17. آبان 1395 - 8:37   |   کد مطلب: 13433
سالانه ۶ تا ۷ هزار نفر در ایران به سرطان سینه مبتلا می‌ شوند و بر اساس آمار منتشر شده از بین هر سه زن، یک نفر در طول زندگی خود دچار سرطان می‌ شود.

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : سرطان یکی از بیماری های دوران مدرن بوده و با وجود کنترل بیماری های عفونی در تمام کشورها در حال افزایش است، این بیماری در کنار بیماری های قلبی هم اکنون به یکی از تهدیدهای جدی سلامت زنان کشور تبدیل شده است.

* سالانه ۶ تا ۷ هزار نفر در ایران به سرطان سینه مبتلا می‌ شوند

رئیس انجمن سرطان های زنان اعلام کرد که از هر ۳۵ زن در کشور ایران، یک نفر به سرطان سینه مبتلاست. این در حالی است که طبق اعلام متخصصان، سالانه ۶ تا ۷ هزار نفر در ایران به سرطان سینه مبتلا می‌ شوند و بر اساس آمار منتشر شده از بین هر سه زن، یک نفر در طول زندگی خود دچار سرطان می‌ شود. به این ترتیب، بعد از حوادث و بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان سینه شایع‌ترین علت مرگ و میر در زنان به شمار می ‌رود.

یکی از برنامه لازم برای زنان جهت پیشگیری از بروز سرطان انجام معاینات دوره ای و ماموگرافی است، سرطان سینه از سرطان های زنانه است که سالیانه تعدادی از مبتلایان به این بیماری تشخیص داده می شوند و مراجعه زودهنگام و انجام معاینات و ماموگرافی در پیشگیری از خطر این بیماری موثر است.

در همین زمینه با دکتر مریم طباطبائیان؛ جراح، دبیر شورای سیاست گذاری سرطان دانشگاه اصفهان و عضو مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان سید الشهداء (ع) و نیز دکتر زهرا روان خواه، کارشناس مسئول سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به گفتگو نشستیم.

* ماموگرافی برای خانم های زیر ۴۰ سال توصیه نمی شود

عضو مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان سید الشهداء (ع) اظهار کرد: ماموگرافی از اصلی ترین ابزارهایی است که در غربالگری سرطان سینه استفاده می شود و ضایعات بدخیم سینه با انجام ماموگرافی قابل کشف است، با ماموگرافی شانس درمان افزایش پیدا کرده و درمان قطعی بیماری انجام می شود.

وی با بیان اینکه انجام ماموگرافی دارای اصولی است و برای خانم های زیر ۴۰ سال توصیه نمی شود، افزود: به دلیل تراکم نشر پستان دقت تشخیص در سنین زیر ۴۰ سال با ماموگرافی وجود ندارد و این کار از ۴۰ سالگی به بعد آغاز می شود.

طباطبائیان بیان کرد: شروع ماموگرافی در این سنین وابسته به ریسک خطر سرطان در بیمار است، چنانچه ریسک خطر وجود دارد، معمولا با مشاوره به مراکز بهداشت و سوال کردن از این مراکز می توان به دلیل آن پی برد، با وجود ریسک خطر، ماموگرافی سالیانه انجام می شود و چنانچه ریسک خطر کمتر بود و در خانواده سابقه ای در مورد این بیماری، اشعه و علایم خطر مشاهده نشود، هر دو سال باید ماموگرافی صورت پذیرد.

* مراجعه به پزشک و تشخیص زودهنگام

دانشمندان دریافته اند که بین چاقی و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در دوران پس از یائسگی و همچنین بین فعالیت بدنی و کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان ارتباط وجود دارد و سرطان پستان در زنان چاق و بدون فعالیت بدنی بیشتر مشاهده می شود.

سکته های مغزی، بیماری های انسدادی مزمن ریوی، بیماری آلزایمر، دیابت، ذات الریه و آنفلوآنزا بیماری های دیگری است که در کمین سلامت بانوان است؛ از آن جا که سرطان سینه جزء سرطان هایی است که قابل پیشگیری می باشد، اطلاع رسانی و آگاهی دادن مردم در این خصوص بی گمان بسیار کارساز خواهد بود.

نکته قابل اهمیت این است که همه توده هایی که در سینه ایجاد شده و توسط خانم ها احساس می شود، به طور قطعی بیماری سرطان نیست و چنانچه این توده ها سرطانی بود، شخص می تواند با مراجعه به پزشک و معاینه مرتب به تشخیص زودهنگام دست یابد و از بروز خطرات بعدی پیشگیری کرده و با این کار شانس درمان مریض افزایش پیدا می کند.

دکتر زهرا روان خواه، کارشناس مسئول سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره اذعان کرد: خدمات بهداشتی در خصوص پیشگیری از سرطان ها است و از اشخاصی که به طور فعال دعوت می شوند، با پرسیدن سوالات مرتبط که علایم هشدار دهنده این سرطان است، ارائه خدمات صورت می گیرد.

وی افزود: یکی از مشکلات این است که سرطان ها در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شوند، هنگامی که افراد علایم هشدار دهنده را بشناسند، با دیدن این علایم هشدار سریع به پزشک مراجعه می کنند، در روند برنامه ها در خصوص این سرطان و علایم هشدار دهنده لزوم مراجعه سریع فرد به پزشک آموزش داده می شود، چنانچه افرادی دارای علایم مشکوک هستند با پرسیدن سوالاتی از آنها توسط همکارانمان، به این نتیجه می رسند که این علایم مشکوک بوده و اقدامات تشخیصی و ارزیابی بیشتری انجام می شود.

* استفاده مرتب از غربالگری برای کاهش خطر

طباطبائیان خاطرنشان کرد: در واقع استفاده مرتب از غربالگری ماموگرافی در زنان، مرگ و میر سرطان سینه را کاهش می دهد، بنابراین ماموگرافی هنوز بهترین روش غربالگری سرطان سینه است، خانم‌هایی که مرتب ماموگرافی غربالگری را انجام ‌دهند، این بیماری برای درصد زیادی از آنان به موقع تشخیص داده شده و با یک جراحی ساده درمان می‌شوند.

این جراح زنان عنوان کرد: ماموگرافی به صورت آنالوگ و دیجیتال انجام می شود، ماموگرافی دیجیتال دارای رزولوشن بالاتری است و امکان مشاهده تصویر در هنگام تصویربرداری وجود دارد، بنابراین کارآیی بهتری دارد و می توان با این روش به خصوص برای سنین کمتر از ۴۰ تا ۴۵ سال که تراکم نشر سینه زیاد است، بهتر کار کرد.

عضو مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان سید الشهداء (ع) ادامه داد: معمولا با روش دیجیتال با رزولوشن بالاتر می توان جزئیات بیشتری را مشاهده کرد و در سن ۵۰ سالگی ماموگرافی آنالوگ خوب با کیفیت بهینه همان کارکرد ماموگرافی دیجیتال را ارائه می دهد و برای بانوان در سنین ۵۰ سال به بالا دیگر توصیه نمی شود که حتما ماموگرافی به صورت دیجیتال انجام شود.

* مراجعه به نزدیک ترین مراکز بهداشت و تشکیل پرونده برای انجام ماموگرافی

اگرچه سرطان پستان یکی از شایع ‌ترین سرطان‌ ها در زنان است و باید مورد توجه بسیاری قرار گیرد اما همه توده ‌هایی که در پستان ایجاد و یا توسط خانم‌ ها احساس می‌ شوند لزوما سرطان نیستند و اگر این توده‌ ها سرطانی هم باشند، با تشخیص زودرس و اقدام سریع درمان‌ پذیر خواهند بود، اما بسیاری از خانم‌ ها با مشاهده توده در پستان بسیار نگران و مضطرب می ‌شوند و حتی از مراجعه به پزشک هراس دارند، در حدود ۴۰ درصد از خانم‌ ها در دوره‌ ای از زندگی توده‌ هایی را در پستان خود لمس می‌ کنند.

روان خواه در توصیه به بانوان یادآوری کرد: در مورد ماموگرافی، بانوان مراجعه به نزدیک ترین مراکز بهداشت و تشکیل پرونده برای انجام ماموگرافی را در دستور کار قرار دهند، در این مراکز بهداشت در ابتدای امر سوالاتی از بیمار پرسیده می شود و با انجام معاینه اولیه به بیمار اطلاعات اولیه داده شده که در کدام نقاط سینه نیاز به انجام ماموگرافی دارند، در صورت بروز هر نوع مشکل مراجعه به جراح پستان به بیمار توصیه می شود.

روانخواه عنوان کرد: به طور کلی چنانچه سرطان مثل سرطان پستان در مراحل پایین تر تشخیص داده شود در روند درمان و طول عمر افراد مبتلا تغییرات بزرگی ایحاد خواهد شد، اکثر سرطان ها اگر در مراحل پایین تشخیص داده شوند، قابل درمان خواهند بود و بیمار می تواند طول عمر طبیعی مثل سایر افراد داشته باشد.

کارشناس مسئول سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: داشتن این باور که فرد مبتلا به سرطان را محکوم به مرگ بدانیم، تفکری اشتباه است و شهروندان با ارائه آموزش های لازم و خود مراقبتی در می یابند که چنین امری واقعیت ندارد، به طوری که حدود ۳۰ درصد از سرطان با تشخیص زودرس قابل کنترل و درمان است.

* کیست های پستان علت شناخته شده ای ندارند

به گفته طباطبائیان؛ ماموگرافی غربالگری برای گروه‌های پرخطر در سنین کمتر از ۴۰ سال انجام نمی‌شود و بیشتر برای سنین بالای ۴۰ سال توصیه می شود، در صورت تشخیص زودهنگام و انجام درمان لازم و به موقع، میزان کشندگی این سرطان کاهش می یابد و استفاده از روش ماموگرافی می تواند در تشخیص زودهنگام بیماری فوق العاده مؤثر عمل کند.

بنا بر گفته این جراح زنان در مورد کیست های پستان باید بدانیم که علت شناخته شده ای ندارند و نمی توان گفت که تغذیه در بروز آن نقشی دارد، البته خود کیست ها که بیشتر به شکل توده کوچک در پستان تشکیل می شوند، خطر خاصی را به دنبال ندارند، به طوری که بیش از ۹۰ درصد کیست ها ساده اند و درمان پذیر و مشکلی ایجاد نمی کنند، تعدادی از کیست ها هم در سونوگرافی گزارش می شوند که مشکلاتی را به دنبال داشته و نیازمند پیگیری است.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار