22. مرداد 1395 - 8:37   |   کد مطلب: 11740
در نشست تخصصی بانوان شاعر در کنگره ملی شعر عفاف و حجاب مطرح شد
حجاب دستوری، راه به جایی نمی‌برد/ عفیف بودن نقطه مشترک آدم‌هاست
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: حجاب معنای انسانی دارد نه جنسیتی؛ عفت در بین مردان مؤثرتر از بانوان است.

به گزارش شبنم همدان ، قدس به نقل از دانشجو نوشت : حمید قبادی در این مراسم با بیان نحوه شکل‌گیری این کنگره و مهم ارزیابی کردن آن در فضای ادبی، گفت: شاید علت برگزاری این کنگره برای خانواده‌های محجبه مسئله و پرسش نباشد، اما برای دیگران این سوال پیش بیاید. در همین رابطه باید گفت که عفاف امر نهادینه است و به جنبه پرهیزگاری ذاتی اشاره دارد.

قبادی: شاعران به عفاف و حجاب در موضع فکری و اندیشه‌ای توجه کنند، نه نمادین

وی به طرح پرسش‌هایی در رابطه با عفاف و حجاب و ارتباط آن با رفتارهای اجتماعی پرداخت و افزود: چقدر به موضوعات بیرون اجتماع و کانون خانواده توجه می‌کنیم که سرمایه عفت ما شود و چقدر پدیده‌های مذموم مانند دوگانگی رفتار، بدگویی و...  برتشکیلساختارفکریمامؤثراست؟چقدراینمسائلدر ارزشمند کردن حجاب و عفاف در نظر افراد جامعه کمک کرده است؟  آیارابطه‌ای علی و معلولی بین حجاب و رفتارهای اجتماعی وجود دارد یا خیر؟ و... . اینها مسائلی است که شاعران می‌توانند در کلام خود به آن بپردازند.

قبادی برگزاری کنگره شعر عفاف و حجاب را جریان جدیدی در ادبیات معرفی کرد که بعد از 37 شکل گرفته است و افزود: جریان‌سازی ادبی با محوریت عفاف و حجاب از اهداف اصلی این کنگره است. هدف بعدی این کنگره، ایجاد پیوستگی فرهنگی و هنری در فعالیت‌هاست. کلام ذات فعالیت‌های فرهنگی در کشور و در تمام دنیا به شمار می‌آید و موفقیت در رشته‌های مختلف هنری، منوط به استفاده از کلام درست و مناسب است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: متاسفانه در حوزه فرهنگی و هنری با ضعف محتوایی مواجهیم و این موضوع خود را در سال‌های اخیر نشان داده است. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که یکی از دلایل ضعف کتابخوانی در کشور، محدود بودن کتاب مناسب در زمینه ارائه محتوای جدید و غنی است. برخی عناوینی که در سال‌های اخیر مورد استقبال قرار گرفته‌اند، با تکنیک جدید منتشر شده و ممکن است محتوای جدیدی نداشته باشند. اگر بتوانیم در حوزه شعر نیز به سمت تولید محتوا پیش رویم، توجه‌ها به این سمت جلب می‌شود.

وی با بیان اینکه این کنگره تنها مخصوص بانوان نیست، افزود: حجاب معنای انسانی دارد نه جنسیتی. عفت در بین مردان مؤثرتر از بانوان است. عفیف بودن نقطه مشترک بین آدم‌هاست.

وی با بیان اینکه شاعران این کنگره تبدیل به یک نهاد خواهند شد، ادامه داد: ما در ادوار مختلف تاریخ منظومه‌ای با محوریت عفاف و حجاب نداریم؛ به همین دلیل ارزش کار این کنگره بالاست. اگر در زمینه تولید محتوا در این حوزه بپردازیم، نگاه جدیدی را به حوزه فرهنگی عفاف و حجاب معطوف خواهیم کرد. امیدوارم نواقص دوره گذشته در این دوره رفع شود و به همه جوانب موضوع عفاف و حجاب توجه کنیم. امیدوارم شاعران به مقوله عفاف و حجاب در موضع فکری و اندیشه‌ای توجه کنند نه نمادین.

 

 

پیوستگی میان عشق و عفاف/ امینی: اگر حجاب دستوری باشد، راه به جایی نمی‌بریم

اسماعیل امینی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به عجین و آمیخته بودن ادبیات کلاسیک فارسی با حکمت و اخلاق گفت: ادبیات غرب براساس پژوهش‌های آکادمیک به سه بخش حماسی، غنایی و نمایشی تقسیم می‌شود و در ایران، ادبیات به غنایی، حماسی و تعلیمی دسته‌بندی می‌شود. در ادبیات کلاسیک فارسی اخلاق و حکمت با دیگر سروده‌ها همراه است؛ حتی در سروده‌های غنایی و حماسی نیز با مضامین حکمی و اخلاقی مواجه می‌شویم؛ مانند اشعار سعدی و فردوسی که چنین آمیختگی دارند.

وی با بیان اینکه این ویژگی تنها مختص ادبیات فارسی است، ادامه داد: مسئولان تعلیم و تربیت در سال‌های بعد از انقلاب به دلیل کم‌دانشی و سیاست‌زدگی، تصور کردند که اگر عشق و زیبایی را از کتاب‌های درسی حذف کنند، به پاکدامنی خدمت کرده‌اند. متأسفانه این فضا هنوز هم وجود دارد، به عنوان نمونه بخشی از شعر سهراب سپهری در شعر «آب را گل نکنیم» که دارای مضمونی عاشقانه بود، در کتاب درسی مدارس از این سروده حذف شد. 

امینی اضافه کرد: تصور نادرست تقابل میان دینداری و زیبایی باعث شد آنانکه ضد دین ما هستند، از این ظرفیت استفاده کنند؛ این در حالی است که بزرگان دینی که شعر هم می‌گفتند، مانند علامه طباطبایی، در غالب سروده‌هایشان به عشق پرداخته‌اند. حتی در میان اشعار عاشورایی نیز این موضوع دیده می‌شود؛ زیرا تنها راه تعلیم و تربیت و پاکی انسان، دعوت او به عشق است. توصیه‌ام به شاعران این است که اگر می‌خواهید در حوزه عفاف و حجاب کار کنند، علاج آن پیوستگی میان عشق و عفاف است. اگر حجاب دستور حکومتی باشد، مانند دیگر دستورها، راه به جایی نمی‌بریم و با مقاومت نسل جوان مواجه می‌شویم.

دعوت از بانوان شاعر در کنگره شعر عفاف و حجاب

سیدحمیدرضا برقعی، دبیر این دوره ی کنگره در ادامه این مراسم با اشاره به نقش بانوان شاعر در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب گفت: سال گذشته تعداد یک هزار و 500  اثر در این رابطه به دبیرخانه ارسال شد. باور داریم که بانوان شاعر به دلیل رشد اشعارشان در سال‌های اخیر، می‌توانند در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از طریق زبان شعر در جامعه مؤثر باشند. 

وی ادامه داد: هرچند حفظ حجاب و عفت تنها مخصوص زنان نیست، اما زنان همواره دشواری‌های بیشتری برای حفظ این فرهنگ تحمل کرده‌اند. امیدوارم این دوره کنگره با حضور بیش از پیش شاعران غنی‌تر از گذشته باشد. 

در ادامه این مراسم، بانوان شاعر حاضر در مراسم سروده‌های خود را قرائت کردند. در این جلسه شاعرانی از استان‌های مختلف کشور حضور داشتند.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار