29. آذر 1395 - 1:36   |   کد مطلب: 14303
به نوشته ایندیپندنت، بنیانگذاران آمریکا، کالج انتخاباتی را به این دلیل ایجاد کردند که نوعی موازنه میان ایالت‌های بزرگتر و کوچکتر ایجاد شود. بنیانگذاران آمریکا همچنین به خاطر اعتماد نداشتن به آرای مردمی که ممکن است گاهی تحت تأثیر یک قدرت خارجی قرار بگیرد، به کالج انتخاباتی روی آوردند.
shabnamha.ir , shabnamha , afkl ih , شبنم ها , انتخابات آمریکا , دونالد ترامپ;

به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران ،

وبسایت روزنامه ایندیپندنت در مطلبی نوشت: روز دوشنبه 19 دسامبر (فردا) در سراسر آمریکا انتخابات اصلی ریاست جمهوری این کشور برای تعیین رسمی ساکن بعدی کاخ سفید برگزار می‌شود. در این روز اعضای کالج انتخاباتیِ (مجمع گزینندگان) هر ایالت یک نفر را برای ریاست جمهوری بر می گزینند. در بیشتر ایالت های آمریکا، دونالد ترامپ توانست همه آرای کالج انتخاباتی را بدست آورد. به عنوان مثال در ایالت میشیگان، دونالد ترامپ تنها با اختلاف 10700 رأی به پیروزی رسید؛ اما توانست همه 16 آرای کالج انتخاباتی را به خود اختصاص دهد.
شاید وضع کمی گیج کننده و پیچیده به نظر برسد؛ اما دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا در واقع - نه رئیس جمهور مردم آمریکا - بلکه رئیس جمهور ایالت‌هاست. او بیشترین آرای ایالتی را به دست آورده و بر همین اساس،‌ نمایندگان ایالت های مختلف آمریکا (اعضای کالج انتخاباتی) طبق انتظار باید از جانب مردم او را به ریاست جمهوری انتخاب کنند.
در سال جاری میلادی -- برای پنجمین بار در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا -- نتیجه آرای الکترال با آرای مردمی متفاوت بود. با وجود اینکه "هیلاری کلینتون"، نامزد حزب دموکرات در آرای مردمی حدود 3 میلیون رأی بیش از دونالد ترامپ بدست آورد، بخاطر تعداد کمتر آرای الکترال نتوانست در انتخابات 8 نوامبر پیروز شود.
به نوشته ایندیپندنت، بنیانگذاران آمریکا، کالج انتخاباتی را به این دلیل ایجاد کردند که نوعی موازنه میان ایالت‌های بزرگتر و کوچکتر ایجاد شود. بنیانگذاران آمریکا همچنین به خاطر اعتماد نداشتن به آرای مردمی که ممکن است گاهی تحت تأثیر یک قدرت خارجی قرار بگیرد، به کالج انتخاباتی روی آوردند.
در حال حاضر 538 نماینده در کالج انتخاباتی حضور دارند که همه آنها در 19 دسامبر به دونالد ترامپ یا هیلاری کلینتون (تنها نامزدهایی که در انتخابات اخیر موفق به پیروزی در ایالت‌ها شدند)‌رأی می دهند؛ اما الزامی وجود ندارد که این افراد بر اساس آرای مردمی ایالت خود تصمیم گیری کنند. تنها در 29 ایالت الزام قانونی برای رای دادن به نامزد پیروز در آن ایالت‌ها وجود دارد و در مابقی ایالت‌ها اعضای کالج انتخاباتی اگر بخواهند می توانند هر کسی را صرف نظر از اینکه در انتخابات حضور داشته است یا خیر به ریاست جمهوری آمریکا برگزینند.
ترامپ در حال حاضر بر اساس ایالت‌هایی که در آنها پیروز شده، برروی کاغذ بین 302 تا 306 رای الکترال دارد و اگر اعضای کالج انتخاباتی فردا طبق عرف رایج رای دهند، او با وجود کسب آرای مردمی کمتر نسبت به کلینتون، رسما رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد شد.
اگر ترامپ و کلینتون هیچ کدام نتوانند در رای‌گیری فردا حد نصاب 270 رای الکترال را بدست آورند، تصمیم گیری نهایی برعهده مجلس نمایندگان آمریکا است که در حال حاضر بوسیله حزب ترامپ اداره می شود. اما نمایندگان این مجلس، جمهوری خواهان قدیمی و با تجربه‌ای هستند که ترجیح می دهند رئیس جمهوری سنتی‌تر از ترامپ داشته باشند. به همین دلیل، هیچ کس نمی داند فردا چه اتفاقی خواهد افتاد. هر کسی می تواند رئیس جمهور بعدی آمریکا شود.
ایندیپندنت در پایان نوشت: اگر اعضای کالج انتخاباتی برای تصمیم‌گیری بهتر به یک راهنمایی نیاز داشته باشند می توانند اظهارات دونالد ترامپ در سال 2012 را به خاطر آورند که در واکنش به احتمال پیروزی نامزد وقت ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها با آرای مردمی کمتر گفته بود: "کالج انتخاباتی برای دموکراسی آمریکا یک فاجعه است." اگر ترامپ در این انتخابات پیروز شود، آن فاجعه ای که وی درباره اش هشدار داده بود، رخ خواهد داد.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما

آخرین اخبار