12. فروردين 1399 - 20:05   |   کد مطلب: 12350
یک پزشک متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه وجود مقدار متعادل سودا در بدن ضروری است، گفت: غلبه‌ی سودا در بدن، عوارض بدی را در پی خواهد داشت.

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایسنا : سیدباقر فضل‌جو اظهار کرد: بر اساس دیدگاه طب سنتی بدن متشکل از چهار ماده اساسی است که تعادل این مواد اگر از لحاظ کمی و کیفی تغییر یابد سلامتی فرد را دچار مشکل می‎کند.

وی افزود: به دلیل اینکه این چهار ماده‌ی اساسی بدن که عبارتند از "بلغم، خون، سودا و صفرا" موادی سیال، رطوبی و روان هستند، که به آن‌ها اخلاط گفته می‌شود؛ این اخلاط دارای مشخصات، وظایف و مقدار خاصی هستند و متعادل و نرمال بودن آن‌ها برای سلامتی فرد ضروری است.

وی تاکید کرد: محل تولید این چهار خلط کبد بوده و اگر در مقدار آن تغییر ایجاد شده و افزایش یابد یکی از این چهار خلط که سوداست، در قسمت دیگری از بدن تولید شده و موجب زیان بدن خواهد شد.

فضل‌جو خاطرنشان کرد: اگر سودای بدن در حد متعادل و نرمال باشد، در سلامتی فرد بسیار موثر می‎باشد؛ این ماده در استخوان و ناخن باعث جذب مواد مغذی می‌شود که محل ذخیره‌ی آن در طحال است و همچنین موجب رقت خون در عروق شده و در سلامتی فرد نقش موثری را ایفا می‎کند.

وی بیان کرد: اگر در کیفیت یا کمیت سودای بدن اختلال ایجاد شود باعث بروز بیماری در فرد شده و سوء مزاج را به همراه خواهد داشت؛ این مورد با عنوان غلبه‌ی سودا شناخته می‎شود که دارای علایمی چون یبوست، اشتهای کاذب، ریفلاکس و ترشی معده و... است.

وی در خصوص عوارض غلبه‎ی سودا در بدن تشریح کرد: بروز مشکلات روحی-روانی، افسردگی، گوشه‌گیری، فکر و خیال و غم و غصه‌ی فراوان، اختلال در خواب و خواب‌های پریشان و ... از جمله مواردی است که در صورت غلبه‌ی سودا در بدن ایجاد شده و در دراز مدت نیز باعث بروز سکته‌های قلبی در اثر انسداد عروق، خودکشی در اثر و... خواهد شد.

این پزشک طب سنتی افزود: غلبه‌ی سودا علاوه بر حالات روحی فرد در قسمت‌های دیگر بدن نیز عوارض مخصوص خود را نشان داده و در پوست نیز عوارضی چون تیرگی پوست، خشکی، کک و مک را در پی داشته و در حالت کلی نیز می‌تواند به لاغری فرد منجر شود.

وی اظهار کرد: افراد در صورت دیدن این علایم به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کرده و همچنین توصیه‌های پزشکی را نیز در این خصوص جدی گرفته و به آن عمل کنند؛ چرا که در صورت بی‌توجهی به غلبه‌ی سودا سلامتی انسان به مخاطره خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی، فعالیت‌های بدنی، ورزش‌های نشاط آور و... و همچنین استفاده از داروهایی که توسط پزشک متخصص طب سنتی تجویز شده و باعث خارج کردن مقدار اضافی سودا از بدن می‌شود، در این رابطه مهم بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد.

فضل‌جو در توصیه به کسانی که دچار غلبه‌ی سودا هستند، بیان کرد: این افراد باید سبک زندگی خود را تغییر داده و از مصرف موادی چون سس، سوسیس، کالباس، ترشیجات، گوشت گاو، قارچ، غذاهای سرخ کردنی، عدس، بادمجان، پیاز خام و... پرهیز کنند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار