26. تير 1395 - 8:33   |   کد مطلب: 11172
هنرستان‌ها و رونق هنرهای تجسمی
هنرهای زیبا، هنرستان‌دار می‌شود
سال‌ها از زمانی که ابوالحسن غفاری ملقب به «صنیع‌الملک» برای هنرآموزی به اروپا فرستاده شد می‌گذرد؛ مردی که پس از بازگشت از فرنگ اجازه یافت نخستین مدرسه نقاشی و چاپ را پایه‌گذاری کند و بعد از آن هم تدریس نقاشی در دارالفنون به عنوان یک رشته تحصیلی پا گرفت.

به گزارش شبنم همدان به نقل از جام جم : حالا پس از گذشت آن همه سال قرار است دوباره هنرهای زیبا در هنرستان‌ها رونقی بگیرد، ‌اتفاقی که در پایتخت به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران در حال شکل‌گیری است. همین بهانه‌ای شد تا سراغ محمدحسین اسماعیلی، معاون هنری ـ سینمایی این مجموعه برویم تا او جزئیات بیشتری را در اختیار ما قرار دهد.

در طول تاریخ چهره‌های زیادی از هنرستان‌های تخصصی فرهنگی وهنری نام و آوازه‌ای به‌دست آورده‌اند. در ابتدا اگر موافقید مروری کوتاه بر این افراد و تاثیرگذاریشان داشته باشیم.

هنرستان هنرهای زیبا سال 1332 بنیاد نهاده شد و در سال 1333 هنرستان هنرهای زیبای پسران و دختران به صورت یک واحد مستقل آموزشی به وجود آمدند، این هنرستان‌ها خاستگاه بسیاری از هنرمندان و استادان بزرگ کشور بوده است که از آن جمله می‌توان به نام‌هایی همچون پرویز تناولی، منصور قندریز، صادق تبریزی، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام، کامبیز درمبخش و از نسل جوان‌تر ایرج طهماسب، حبیب‌الله صادقی، کاظم چلیپا، مرتضی اسدی، محمدحسین آقامیری و... اشاره کرد.

بیشتر چه رشته‌هایی در این هنرستان‌ها تدریس می‌شود؟

رشته‌های نقاشی، عکاسی و گرافیک، صنایع دستی و نمایش در پایه اول، دوم، سوم و مقطع پیش‌دانشگاهی در این هنرستان‌ها تدریس می‌شود.

پیشتر که با هم صحبت می‌کردیم گفتید این هنرستان‌ها از سال تحصیلی جدید از پایه هفتم نیز هنرجو می‌پذیرند؛ در این خصوص توضیح دهید؟

بله، این هنرستان‌ها پس از چند سال مذاکره و رایزنی با وزارت آموزش و پرورش، برای نخستین‌بار موفق به کسب مجوز ثبت‌نام از هنرجویان سال هفتم (مقطع متوسطه دوره اول) شدند. البته پذیرش هنرجو در پایه‌های میان مقطع به شرط قبولی در آزمون ورودی و حائز شرایط بودن صورت می‌گیرد.

در مقطع سه ساله اول (دوره متوسطه اول) هنرجویان علاوه بر دروس متداول دیگر مدارس آموزش و پرورش، چهار درس آشنایی با طراحی، مبانی هنرهای تجسمی، خوشنویسی و تاریخ هنر را خواهند آموخت.

شرایط ثبت‌نام در این هنرستان‌ها چیست؟

متقاضیان ثبت‌نام در پایه هفتم (مقطع متوسطه دوره اول) پس از تکمیل فرم ثبت‌نام از طریق مصاحبه حضوری و شرط معدل برای ادامه تحصیل در هنرستان پذیرفته خواهند شد.

همچنین این هنرستان‌ها طبق روال سالیان گذشته از مقطع دهم (متوسطه دوره دوم) و پس از برگزاری کلاس‌های آمادگی ثبت‌نام، براساس آزمون‌های تئوری و عملی تعداد محدودی هنرجو پذیرش خواهند کرد.

تحصیل در رشته‌های این هنرستان‌ها برای اخذ دیپلم مورد تائید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش نیاز به شش سال تحصیل در دو مقطع سه ساله دارد و در مقطع سه ساله اول (دوره متوسطه اول) هنرجویان علاوه بر دروس متداول دیگر مدارس آموزش و پرورش، چهار درس آشنایی با طراحی، مبانی هنرهای تجسمی، خوشنویسی و تاریخ هنر را آموخته و در مقطع متوسطه دوره دوم در رشته‌های نقاشی و گرافیک به صورت تخصصی ادامه تحصیل خواهند داد و امکان ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان در دوره‌های عالی در دانشگاه‌های سراسری داخل و خارج از کشور وجود دارد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار