6. شهريور 1399 - 2:36   |   کد مطلب: 12803
سید مهدی موسوی نوشاد که در خانواده ای رشد کرده است که از کودکی در رثای امام حسین (ع) شعر گفته اند وبا نوای یا حسین بزرگ شده اند اکنون الم عزاداری مولایش را در دست دارد و نوای پر شورش عاشقان را به کربلای مولا می برد.

به گزارش شبنم همدان، 

محرم است ماهی که درآن چکاچاک شمشیرها وتمام فتنه های خفته غدیر سر باز کرده است وکینه ها را برلبه های شمشیر زهر آغشته می کنند. ماهی که سالار شهیدان و امام و مقتدای شیعیان خالصانه و جان بر کف در راه احیای دین خدا بزرگترین درجه از ایثار را به نمایش می گذارد وبا دادن عزیزترین داده های باری تعالی در راه او اسلام را زنده و جاوید می کند. قرن ها است که شیعیان جهان همه ساله در موسم ایثار امام شهیدشان جامه های سیاه عزا می پوشند و در رثای سالار شهیدان مجالسی برپا می کنند که در آن مداحان اهل بیت در رثای شهیدان کربلا نوحه سرایی می کنند.

همواره مداحان نقشی سازنده در برپایی و شور و نوای مراسم عزاداری سیدالشهدا داشته اند و چراغ این مکتب با نوای گرم این غلامان امام حسین (ع) همچنان فروزان و پابرجاست. فرارسیدن موسم ناله های جانسوز مداحان و اشک های صادقانه عاشقانه ما را بر آن داشت به سراغ یکی از مداحان جوان شهر برویم و گفتگویی با وی داشته باشیم.

سید مهدی موسوی نوشاد که در خانواده ای  رشد کرده که  از کودکی در رثای حسین شعر گفتند وبا نوای یا حسین بزرگ شده اند اکنون الم عزاداری حسین در دست دارد و نوای پر شورش عاشقان را به کربلای مولا می برد.

از وی در مورد مداحی و ویژگی های یک مداح خوب  پرسیدیم . موسوی نوشاد در پاسخ گفت:  مدح به معنای ستایش ومنقبت است واز قدیم الایام کسانی که حافظه وصدای خوبی داشتند به مدح ائمه اطهار می پرداختند ولی علاوه بر صدای خوش کسی که مداح است باید به خوبی با انواع دستگاههای موسیقی ایرانی آشنا باشد. علاوه برصدای خوب باید با توجه حوصله مخاطب عمل کند چرا که در مداحی لازم است مخاطب با مداح همکاری کند وبندهای شعر را با او اجرا کند.

وی اظهار داشت:  در این راه مهمترین مسئله اخلاص است چرا که هدف از برپایی مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین وسایر ائمه کسب رضایت خداوند متعال وگوشه چشم داشتن خود این بزرگواران است .همان گونه که مقام معظم رهبری فرموده اند: کوشش کنید شعرهای خوب ومایه های شعری خوب را انتخاب کنید مبادا به شعر کم مایه قانع شوید.

سبک های شعری مداحی اصولا برچه سبکی است؟

سبک های شعری که در مداحی استفاده می شود سبک های خراسانی وعراقی است تغزل وتشبیب در اشعار امام خمینی (ره )وجود دارد سبک خراسانی هم بسیار محدود است  ومداح در انتخاب خود، اشعاری را انتخاب می کند که ساده وروان باشد واشعار شعرای امروز مانند دیوان  شاعر بزرگوار آقای سازگار اشعاری که در عین سنگینی ومتانت ساده وروان هستند.

از وی در مورد خانواده اش پرسیدیم گفت: برادرم ، سید هادی موسوی نوشاد،  هم شاعر ومداح اهل بیت است  و اشعاری در مدح و رثای اهل بیت به زبان ترکی وفارسی سروده است  . همچنین  کلاس آموزش مداحی هم دارند.

مداحی ارثیه خانوادگی ماست

وی افزود:  پدرم از پیر غلامان اهل بیت در همدان بودند که ایشان  به رحمت خدارفته اند و سنت مداحی در خانواده ما ارثیه پدری است . پدرم برای روضه هایش همیشه در خانه تمرین می کرد وگاهی اوقات ما هم با وی تمرین می کردیم شاید از همان دوران کودکی مداحی راشروع کردم ولی اکنون 18 سال است که درهیئت محبان الزهرا جنوب غرب تهران مداحی میکنم وبرادرم ، سید هادی موسوی در همدان فعالیت دارد.

از وی سوال کردم حضور جمعیت تا چه حد در شور مجلس تاثیر گذار است؟

پاسخ داد: مداح از جمعیت انرژی می گیرد واگر جمعیت با مداح همکاری وهم نوایی لازم را نداشته باشند مطمئناً در مداحی تاثیر گذار است

مداحان نوجوان بهتر است از چه اشعاری شروع کنند ؟

برای مداحان نوجوان بهتر از اشعاری که حماسی وشور دارد استفاده کنند ولی در بزرگسالان خواندن مقتل های معتبر مانند لهوف وداشتن مطالعه وتکرار وتمرین مداوم اهمیت به سزایی دارد

شما وخانواده تان که چندین سال است که در رثای ابا عبدالله ودیگر اِمامان که خدمت می کنید آیا معجزه ای دیده اید؟

تا خود آقا نظر نداشته باشند شما نمی توانید قدمی در راه ایشان برداذید به نظر شما چه معجزه ای بالاتر ازاین که هر سال عاشورا  پرشورتر از سالهای قبل برگزار می شود وخود این مراسم اربعین در کربلا بزرگترین شاهد این قضیه است وخون امام حسین(ع)در تاریخ جاری است مگر می شود دلی با حسین(ع) آشنا شود ونمک گیرش نشود شفای بیماران که جای خود دارد مردانی مثل حُرّ کم نیستند که با یک نگاه حسین (ع) آزاد شدند.

انتهای پیام / 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه‌ها

امیدوارم که همیشه ثابت قدم باشیم
سلام خیلی خوشحال هستم که اقای سید مهدی موسوی نوشاد در سایت شبنم های بانوان همدان که گفتگویی داشته است و با ارزوی موفقیت خدمت ایشان.

دیدگاه شما

آخرین اخبار