14. مهر 1399 - 11:42   |   کد مطلب: 12609
نداشتن درک کافی از رفتار و گفتار و روحیات طرف مقابل منجر به بی علاقگی وسردی نسبت به شریک زندگی و در نهایت رخ دادن عاطفی می شود.

شبنم همدان گزارش می دهد:

در جامعه ما به برخی امور بیش از حد اهمیت آن پرداخته می شود و برخی از امور بسیار مهم با سهل انگاری و بی اهمیتی نادیده گرفته می شود. به عنوان مثال در انتخاب رشته خانواده ها به  چندین مشاور مراجعه می کنند و سعی می کنند بهترین مشاور را انتخاب کنند تا موفقیت فرزندشان تضمین شود در حالیکه  کنکور بخش کوچک و کم اهمیتی  از زندگی است . اما این میزان توجه در مسائل مهم تر و اساسی تر وجود ندارد.

متأسفانه در جامعه ما ازدواج به عنوان بخش وسیع و اساسی زندگی انسان ها  و مرحله ای که می تواند یک فرد را تا پان عمر به خوشبختی یا بدبختی بکشاند کمتر مورد توجه خانواده ها است. اگر به این نکته فکر کنیم که یک انتخاب نامناسب و بد هم بر روح و هم بر جسم انسان اثر می گذارد سعی می کنیم از فرصت هایی که در اختیار ما قرار می گیرد بهترین بهره  را با استفاده از بهترین مشاوران ببریم. به همین جهت خبرنگار شبنم همدان در گفتگوی اختصاصی با  دکتر ترکمانی ،موسس کلینیک سپیدار، درباره  اهمیت مشاوره پیش از ازدواج صحبت کرده است که در ادامه سخنان این روانشناس برجسته را می خوانیم.

 

طلاق عاطفی زنگ خطر جدی برای بنیان خانواده

به گفته ی ترکمانی  بر اساس آمارثبت احوال در سال 82 از هر ده ازدواج یک ازدواج به طلاق منجر می شد در حالی که در سال 94 از هر 4 ازدواج یک ازدواج به طلاق منجر می شود و  این آمار جدای از طلاق عاطفی است که بین برخی زوجین به وجود آمده است و زوجها  در بیگانگی دنیای هم گم شده اند و فقط برای یکدیگر حکم یک همخانه را دارند. این افراد با فاصله ای که از لحاظ  روحی و جسمی با یکدیگر دارند خط قرمزهایی برای هم مشخص کرده اند و در خلوت خود دیگری را متهم می کنند. نداشتن درک کافی از رفتار و گفتار و روحیات طرف مقابل که منجر به  بی علاقگی وسردی نسبت به شریک زندگی می شود همگی دست به دست هم می دهد تا طلاق عاطفی رخ دهد. هیچ آمار دقیقی از میزان طلاق عاطفی وجود ندارد و این زنگ خطر را به صدا در آورده است واز طرف دیگر ما دردوران تحصیل افراد از مقطع ابتدایی تا دانشگاه هم درسی در ارتباط با  کسب مهارتهای  آمادگی پیش از ازدواج نداریم وتعدای از افراد هم هستند خود را بی نیاز از مشاوره می دانند و باعقل خود تصمیم می گیرند .

 

جلسات مشاوره پیش از ازدواج و بررسی تناسب و سازگاری طرفین

مشاوره و مشورت از ماده شور به معنای استخراج وبیرون آوردن چیزی سودمند از چیز دیگر است و در اصطلاح به نوعی تعامل ورابطه پویا وهدفمند بین مراجع و مشاور گفته می شود. عوامل موفقیت در ازدواج به دودسته تقسیم می شوند عوامل پیش بینی کننده موفقیت وحمایت کننده موفقیت.  در جلسات مشاوره براساس تخصص, تبحر ,تجربه مشاور دونفر با هم مقایسه می شوند که این دو نفر تا چه حد با یکدیگر تناسب وسازگاری دارند و هر دو مورد سنجش ومشاوره قرار می گیرند. خیلی از افراد مشاوره را هزینه برو زمان بر می دانند. وهمه ما می دانیم هر کسی در ازدواج به دنبال خیر و دوام وآرامش زندگیست هیچ کس نمی خواهد زندگی اش دچار بحران و یا  نابسمانی شود.

 

 

آنچه در مشاوره قبل از ازدواج بدست می آید

 مشاوره  در شناخت بهتر  فرد کمک می کند. مشاوران خبره به دلیل علم ,دانش وتجاربی که کسب کرده اند با بررسی وکشف عشقهای دروغین و بیماریهای روانی می توانند عوامل منفی ومختل کننده ازدواج را در طرف مقابل شناسایی کنند. مشاوران خبره با علم وتجربه خود و به وسیله راههای مختلف می توانند بفهمند طرف مقابل مشکلی دارد یا خیر.  فهمیدن این موضوع واطلاع رسانی از طریق مشاورباعث می شود که افراد بتوانند طرف مقابل را بهتر و کاملتر بشناسند حتی از این طریق می توانند صداقت طرف مقابلشان را بسنجند.

یکی از موارد بسیار مهم که در مشاوره قبل از انتخاب صورت می گیرد بررسی رشد عاطفی ,هوشی ,سنی ,جنسی است و افراد برای موفقیت در زندگی باید در همه زمینه ها رشد لازم را کسب کنند در حالی که ما بدون کمک مشاور نه به رشد خودمان فکر می کنیم ونه به رشد طرف مقابلمان.  

بررسی تناسب شخصیتی, نگرشی,عاطفی, خانوادگی , جنسی, تحصیلی و...... طرفین با یکدیگر. مشاوران علاوه براینکه قادرند همه رشدها را در طرفین بررسی کنند بلکه قادرند به بررسی ومقایسه طرفین باهم بپردازند و در نهایت به طرفین می گویند آیا شما دونفر در زمینه های مختلف باهم تناسب لازم را دارید یا خیر.

در مرحله بعد بررسی تناسب شخصیتی, نگرشی, دینی , تحصیلی و....خانواده های دوطرف است که اغلب خانواده ها در ازدواج به آن توجهی ندارند، و بعد از زندگی مشترک به آن می پردازند درحالی که یک مشاور خبره تناسب خانواده ها را هم بررسی می کند.

 

بهترین زمان برای مشاوره پیش از ازدواج

این مشاور خانواده  در پاسخ به این سوال که بهترین زمان برای مشاوره پیش از ازدواج چه زمانی است؟ گفت: مراجعه کنندگانی هستند که در 1 روز قبل از ازدواج و یا بعد ازانجام  کارهای مربوط به خرید و مراسم اولیه  به مشاوره مراجعه می کنند وبه دنبال یک تایید برای انتخاب خودشان هستند در حالی که بهترین زمان برای مشاوره پیش از ایجاد دلبستگی است وقبل از تصمیم قطعی ازدواج  وقتی دوطرف همدیگر را به لحاظ ظاهری پسندیده اند و در جلسه دوم یا سوم خواستگاری هستند ومدت مشاوره هم  4تا 5 جلسه یک و نیم ساعته است ومرحله قبل تر از این هم وجود دارد که افراد به صورت فردی برای کسب مهارتهای لازم برای زندگی وبرای شناخت کافی از خود وتکمیل مهارت های خود مراجعه می کنند که شامل ده مرحله است وبه خودشناسی می رسند .

 

کارگاه های آموزش مهارت های زندگی در آموزش و پرورش

ترکمانی خبر از برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی در اموزش و پرورش داد و گفت: آموزش و پرورش برای برگزاری این کارگاه ها از ما درخواست آموزش مربیانی برای آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان را کرده است وکارگاههایی هم به صورت رایگان برای خانوادهها ایجاد شده است که متولی آن سازمان بهزیستی است .

وی ادامه داد: استقبال خانواده ها از این کارگاه ها در شهر همدان نسبت به سالهای قبل بهتر شده است اما باز با توجه به اهمیت موضوع و لزوم حفظ استحکام خانواده ها این میزان استقبال و توجه  کم است ومتأسفانه هنوز هم افراد بیشتر دوست دارند با عقل واحساس خود تصمیم بگیرند وتمایل ندارند هزینه ووقت خود را به این کار اختصاص بدهند در حالی که این هزینه و وقت در مقایسه با سایر هزینه ها بسیار ناچیز است .

انتهای پیام / 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار