18. آبان 1395 - 0:55   |   کد مطلب: 13454
مصرف گوجه فرنگی یکی از راههای اصلاح رژیم غذایی است. این گیاه خوش رنگ و محبوب با داشتن ماده ای موسوم به لیکوپن به عنوان یک داروی مؤثر در کاهش کلسترول خون قابل استفاده است.

به گزارش شبنم ها،  امروزه مصرف فست فودها که  همگی با چربی های اشباع و غیر اشباع در آمیخته اند سلامت مردم را با خطر جدی مواجه کرده است. مصرف پنیرهایی که برای پیتزا و پخت و پز استفاده می شود به دلیل کلسترول بالا دشمن قلب و رگ ها است. این در حالی است که مصرف محصولات و فرآورده های نا سالم گوشتی بر وخامت اوضاع می افزاید و سلامت جامعه را متزلزل تر می کند. در این میان با رژیم های نادرست غذایی و کاهش تحرک و ورزش در جامعه افراد در سنین پایین تر مبتلا به چربی خون و افزایش کلسترول بد خون می شوند. علاوه بر تنظیم رژیم غذایی و ورزش راههایی در طب سنتی وجود دارد که به اصلاح این روند کمک می کند.

مصرف گوجه فرنگی یکی از راههای اصلاح رژیم غذایی است. بیشتر افراد جامعه  دربارۀ ویتامین ها و املاح گوجه فرنگی و خواص آن نکات بسیاری می دانند. کمتر کسی است که از خاصیت ضد سرطان گوجه فرنگی چیزی نداند یا از ویتامین های آ، ب ، کا، ث و املاح غنی ان آگاهی نداشته باشد  اما شاید کمتر کسی بداند که این گیاه خوش رنگ و محبوب با داشتن ماده ای موسوم به لیکوپن یک داروی مؤثر در کاهش کلسترول خون است. مصرف گوجه فرنگی به صورت خام یا پخته می تواند به اندازه مصرف قرص های ضد کلسترول ، قادر است روزانه کلسترول خون را 10 درصد کاهش دهد. پس زود دست به کار شوید و با جایگزین کردن گوجه فرنگی به جای قرص های شیمیایی به جنگ کلسترول بروید.

یک نکته بسیار مهم دیگر که در مورد گوجه فرنگی نباید فراموش شود این است که میزان آنتی اکسیدان آن در حدی است که با مصرف روزانه میتوان پوست را در برابر اشعه های مضر آفتاب مقاوم کرد. به بیان دیگر خوردن گوجه فرنگی ضدآفتاب طبیعی در بدن تولید می کند.

البته بهتر است از رب و محصولات کنسرو شده گوجه فرنگی به دلیل داشتن مواد نگهدارنده کمتر استفاده کنیم تا از این گیاه معجزه آسا حداکثر استفاده را ببریم. با توجه به اینکه اکثر محصولات موجود در بازار حالت کنسرو شده دارند بانوان می توانند در غذاهای خود مستقیم از گوجه فرنگی تازه یا پوره فریز شده آن استفاده کنند. به همین منظور سرآشپز شبنم همدان یک غذای بسیار مفید با گوجه فرنگی برای خانواده های ایرانی آموزش می دهد.  

مواد لازم برای تهیه آش گوجه فرنگی

نخود: ۱پیمانه

لوبیاقرمز: ۱پیمانه

لوبیا چیتی: ۱/۵پیمانه

عدس: ۱/۲پیمانه

برنج: ۲پیمانه

گوجه فرنگی:  ۲کیلو

سبزی آش: ۵۰۰گرم

رب گوجه : ۳ قاشق غذا خوری

پیاز: ۳عدد

 

طرز تهیه:

تمام حبوبات را پس از اینکه چند ساعت در آب خیساندیم  جداگانه می پزیم

پیاز را ترجیحاً نگینی خرد کرده وتفت دهید وکمی زردچوبه اضافه کنید.

برنج وعدس وسبزی اش را در مقداری آب جوش ریخته تا بپزند، بهتر این است که گوجه ها را پوره کرده وجداگانه بپزید تا آب آن گرفته وکمی سفت شود بعد همراه رب که کمی تفت داده اید اضافه کرده تا لحظه ای که جا بیفتد.

برای تزیین میتوانید از نعنا داغ استفاده کنید وکمی گردو خرد شده روی آش بپاشید.

این آش با آبغوره طعم عالی دارد ولی میتوانید با سرکه هم نوش جان کنید.

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار