22. آبان 1395 - 2:36   |   کد مطلب: 13522
روزنامه «یو اس اِی تودی،» در مقاله‌ای به بررسی رویکرد رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران پرداخت.
 شبنم همدان,یو اس ای تودی,توافق هسته ای,برجام,ترامپ

به گزارش شبنم همدان ، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی نوشت : روزنامه یو اس اِی تودی، در مقاله‌ای به بررسی رویکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در قبال برجام پرداخته و تلاش کرده است به این سؤال پاسخ دهد که آیا وی می‌تواند توافق هسته‌ای با ایران را باطل کند یا خیر؟

 
ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود بارها توافق هسته‌ای با ایران را به سخره گرفته و تقبیح کرده بود.
 
روزنامه یو اس ای تودی در مقاله‌ای نوشت ترامپ دو ماه پس از توافق هسته‌ای با ایران به‌شدت با .آن مخالفت کرده و چندی پیش نیز این توافق را «احمقانه‌ترین توافق در تمام دوران» خوانده بود
 
مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور منتخب آمریکا نیز می‌گوید این توافقنامه پس از مشورت با متحدان این کشور باید «پاره شود.»
 
یو اس ای تودی در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ می‌تواند توافقنامه با ایران را پاره کند؟ نوشته است: بله؛ مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا، چهارشنبه گفته است: «این توافق تنها تا زمانی معتبر است که همه طرف‌ها از آن حمایت کنند.»
 
تونر افزود: مقامات وزارت خارجۀ آمریکا محاسن توافق با ایران را برای تیم ترامپ توضیح خواهند داد، هرچند هرگونه تصمیم‌گیری در مورد پایبندی به شرایط توافق بر عهدۀ دولت بعدی خواهد بود.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: جان کری، وزیر خارجۀ آمریکا و دولت اوباما «قویاً احساس می‌کنند که توافق با ایران کارآمد بوده است. این (توافق) مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در کوتاه‌مدت شده است.»
 
سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت: این توافق، کاری که می‌بایست که همان «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی» است را انجام می‌دهد.
 
به نوشتۀ یو اس ای تودی به نقل از مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی «بنیاد دفاع از دموکراسی» و منتقد توافق هسته‌ای با ایران، اگر ترامپ اعلام کند که توافق را رعایت نمی‌کند، «همه تحریم‌های آمریکا که لغو یا تعلیق شده‌اند، با فرمان اجرایی (ترامپ) مجدداً تحمیل خواهند شد.»
 
دوبوویتز افزود ترامپ به‌احتمال‌زیاد، توافق با ایران را پاره نمی‌کند، اما در اجرای آن، رویکردی تهاجمی در پیش خواهد گرفت و «هیچ‌گونه تقلب یا به چالش کشیدن توافق از سوی ایران را تحمل نمی‌کند.»
 
آمریکا یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران است. این توافق 23 تیر سال گذشته بین ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در وینِ اتریش امضا شد.
 
بر اساس برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام)، قرار شد در ازای محدود شدن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همۀ تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبۀ مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران لغو ‌شود.
 
در پی تهدید ترامپ به «پاره کردن» برجام، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کرده بودند: «ما البتّه برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد؛ این را همه بدانند! ما نقض نمی‌کنیم برجام را، لکن اگر طرف مقابل نقض کند که حالا همین‌طور این کسانی که نامزد ریاست جمهوری آمریکایند، مدام دارند تهدید می‌کنند که ما می‌آییم پاره می‌کنیم، نقض می‌کنیم، این‌ها اگر پاره کردند، ما آتش می‌زنیم.»
 
 
 
انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار