک هدف است و هر کس از راهی میتواند به آن برسد. شرایط بازنشستگی عمومیت دارد.  یعنی افراد در تمام شاخص ها و در تمام حوزه ها می توانند بازنشستگی کامل دریافت کنند. 

شرط سنی خانم ها و آقایان فرق دارد اما سابقه یکسان است. اگر چنانچه خانم ها و آقایان سابقه پرداخت ۳۵ سال بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی داشته باشند می توانند بدون شرط سنی بازنشسته شوند و از حقوق مادام العمر بهره مند شوند. در دومین حالت اگر سن خانم ها به ۵۵ برسد وسن آقایان به ۶۰ برسد با ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه می توانند از مزایای بازنشستگی بلند مدت یا مادام العمر سازمان بهره مند شوند. سومین گروه افرادی هستند که ۳۰ سال پرداخت حق بیمه داشته باشند خانم ها ۴۵ سال و آقایان ۵۰ سال می توانند از مزایای مادام العمر بازنشستگی بهره مند شوند.ماده ۷۶ قانون از این قرار است.

اما چنانچه اشخاصی که نزد سازمان بیمه شده اند به سن ۶۰ برسند و بالای ۱۰ سال سابقه داشته باشند می توانند به درخواست خود متناسب با پرداخت حق بیمه از سازمان تأمین اجتماعی حقوق ومزایا دریافت کنند.

 

انتهای پیام/ 

دیدگاه‌ها

کاش توی گزارشتون مبلغی را هم که خانم ها باید بپردازند می آوردید
با سپاس از توجه شما با مراجعه یا تماس با سازمان تامین اجتماعی میتونید از مبلغش مطلع بشید

دیدگاه شما

آخرین اخبار