28. مهر 1395 - 22:47   |   کد مطلب: 13076
نذری متناسب با این ایام:
حلیم نذری از زبان سر آشپز یاوری یگانه
سر آشپز شبنم همدان برای این ایام یک حلیم نذری متفاوت را برای شما آموزش میدهد.

به گزارش شبنم همدان ،

مواد لازم برای پخت حلیم نذری:

گندم 400 گرم

گوشت 400 گرم

پیاز متوسط 1 عدد

زردچوبه نصف قاشق چایخوری

نمک 1 قاشق چایخوری

روغن یا کره مقدار لازم

 آب 10 لیوان . شکر و دارچین مقدار لازم

طرز تهیه و آماده کردن گندم

بیشتر برای تهیه حلیم از گندم پوست کنده استفاده میکنند اما اگر گندم بدون پوست کنده در دسترس ندارید میتوانید گندم با پوست استفاده کنید و بعد از جوشاندن و نرم شدن گندم آنرا از یک آبکش رد کنید تا پوست های آن کاملاگرفته شود.

طرز تهیه:

ابتدا گندم را 5 تا 7 ساعت در آب خیس کنید و بگذارید تا خوب آب جذبش شود ، به این صورت مدت طبخ کاهش میابد.

گوشت را همراه با 2 لیوان آب داخل قابلمه کوچکی قرار دهید ، پیاز را پوست کرده و به 4 قسمت تقسیم کنید و داخل گوشت بریزید ، زردچوبه را هم اضافه کنید و شعله اجاق را روی درجه ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا گوشت خوب بپزد و وقتی گوشت پخت آنرا خوب خرد یا رشته رشته کنید.

 گندم را با یک لیتر آب در قابلمه دیگری بریزید و روی اجاق بگذارید و با شعله ملایم به قدری بپزید که نرم شود و دانه های آن به طور کامل له شوند ، دقت کنید ته نگیرد هر از چند دقیقه ای آنرا هم بزنید ، اگر قبل از نرم شدن گندم آب آن رو به اتمام گذاشت کمی آب گرم به آن بیفزاید.

توجه کنید که گندم باید خوب نرم شود و دانه های آن بصورت پوره نرم شوند ، اگر گندم با پوست مصرف کرده اید حالا باید پوست آنرا با کمک یک آبکش جدا کنید ، حالا گندم نرم شده را که تقریبا به صورت مایع سفتی در آمده با گوشتی که قبلا اماده کرده اید مخلوط کنید و با حرارت بسیار ملایم بگذارید غلیظ شود.

پس از آماده شدن حلیم و در زمان مصرف روی آن را با دارچین ، روغن حیوانی یا کره داغ و شکر تزئین کنید ، البته بعضی ها حلیم را با نمک و ابلیمو نیز مصرف میکنند که میتوان حلیم را  را با دارچین تزئین نمود.
حلیم از کلمه حلم و بردباری گرفته شده و هنگام طبخ آن به حوصله زیادی نیاز دارید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار