11. آبان 1395 - 0:40   |   کد مطلب: 13312
میشل عون به عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور جدید این کشور پس از حدود دو سال و نیم خالی بودن کرسی ریاست‌جمهوری انتخاب شد.
 
در گزارش زیر اخبار لحظه به لحظه از روند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان را مشاهده می‌کنید: 
 
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: رای‌گیری در مجلس لبنان با حضور 127 نماینده برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور آغاز شد.

 

بنابر  گزارش‌ها، نبیه بری، رییس مجلس لبنان خاطرنشان کرد با وجود این که تحت فشارهای مختلفی برای از حد نصاب انداختن جلسه انتخاب رییس جمهور بوده است، زیر بار این فشارها نرفته است.
 
شبکه تلویزیونی المنار گزارش داد: دور دوم رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان در جلسه مجلس این کشور آغاز شد. در رای گیری امروز در پارلمان لبنان 84 نماینده به میشل عون رای مثبت دادند که دو رای کمتر از 86 رای لازم برای پیروزی در این رای گیری بود.
 
عون برای پیروزی در دور دوم تنها نیازمند اختصاص 65 رای در پارلمان لبنان است.
 
فرایند رأی گیری در دور دوم به پایان رسید، ولی به دلیل برابر نبودن تعداد برگه های رأی با تعداد نمایندگان، فرآیند رأی گیری، برای بار دیگر تکرار شد. در دومین دور رأی گیری تعداد آرا به جای 127 رأی 128 عدد اعلام شد، به همین دلیل به دستور رئیس مجلس لبنان، رأی گیری دوباره انجام شد.
 
مجدداً به دلیل وجود یک برگه اضافی در رأی گیری، بحث و جدل در پارلمان لبنان بالا گرفت.
 
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در حالی که رأی گیری برای انتخاب رئیس جمهور، همچنان در پارلمان لبنان در جریان است، خودروی انتقال رئیس جمهور به کاخ ریاست جمهوری، به ساختمان پارلمان رسید.
 
نبیه بری"، رئیس پارلمان لبنان، در اعتراض به اختلال بوجود آمده در روند رأی گیری، دو نفر از نمایندگان را برای نظارت بر صندوق انتخابات تعیین کرد.
 
نبیه بری خطاب به نمایندگان گفت: "تمام مردم لبنان و جهان، در حال رصد انتخاب رئیس جمهور هستند؛ جایی برای شوخی وجود ندارد." 
 
وی تأکید کرد: "هیئت های دیپلماتیک نیز در سالن حضور دارند و آنچه اتفاق افتاده، به هیچ وجه قابل افتخار نیست."
 
نبیه بری افزود : "نیم ساعت نمی توانید روی صندلی هایتان بنشینید؟ همگی سر صندلی هایتان بنشینید تا اوراق رأی گیری دوباره توزیع شود.گویا ازآنجا که خیلی وقت است رئیس جمهور انتخاب نکرده ایم، انتخابات یادمان رفته است، و برای اینکه دوباره انتخابات را یاد بگیریم زمان نیاز داریم؛ شرم بر ما"!!
 
سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان؛ میشل عون با حمایت همه جانبه حزب‌الله و دیگر متحدانش در «جریان 8 مارس»، به عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور جدید این کشور پس از حدود دو سال و نیم خالی بودن کرسی ریاست‌جمهوری انتخاب شد.
 
مردم لبنان با تجمع در خیابان‌ها، به ویژه محله "حریک"، زادگاه "میشل عون"، انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور این کشور را جشن گرفتند.
 
"نبیه بری" -رئیس پارلمان لبنان- ضمن اعلام پیروزی "عماد میشل عون"  به عنوان رئیس جمهور این کشور، این موفقیت را تبریک گفت.
 
"نبیه بری"، مراسم سوگند ریاست جمهوری را آغاز و خطاب به "عون" گفت: "موفقیت شما در این انتخابات را تبریک می گویم و از پارلمان و نیز از نخست وزیر "تمام سلام" که صبری همچون صبر ایوب نبی را داشت، تشکر می کنم."
 
وی خطاب به "عون" افزود: "پارلمان، کشتی هدایت کشور را به دست شما می سپارد تا شما آن را به وادی امن برسانید. "
 
رئیس پارلمان لبنان تأکید کرد: "تهدید اصلی علیه کشور ما از سوی اسرائیل است و این رژیم، به مانع تراشی در اجرای قطعنامه 1701 و اشغالگری در بخش هایی از سرزمین عزیز ما ادامه می دهد، براین اساس، باید از ارتش و مؤسسات امنیتی حمایت کنیم تا در کنار مقاومت و مردم، وظیفه خود را به خوبی انجام دهند."
 
میشل عون، در نخستین سخنرانی خود به عنوان رئیس‌جمهور لبنان پس از ادای سوگند در مقر پارلمان، گفت: لبنان در مرحله حساسی قرار دارد و ما موانع و مشکلات زیادی پیش رو داریم که باید از آن‌ها عبور کنیم.
 
وی بر لزوم تصویب قانونی برای انتخابات تأکید کرد که عدالت در آن رعایت شود.
 
میشل عون تأکید کرد: ما با جدیت با پرونده تروریسم و قانون شکنی برخورد و برای تقویت توانایی‌های ارتش جهت مقابله با چالش‌های امنیتی تلاش خواهیم کرد.
 
وی بر لزوم دور نگه داشتن لبنان از درگیری‌های خارج از کشور و پایبندی به سیاست خارجی مستقل تأکید کرد که منافع ملی در آن رعایت شود.
 
انتهای پیام/ص
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار