15. آبان 1395 - 2:25   |   کد مطلب: 13389
اردوغان که زمانی بزرگترین دشمن اسرائیل بود، اینک در ردیف یاران اسرائیل و اهدافش قرار گرفته و رویای تسلط بر منطقه را در سر می‌پروراند.
به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : در درگیری‌های اخیر سوریه، ارتش این کشور به کمک حزب‌الله لبنان و پشتیبانی هوایی روس‌ها به پیروزی‎های چشم‌گیری در مناطق مختلفی حتی تا نزدیکی‌های مرز ترکیه دست یافته است.
 
ارتش سوریه بسیاری از مناطق تحت سیطره جیش‌الفتح و احرارالشام را به راحتی تصرف می‌کند، اما در مناطق بخصوصی در استان ادلب با عقب‌نشینی‌هایی که انجام می‌دهد تعجب همگان را برانگیخته است. حتی گروه‌های تروریستی مناطقی از ادلب را تصرف کرده‌اند که خطوط قرمز نظام سوریه هستند.
 
به نظر می‌رسد نظام سوریه از این عقب‌نشینی‌ها اهداف دیگری را دنبال می‌کند، اول اینکه با تقدیم این پیروزی‌ها موجب غرور جیش‌الفتح و دیگر تروریست‌ها می‌شود که بزرگترین و مهلک‌ترین سم برای هر ارتش و گروه نظامی است و بر این اساس به زودی شاهد فروپاشی تروریست‌ها خواهیم بود. 
 
دوم اینکه ارتش سوریه تلاش دارد با گردآوردن هرچه بیشتر گروه‌های تروریستی در یک منطقه زمینه حمله و نابودی آنها را بیش از پیش فراهم کند.
 
سوم اینکه در صورت جمع شدن گروه‌های تروریستی در یک منطقه خاص امکان درگیری‌ این گروه‌ها با یکدیگر زیاد می‌شود و این موضوع کار ارتش سوریه را راحت‌تر می‌کند. 
 
چهارم؛ دمشق تلاش می‌کند نگاه آنکارا را پیش از آنکه به ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه معطوف کند، به پیروزی‌های جیش‌الفتح که بزرگترین حمایت‌شونده از سوی ترکیه است، جلب کند و زمینه تغییر رویکرد آنکارا را فراهم آورد.
 
اشتهای سیری ناپذیر اردوغان برای نمایش قهرمانی در بین اعراب
 
ظهور دوباره اسلام مارکسیستی در منطقه
 
ارتش سوریه با کمک حزب‌الله لبنان به خوبی از تمامیت ارضی کشور خود دفاع کرده است. تاریخ نشان داده که حق همیشه پیروز بوده و باطل از بین خواهد رفت. گروه‌های تروریستی که در منطقه حضور دارند نوعی دین و آئین جدید را دنبال می‌کنند که از دهه‌های 70 و 80 میلادی توسط گروهک‌های تروریستی فرقان و منافقین به وجود آمده بود. آئین و منش همه این گروهک‌ها نوعی اسلام مارکسیستی است، اسلامی که ساخته دست بشریت است و نه بر اساس وحی الهی. اسلامی که وحی الهی به حضرت محمد (ص) است اعلام می‌دارد که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، اما اسلام مارکسیستی علیه این موضوع است و تئوری کمونیستی - مارکسیستی را دنبال می‌کند.
 
نظریه‌پردازان کمونیست معتقد بودند که برای رسیدن به هدف باید از هر راهی استفاده کرد و اصل هرکاری هدف است. گروه‌های تروریستی از هر راهی برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم استفاده می‌کنند و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. همه گروه‌های تروریستی، در راس آنها داعش و جبهه‌النصره که به جبهه فتح شام تغییر نام داد و بزرگترین حامی منطقه‎ای آنان ترکیه از همین خط مشی پیروی می‌کنند.
 
اشتهای سیری ناپذیر اردوغان برای نمایش قهرمانی در بین اعراب
 
تنفری که به عشق تبدیل شد
 
دولت عدالت و توسعه اردوغان به وعده انتخاباتی خود عمل نکرد، آنها عدالت را توسعه ندادند، بلکه اعتماد و حمایت از تروریست را توسعه دادند در حالی که هیچ عدالتی در این دولت دیده نمی‌شود. رویای قدرت بر منطقه، ترکیه را به قهقرا خواهد برد. اردوغان که زمانی بزرگترین دشمن اسرائیل بود، هم اکنون در ردیف یاران اسرائیل و اهدافش قرار گرفته است. 
 
به گفته کارشناسان مسائل سیاسی، دولتمردان ترکیه در چند سال اخیر، ماهیت خبیث خود را نشان دادند. آنها رویای احیای دوباره امپراطوری عثمانی را درسر می‌پرورانند و برای تحقق این رویا دست به هرکاری می‌زنند، مستقیم‌ترین کار برای رسیدن به این رویای خام، تسلط بر عراق و سوریه است، دولت ترکیه همه مناطق سوریه و عراق کنونی را حق خود می‌دانند، پس از گروه‌های تروریستی در منطقه حمایت می‌کنند تا شاید آرزوی دیرینه‌شان برآورده شود. از طرفی سران ترکیه قصد تبدیل شدن به قدرت اصلی منطقه را دارند و ایران را به عنوان اصلی‌ترین رقیب منطقه‌ای خود می‌پندارند و برای کنار زدن این رقیب حتی دست به انجام کودتاهای ساختگی می‌زنند.
 
اشتهای سیری ناپذیر اردوغان برای نمایش قهرمانی در بین اعراب
 
اما به راستی چرا در ترکیه کودتا شد
 
هرمیداس باوند استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل گفت: حزب عدالت و توسعه و اردوغان در سال‌های قبل در سایه موفقیت‌های اقتصادی محبوبیت بالایی به دست آورد. اما با شروع بیداری اسلامی در منطقه اردوغان گمان کرد می‌تواند با حمایت از مخالفین حکومت‌های وقت و با هزینه کم پیروزی بزرگی کسب کند.
 
وی ادامه داد: البته اردوغان ابتدا سعی کرد نقش میانجی را در لیبی و سوریه ایفا کند، اما بعدا حتی در سفر به ایران صریحا عنوان کرد حکومت بشار اسد بیش از سه ماه دوام نخواهد یافت. اما هیچ کدام از انتظارات اردوغان تحقق پیدا نکرد و به تدریج با مشکلات داخلی روبرو شد و در این مسیر اشتباهاتی نیز مرتکب شد و حتی رابطه ترکیه با آمریکا تیره شد. 
 
وی افزود: اتحادیه اروپا و آمریکا نیز در قضیه سرنگون کردن جنگنده روسی از ترکیه حمایت نکردند؛ لذا اردوغان سعی کرد در ماه‌های اخیر در رابطه با روسیه و همچنین اسرائیل تجدید نظر کند.
 
اشتهای سیری ناپذیر اردوغان برای نمایش قهرمانی در بین اعراب
 
این استاد دانشگاه اظهار کرد: با این حال جامعه ترکیه دچار یک بحران بالقوه و تا حدودی بالفعل شده است. این کودتا چه از سوی طرفداران فتح‌الله گولن صورت گرفته باشد و چه از سوی دولت مهندسی شده باشد تا برای آینده با دست قوی‌تر بتواند مقاصد خود را برای تغییر قانون اساسی و افزایش اختیارات رئیس جمهوری پیش ببرد مهم نیست و حاکی از آن است که ترکیه در داخل جامعه خود دچار مشکل شده است.
 
باوند: به نظر من ترکیه اکنون به سمت نوعی حکومت با اختیارات فراقانونی و فردی (اگر نگوییم استبدادی) حرکت می‌کند.
 
به  نقل از خبرگزاری "العالم" نخست وزیر عراق " حیدر العبادی" در جدیدترین اظهار نظرش در واکنش به اقدامات مداخله جویانه دولت و ارتش ترکیه در عملیات نظامی آزاد سازی موصل و پیش از آن در سوریه، ضمن تاکید بر خروج نیروهای نظامی ترکیه از خاک عراق، گفت: نظامیان ترکیه تصور نکنند که عراق تفریحگاه آنها است. 
 
گفتنی است، به گزارش خبرگزاری " العالم" پیش از این نیز وزیر امور خارجه عراق در دیدار با "اشتون کارتر" وزیر دفاع آمریکا با اشاره به این مسئله که آزادسازی موصل از دست داعش موضوعی عراقی است و ارتباطی به ترکیه ندارد تاکید کرد: حضور و نقل و انتقال نیروهای ترکیه در عراق، مصداق نقض حاکمیت عراق است و بغداد اجازه این کار را نخواهد داد.
 
اشتهای سیری ناپذیر اردوغان برای نمایش قهرمانی در بین اعراب
 
اما مقامات دولت ترکیه همچنان بر مواضع خود مبنی بر مداخله نظامی در عراق، تاکید دارند؛ در همین راستا به گزارش خبرگزاری "دوغان " ترکیه ، نخست وزیر ترکیه "بن علی ییلدیریم" چندی پیش در واکنش به این مخالفتها و انتقادات مقامات عراقی به مداخله نظامی ترکیه در عملیات آزادسازی موصل، گفت: کشورش همان طور که "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه بر آن تاکید کرده از  این عملیات نظامی قابل حذف نیست.
 
حمایت ترکیه از تروریسم در منطقه
 
ترکیه یکی از حامیان تروریسم و جمهوری اسلامی ایران بزرگترین مخالف تروریسم در منطقه است. ایران و حزب‌الله لبنان بزرگترین حامیان سوریه و بشار اسد هستند. حزب‌الله لبنان حمایت نظامی و ایران حمایت مستشاری از نظام مردمی سوریه را وظیفه خود می‌دانند. از آنجا که تروریست‌ها توان نظامی حمله به ایران را ندارند، از همان ابتدا در فشار بر حزب‌الله در درگیری با نظام سوریه عجله کردند، تنها دلیل این عجله نیز این بود که سران تروریست‌ها و حامیان آنها معتقد بودند که نظام سوریه و حزب‌الله در حال از بین رفتن هستند و دلیلی بر رعایت حال این دو نظام وجود ندارد.
 
اشتهای سیری ناپذیر اردوغان برای نمایش قهرمانی در بین اعراب
 
به نظر می‌رسد تمام هدف تروریست‌ها و حامیان آنها درگیر کردن مستقیم ایران در این جنگ منطقه‌ای است. جمهوری اسلامی ایران نیز با کمک‌های مستشاری خود در تلاش برای حفظ نظام‌های بر حق عراق و سوریه است. ترکیه و هم‌پیمانانش به فکر اشغال اراضی و تجاوز به کشورهای دیگر هستند، اما ایران تنها به دفاع از حق سوریه و عراق فکر می‌کند. هر عقل سلیمی می‎داند کشوری که با 17 هزار شهید بزرگترین قربانی تروریست است، چگونه می‌تواند حامی تروریست باشد؟ خط مشی جمهوری اسلامی ایران دفاع از کشور خاصی نیست، بلکه دفاع از حق و جلوگیری از ظلم است، حال این ظلم در آمریکا رخ دهد یا در سوریه و عراق.
 
اشتهای سیری ناپذیر اردوغان برای نمایش قهرمانی در بین اعراب
 
"احمد دستمالچی" کارشناس سیاست خارجی و سفیر سابق ایران در اردن و لبنان، در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن اشاره به ادعای تاریخی ترکها که موصل را جزئی از سرزمین ترکیه می دانند گفت: ترکیه از این موقعیت پیش آمده برای احیای افکار قدیمی وسیاست های خاص خود سو استفاده کرده است، به نحوی که با مانوری تبلیغاتی و روانی نشان دهد که در تحولات عراق، بخصوص آزاد سازی موصل، حضور مستقیم و فعالی دارد.
 
دستمالچی در ادامه افزود: در این مانور تبلیغاتی، اردوغان قصد داشت ضرباتی را که کودتای داخلی به ترکیه وارد کرده، جبران و در عین حال روحیه ناسیونالیستی و انسجام داخلی ترکیه را نیز تقویت کند. 
 
اشتهای سیری ناپذیر اردوغان برای نمایش قهرمانی در بین اعراب
 
جنگ قدرتی که به نام مذهب کلید خورد
 
گفتنی است بزرگترین معضل جهان امروز جنگ قدرت است، همه درگیری‌ها به خاطر به دست آوردن قدرت است، اما راه‌های رسیدن به این هدف متفاوت است. جنگ‌های نیابتی، مبارزه با تروریسم، مبارزه با حاکمان کشورها، جنگ‌ها مذهبی و جنگ‌های نژادی از جمله راه‌هایی هستند که قدرت‌طلبان برای رسیدن به قدرت از آنها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال تروریست‌های فعال در سوریه و عراق که معتقدند برای خدا و اسلام می‌جنگند، نه قدرت. اگر برای قدرت نمی‌جنگیدند هرگز با یکدیگر درگیر نمی‌شدند پس جنگ امروز جنگ قدرت است.
 
اگر هدف اسلام و اجرای آن است، هیچ اختلافی به وجود نمی‌آید. نمونه بارز این امر هم 8 سال دفاع مقدس ایران در مقابل جنگ نیابتی آمریکا از جانب عراق بود، ایران در 8 سال دفاع مقدس در مقابل ابرقدرت‌های جهان که عراق را به حمله به ایران تشویق کردند، ایستاد. اکنون ایران این پیغام را به هم‌پیمانان خود منتقل کرده و حتی در این راه به تمامی کشورهای محور مقاومت کمک می‌کند. سوریه و عراق نیز پیام انقلاب ایران را دریافت کرده و با مقاومتی که از خود نشان دادند، قطعا سربلند از این شرایط سخت خارج خواهند شد.
 
انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار