22. شهريور 1395 - 8:34   |   کد مطلب: 12336
در ساعات ابتدایی روز یکشنبه (9 ذیحجه) و در آستانه عید قربان، کعبه برای دومین‌بار در سال جاری قمری لباس نو به تن کرد.

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایسنا : در حالیکه زائران خانه خدا، مکه را به سمت صحرای عرفات ترک کرده‌اند، پرده جدید کعبه در روز عرفه بر روی این مکان مقدس قرار گرفت.

این پرده‌ 14 متری که 120 کیلوگرم نخ طلا و 25 کیلوگرم نخ از جنس نقره در آن استفاده شده، در کارخانه مخصوصی بافته می‌شود که ماشین‌آلات بکار رفته در آن قادرند در هر دقیقه حدود 1000 کوک به پرده کعبه بزنند.

در زمان حیات پیامبر اکرم (ص)، پرده‌ کعبه از پارچه‌هایی که از یمن آورده می‌شدند ساخته می‌شد و معمولا دوبار در سال، قبل از ماه رمضان و در جریان مناسک حج بر روی کعبه پوشانده می‌شد.

پس از وفات پیامبر و جانشینی خلیفه‌ها، مصر که مردمانش معروف به انجام طراحی‌های پیچیده بر روی پارچه بودند، مسئول بافتن پرده کعبه از مواد مختلف و مرغوب شدند.

بر روی پرده کعبه عبارت «لا اله الا الله»، «محمد رسول الله»، «الله جل جلاله»، «سبحان الله و بحمده»، «سبحان الله العظیم»، «یا حنان» و «یا منان» به شکل عدد هفت و به طور پیوسته تکرار شده است.

پرده جدید کعبه هرسال در روز نهم ذیحجه (روز عرفه) یک روز قبل از عید قربان در زمانی که تقریباً همه حجاج در عرفات حضور دارند، تعویض می‌شود و پرده سال قبل به صورت تکه تکه به سران کشورهای اسلامی اهدا می‌شود.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار